مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

تمیز کردن هود آشپزخانه: چگونه هود آشپزخانه خود را تمیز کنید؟

صورتی‌ها: یکی از مهم‌ترین مکان‌های خان،ه آشپزخانه است که تمیزی آن اهمیت بالایی برای بانوان دارد. در آشپزخانه نیز لوازم مهمی وجود دارد که تمیزی آن بر روی سلامتی افراد خانواده بسیار تاثیرگذار است. هود یکی از لوازم ضروری آشپرخانه است که معمولا تمیز کردن آن به دلیل دیده نشدن نادیده گرفته می‌شود. اما بهتر است از کنار تمیز کردن هود آشپزخانه نگذرید و داخل هود را نیز تمیز کنید. با ما همراه باشید تا آموزش تمیز کردن هود آشپزخانه را یاد گرفته و هود خانه خود را به درستی تمیز کنید.

آموزش تمیز کردن هود آشپزخانه

تمیز کردن هود آشپزخانه

تمیز کردن هود آشپزخانه برای خود مراحلی دارد که شما باید به ترتیب آن‌ها را طی کنید. در ادامه این مراحل را خواهید خواند.

تمیز کردن بیرون هود:

برای تمیز کردن هود آشپزخانه بهتر است که از بیرون آن کار را شروع کنید.

۱. پاک کننده مناسب برای هود خود انتخاب کنید:

هود می‌تواند از انواع مختلف مواد ساخته شود. قبل از تمیز کردن، باید بدانید که هود شما از چه جنسی است و سپس تمیز کننده مخصوص همان جنس را خریداری کنید تا از آسیب دیدن آن در برابر مواد شوینده جلوگیری کنید. به عنوان مثال:

  • برای هودهای پلاستیکی بهتر است تنها از آب گرم برای تمیز کاری استفاده کنید.
  • برای هودهای فلزی ضد زنگ، از مخلوط آب گرم و صابون استفاده کنید.
  • برای هودهای مسی از شوینده مس بهره‌ ببرید.

تمیز کردن هود آشپزخانه

۲. نمای خارجی هود را پاک کنید:

معمولا بانوان خانه‌دار انتظار دارند تمیز کردن نمای خارجی هود نسبتاً آسان باشد، زیرا هدف از این کار تمیز کردن هود برای دید افراد مهمان است. به همین سبب شما به سادگی می‌توانید با یک اسپری تمیز کننده تمیز کرده را شروع کنید. برای این کار بهتر است مطابق با دستورالعمل روی اسپری عمل کنید تا آسیبی به هود شما وارد نشود.

تمیز کردن هود آشپزخانه

۳. هود را خشک کنید:

بعد از تمیز کردن هود، یا یک دستمال خشک، هود خود را پاک کنید تا هرگونه لکه اسپری و یا گرد و غبار از روی آن پاک شود. اگر لکه‌هایی روی هود به طور واضح دیده می‌شود با استفاده از اسپری آن لکه‌ها را دوباره پاک کرده و سپس با دستمال خشک کنید تا هود به طور کامل تمیز شود.

تمیز کردن هود آشپزخانه

تمیز کردن داخل هود:

حال نوبت به تمیز کردن داخل هود آشپزخانه می‌رسد. برای این منظور مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

۱. در صورت نیاز بخار به داخل هود بفرستید:

قبل از هر کاری، اول نگاهی به زیر هود خود بیاندازید. اگر به نظر می‌رسد که داخل هود روغنی و کثیف است کار خود را آغاز کنید. ۳/۴ ظرف بزرگی را با آب پر کرده و روی گاز بگذارید تا آب جوش بیاید. حال اجازه دهید آب به مدت نیم ساعت و یا بیشتر جوشیده و در حال جوش باقی بماند. بخار با ورود به محفظه هود، باعث شل شدن کثیفی‌ها شده و کار شما را آسان‌تر خواهد کرد.

  • بعد از اتمام کار با آب جوش، آن را دور از دسترس خود قرار داده و شروع به تمیز کردن داخل هود کنید. چون ممکن است با باقی ماندن آب روی اجاق گاز با حرکتی غیر ارادی باعث ریختن آب جوش شوید و خود را به خطر بیاندازید.

تمیز کردن هود آشپزخانه

۲. تست اسپری داخل هود:

اگر داخل هود شما با بخار آب گرم تمیز شده باشد بسیار عالی بوده و دیگر نیازی به مراحل بعدی نیست. اما اگر شما برای پاک کردن داخل هود نیاز به مواد شیمیایی دارید قبل از تمیز کردن کامل داخل هود آشپزخانه، مقداری از مواد شوینده را در قسمت کوچکی از هود امتحان کنید تا مطمئن شوید که شوینده مورد نظر شما آسیبی به هود وارد نمی‌کند.

  • همیشه در هنگام استفاده از شوینده، دستورالعمل آن را مطاله فرمایید تا از آسیب دیدن لوازم خود جلوگیری کنید.

