مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

سریال های جذابی که به جای بازی تاج و تخت میتوانید ببینید

گیم آو ترونز تمام شد؛ اما یادش همچنان باقی است. خیلی‌ها بعد از پایان این سریال محبوب، به‌دنبال جایگزینی برای آن‌اند. احتمالا هیچ‌چیز جای بازی تاج‌وتخت را نمی‌گیرد؛ اما اگر از طرفداران پروپا‌قرص این سریال هستید، شاید از تماشای سریال‌های این فهرست هم لذت ببرید.

شاید با شنیدن بعضی از این نام‌ها تعجب کنید. شاید با خودتان بگویید این کجا، گیم‌ آو ترونز کجا! خیلی‌ها در ژانر فانتزی و در فضای قرون‌وسطایی به‌دنبال محصولات تلویزیونی مشابه گیم آو ترونز هستند؛ اما عناصر درخشان گیم آو ترونز، از سیاست گرفته تا جدل‌های فامیلی، هریک به‌نوبه خود می‌توانند برای تماشاچی جذاب باشند. همه سریال‌های این فهرست از جنبه‌ای خاص یادآور بازی تاج‌وتخت برای علاقه‌مندان به این سریال هستند. این شما و این ۱۴ سریالی که تماشای آنها یاد و خاطره گیم آو ترونز را برایتان زنده می‌کند:

۱. جانشینی (Succession)

همه کسانی که از تماشای روابط پرتنش خانوادگی و کشمکش بر سر قدرت در گیم آو ترونز لذت برده‌اند می‌توانند از همین عناصر در سریال جانشینی نیز لذت ببرند. اگر تماشای تیریون لنیستر، که با سیاست اهدافش را پیش می‌برد، برایتان جذاب است، توصیه می‌کنم جانشینی را در فهرست تماشایتان قرار دهید.

جانشینی داستان خانواده‌ «روی» است که پس از کناره‌گیری پدر از ریاست امپراتوری‌شان در صنعت سرگرمی، برای اطمینان از سامان آینده‌شان تقلا می‌کنند. این سریال ترکیب درخشانی است از درام و کمدی با شخصیت‌های چندلایه. شخصیت جرمی استرانگ (کندال) شباهت‌هایی با تئون گریجوی دارد!

۲. پسران (The Boys)

 

انقلابی که گیم آو ترونز در ژانر فانتزی ایجاد کرد پسران در ژانر ابرقهرمانی بر پا کردند. همه کسانی که بازی تاج‌وتخت را به‌خاطر نمایش بی‌مانندش از فانتزی همراه با سیاست و قدرت لجام‌گسیخته دوست داشتند از سریال پسران هم لذت می‌برند. پسران کاملا بی‌پرده نشان می‌دهد که وقتی ابرقهرمان‌ها از قدرتشان در مسیر غلط استفاده می‌کنند چه می‌شود؛ ابرقهرمان‌هایی با محبوبیتی در سطح سلبریتی‌ها و تأثیرگذاری در حد سیاست‌مدارها که گاهی حتی احترامی خداگونه دارند!

همان رویکرد درستی که گیم آو ترونز به ژانر فانتزی داشت پسرها به ژانر ابرقهرمانی دارد. بعد از تماشای این سریال دیگر نمی‌توانید مانند سابق به فیلم‌های مارول نگاه کنید.

۳. آواتار: آخرین بادافزار (Avatar: The Last Airbender)

 

«آواتار: آخرین بادافزار» یک فانتزی ماجراجویانه شش‌دانگ است با قوس های شخصیتی درخشان. اگر عاشق سینه‌چاک فانتزی و ماجراجویی‌های گیم آو ترونز هستید، نباید این سریال را از دست بدهید. تازه، برخلاف بازی تاج‌وتخت، همه اعضای خانواده می‌توانند از تماشای این سریال در کنار هم لذت ببرند.

سریال در ۳ فصلی که از آن گذشته است، داستان آواتار، بادافزار ۱۲ساله‌ را دنبال می‌کند. این کودک نه‌چندان مسئولیت‌پذیر، ظاهرا آخرین امید نجات قبیله‌اش است. سریال، که در این مدت شخصیت‌های درخشانی خلق کرده است، به‌خوبی بین لذت‌های کودکانه و مخاطره‌پذیری در صنعت سرگرمی تعادل ایجاد کرده است.

۴. بازماندگان (The Leftovers)

 

اگر تلخی گیم آو ترونز را پسندیدید، احتمالا از فانتزی متفاوت این سریال هم لذت می‌برید. بازماندگان، که فقط ۳ فصل دارد، یکی از بهترین تولیدات تلویزیونی دهه گذشته است. همه کسانی که لحظات نفس‌گیر و گاهی نومیدکننده گیم آو ترونز (مثل صحنه‌های احساسی عروسی خونین) را دوست داشته‌اند، با تماشای داستان اندوه و فقدان در این سریال، که به زیبایی نمایش داده می‌شود، شور مشابهی را تجربه می‌کنند.