تمیز کردن هود آشپزخانه

۳. تمیز کردن داخل هود آشپزخانه با اسپری:

در ابتدا دستورالعمل شوینده خود را برای استفاده مناسب بخوانید. در صورت توصیه از دستکش‌های ایمنی برای تمیز کردن استفاده کنید. در صورتی که تهویه مناسب روی شوینده توصیه می‌شود پنجره‌ها را باز کنید. حال شوینده را داخل هود اسپری کرده و با یک اسفنج و پارچه تمیز هود خود را پاک کنید.

  • برخی پاک کننده‌ها ممکن است نیاز به زمان نداشته و سریعا هود را تمیز کنند اما اکثر شوینده‌ها نیاز به زمان برای تمیز کردن داخل هود دارند.

تمیز کردن هود آشپزخانه

۴. دوباره داخل هود را با دستمال مرطوب تمیز کنید:

برای از بین بردن بهتر و برق انداختن داخل هود بهتر است بعد از اتمام کار با شوینده، از یک دستمال مرطوب استفاده کنید به طوری که دستمال مرطوب را به صورت کامل داخل هود بکشید تا لکه‌های باقی‌مانده شوینده از بین برود. سپس با یک دستمال و یا حوله خشک، داخل هود را خشک کنید.

تمیز کردن هود آشپزخانه

۵. تکرار  مراحل:

هر چه فاصله زمان تمیز کردن هود بیشتر باشد انتظار سخت شدن کار را باید داشته باشید. پس بهتر است هود خود را به صورت هفتگی و یا ماهانه تمیز کنید تا از بین بردن لکه‌ها آسان شود.

تمیز کردن هود آشپزخانه

کار با فیلتر هود:

مرحله بعدی این است که به سراغ فیلتر هود بروید.

۱. فیلتر را ماهانه چک کنید:

فیلتر هود خود را به صورت روزانه و یا هفتگی تمیز کنید، اما اگر نگران خراب شدن فیلتر خود هستید  آن را یک‌ بار در ماه بازرسی کنید. اگر فیلتر شما روغنی به نظر می‌رسد تمیز کردن آن را به سریع‌ترین زمان ممکن موکول کنید زیرا با کثیف بودن فیلتر به مرور زمان هود شما خراب می‌شود.

تمیز کردن هود آشپزخانه

۲. فیلتر هود را متصل کنید:

فیلترها به روش‌های مختلفی روی هود متصل می‌شوند. شما می‌توانید هود خود را بررسی کرده و ضمیمه‌های نصب فیلتر را بیابید.

  • یک گیره نصب فیلتر وجود دارد که می‌توانید آن را بچرخانید و فیلتر را نصب کنید.
  • قفل نصب فیلتر که باید فشار داده و فیلتر را داخل قفل بیاندازید.
  • لبه‌هایی برای نگه داشتن فیلتر وجود دارد که فیلتر را پشتیبانی می‌کند و تنها نیاز به بالا بردن فیلتر است.
  • پیچ‌هایی برای بستن فیلتر.

تمیز کردن هود آشپزخانه

۳. تعویض فیلترهای پارچه‌ای و زغالی:

اگر هود شما دارای هر کدام از این فیلترها است، سعی نکنید آن‌ها را تمیز کنید، تنها کاری که باید انجام دهید خارج کردن فیلترهای قدیمی و نصب فیلترهای جدید است. با این حال به یاد داشته باشید که فیلترهای زغالی تنها در صورتی کار خواهند کرد که تعویض شوند.

  • فیلتر زغالی شما زمانی نیاز به تعویض دارد که هنگام  کار کردن هود، هوای داخل آشپزخانه تخلیه نشده و برعکس هوای داخل هود به داخل کشیده شود.

تمیز کردن هود آشپزخانه

۴. فیلترهای فلزی را در آب تمیز پاک کنید:

سینک خود را با آب‌ گرم پر کرده، صابون یا مقدار توصیه‌ شده از یک پاک‌ کننده قوی‌تر به آب گرم اضافه کنید. حال فیلتر فلزی هود را به مدت ده دقیقه تا نیم ساعت در آب قرار دهید، سپس آن را در آب بشویید تا هر گونه آلودگی از بین برود. برای از بین بردن لکه‌های سرسخت از یک برس زبر استفاده کنید. بعد از تمیز شدن قطعات سخت، فیلتر فلزی را با فوران قوی آب تمیز کنید.

  • بعد از تمیز شدن فیلتر هود، فیلتر را روی یک پارچه و یا حوله تمیز قرار دهید تا خشک شود، در هنگام نصب فیلتر یک بار دیگر فیلتر را خشک کنید.

تمیز کردن هود آشپزخانه

تمیز کردن هود آشپزخانه در این مرحله به پایان رسید. امیدواریم که این مطلب نیز برای شما مفید بوده باشد.

منبع مطلب:

wikihow

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.