۵. دانتون ابی (Downton Abbey)

 

این سریال تاریخی مانند گیم آو ترونز پر است از شخصیت‌های فرعی جذاب! به‌علاوه، ایان گلن (بازیگر شخصیت جورا مورمونت) و رز لزلی (بازیگر شخصیت ایگریت) در دانتون ابی هم حضور داشته‌اند. گروه بازیگری قوی و طراحی لباس ستودنی از دیگر جنبه‌های تشابه این دو سریال است.

داستان خانواده کرالی و خدمتکارهای دانتون ابی، که پس از غرق‌شدن تایتانیک دست‌خوش تغییری بزرگ شد، مانند گیم آو ترونز درامی است با مرکزیت خانواده که چند نسل در آن حضور دارند. دانتون ابی به تلخی بازی تاج‌و‌تخت نیست؛ اما چندتایی مرگ‌ غافلگیرکننده و خرده‌داستان‌هایی درباره تعرض جنسی دارد.

۶. نگهبانان (Watchmen)

 

این سریال نیز مانند بازی تاج‌و‌تخت نشان داد چطور می‌توان در عین اقتباس از منبع اصلی، شخصیت‌ها و داستانی متفاوت خلق کرد. احتمالا شما هم از کشمکش‌های بین سازندگان بازی تاج‌وتخت و نویسنده کتاب‌های این مجموعه آگاه بوده‌اید. تماشای نگهبانان با خلق تجربه‌ای مشابه، دریچه جدیدی را به روی طرفداران مجموعه کتاب‌های آن باز می‌کند.

نگهبانان، پس از گیم آو ترونز، تأثیرگذارترین سریال شبکه اچ‌بی‌اُ (HBO) بوده است. سریال هم حس نوستالژی یک رمان‌ مصور پیشرو و اصیل را دارد و هم برای خلق عناصر بکر خودش تلاش می‌کند. ستاره اصلی سریال، رجینا کینگ، بسیار درخشان است. با تماشای این سریال لطف بزرگی به خودتان می‌کنید.

۷. وست‌ورلد (Westworld)

 

برای اینکه طرفداران گیم آو ترونز قانع شوند این سریال را ببینند، شاید فقط ۲ کلمه کافی باشد: رامین جوادی! جوادی در تنظیم و خلق موسیقی این سریال نیز استعداد درخشانش را به نمایش گذاشت. وست‌ورلد سریالی بلندپرواز است که مانند بازی تاج‌وتخت، دستاوردهای بی‌مانندی داشت.

سریال با تضادی نفس‌گیر آغاز می‌شود و در فضای غرب وحشی درباره هوش مصنوعی در آینده‌ای نه‌چندان دور کنکاش می‌کند. وست‌ورلد در دنیایی که می‌توان همه امیال بشری را ارضا کرد، از تغییر مفهوم گناه می‌گوید و داستان آدم‌های مصنوعی ساخت بشر را تعریف می‌کند که گویی باوجدان‌تر از انسان‌های واقعی‌اند.

۸. پنی دردفول (Penny Dreadful)

 

اصلی‌ترین چیزی که در پنی دردفول یادآور گیم آو ترونز است فضای خوفناک آن و البته لهجه انگلیسی شخصیت‌هاست. پنی دردفول به‌شکلی درخشان افسانه‌های گوتیک قرن ۱۹ را از تصویر دوریان گری گرفته تا داستان دراکولا ترکیب کرده است.

پنی دردفول در ژانر وحشت روان‌شناختی، مشهورترین هیولاهای کلاسیک را وارد دنیای مردم عادی می‌کند. سریال از جایی شروع می‌شود که «سر مالکوم» برای یافتن دخترش و نجات او از شر نیروهای اهریمنی، از یک هفت‌تیرکش آمریکایی و یک زن روشن‌بین با تواناهایی فراطبیعی کمک می‌گیرد.

۹. در بدلندز (Into the Badlands)

 

مهم‌ترین عنصر این سریال، که برای طرفداران گیم آو ترونز جذابیت دارد، اکشن آن و در پله بعدی داستان ارباب‌رعیتی آن است. سریال، که در سال ۲۰۱۵ و در اوج محبوبیت بازی تاج‌و‌تخت آغاز شد، یکی از معدود سریال‌های هالیوودی با قهرمانی آسیایی است.

در بدلندز، داستان آینده‌ای است که در آن تمدن انسانی دوباره به نظام ارباب‌رعیتی برگشته است و ارباب‌ها با پول و مزدورانشان مردم را کنترل می‌کنند. در این سریال هم مانند بازی تاج‌و‌تخت، مناظر رنگارنگ متنوعی را می‌بینید. صحنه‌های اکشن هم حرف ندارند.


۱۰. ترس (The Terror)

 

وحشت پنهان و شخصیت‌های شرور در فضای زمستانی، مهم‌ترین عنصر تشابه این سریال با گیم آو ترونز است. سریال با بهره‌گیری از ماجرایی واقعی، داستان ۲ کشتی انگلیسی را در نیمه قرن نوزدهم روایت می‌کند که اسیر سرما و یخ سرزمین‌های قطبی می‌شوند. در این میان، موجودی اسرارآمیز در پی شکار آنهاست.

فصل دوم به بخشی اغلب مغفول‌مانده از جنگ جهانی دوم می‌پردازد: ماجرای ژاپنی ـ آمریکایی‌هایی که مجبور به زندگی در کمپ‌های ویژه شدند؛ اما فصل اول بی‌تردید شما را به یاد گیم آو ترونز می‌اندازد. کیران هایندز، بازیگر شخصیت منس ریدر در بازی تاج‌و‌تخت، در فصل اول حضوری پررنگ دارد.

۱۱. وایکینگ‌ها (Vikings)

 

این سریال به‌طور کلی برای علاقه‌مندان به گیم آو ترونز جذاب است. وایکینگ‌ها به‌خاطر افسانه‌های اروپایی، خشونت زیاد و مردان سفیدپوست ریش‌دار، به‌عنوان رقیبی برای گیم آو ترونز تبلیغ می‌شد؛ اما سریال به‌جای فانتزی و تخیل بیشتر از داستان‌های تاریخی مجموعه افسانه‌های راگنار لودبروک وام گرفته است؛ مزرعه‌داری که شاه اسکاندیناوی شد و به انگلستان و فرانسه تاخت.

جالب اینجاست که در رسانه‌های اجتماعی مجازی، بین طرفداران این دو سریال اغلب بحث‌های داغی در جریان است. حالا که سریال در فصل ششم به پایان رسیده است، زمانی خوبی برای تماشای یک‌سره آن است.

 

۱۲. ویچر (The Witcher)

 

اصلی‌ترین وجه تشابه ویچر با گیم آو ترونز خشونت در دنیای فانتزی است که از قضا از مجموعه کتاب‌ اقتباس شده است. ویچر چیزی بیشتر از یک جایگزین ساده برای بازی تاج‌و‌تخت است؛ ویچر علاوه بر مجموعه کتابی ۸جلدی، ۳ بازی ویدئویی هم دارد که به‌عقیده منتقدان از برترین‌های دنیای سرگرمی است.

این سریال اقتباسی از مجموعه رمان‌های ویچر نوشتۀ نویسنده لهستانی، اندره ساپکوفسکی و مجموعه بازی‌های ویدئوی آن است. ویچر داستان گرالت ریویایی (با بازی هنری کویل) است که در ازای پول هیولا می‌کشد. اگر عاشق فانتزی هستید، این سریال را از دست ندهید.

۱۳. نورسمن (Norsemen)

 

یک سریال دیگر درباره وایکینگ‌ها. وقتی حرف از وایکینگ‌ها و سرزمین‌های سرد شمال اروپا می‌شود، آدم ناخودآگاه به یاد گیم آو ترونز می‌افتد! اما به‌جای خشونت و اندوه، با تماشای نورسمن خنده به لبتان می‌آید.

نورسمن در حدواندازه یک درام فانتزی ارزشمند، سریالی کمدی است با شوخی‌هایی مانند شوخی‌های سریال اداره (The Office). سریال داستان مردم روستای نورهایم است که برای گذران زندگی، کنارآمدن با قبایل رقیب و کنترل برده‌های رومی تقلا می‌کنند.


۱۴. گستره (The Expanse)

 

گستره داستان کشمکش‌های چند ناحیه مختلف برای تصاحب قدرت است؛ همان چیزی که عنصر اصلی گیم آو ترونز است. گستره از آن سریال‌های رایج علمی ـ تخیلی که در سفینه‌ها می‌گذرد و با موجودات فضایی سروکار دارد نیست؛ همان‌ طور که بازی تاج‌وتخت یک فانتزی جادویی معمولی نبود. بعضی‌ها گستره را گیم آو ترونز فضایی می‌دانند!

سریال، که از یک مجموعه کتاب طولانی اقتباس شده است، داستان آینده‌ای است که بشر توانسته در سیارات دیگر منظومه ساکن شود؛ اما همچنان با همان تعصب‌ها و اشتباه‌های همیشگی‌اش به‌دنبال رسیدن به قدرت بیشتر است. گستره سریالی است که طرفداران پروپاقرصی دارد؛ تا جایی که پس از اینکه شبکه سای‌فای آن را لغو کرد، آمازون برای ادامه آن پا پیش گذاشت.

سخن آخر

یافتن جایگزین برای سریال موردعلاقه‌مان هیچ‌وقت ساده نیست؛ اگر آن سریال گیم آو ترونز باشد، کار سخت‌تر هم می‌شود! اما همیشه می‌توان سریال‌هایی را پیدا کرد که از جنبه‌های خاص شبیه سریال موردعلاقه‌مان باشند. شما چه فکری می‌کنید؟ آیا شما توانستید بعد از گیم آو ترونز سریالی را پیدا کنید که جایش را برایتان پر کند؟ چه نظری درباره سریال‌های این فهرست دارید؟ چه سریال‌های دیگری را پیشنهاد می‌کنید؟
منبع چطور
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.