مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

بررسی بازی Counter-Strike 2

شاید اگر الان به گیمری بگویید که روزی کانتر-استرایک که در ادامه آن را CS می‌نامیم، مادی برای سری هف-لایف بوده است، باور نکند. اثری که نسل‌های مختلف با آن خاطره دارند و این امری فوق‌العاده است.

سخت است باور آن که اثری چون CSGO اندکی کمتر از ۱۲ سال(!) از پربازدیدترین بازی‌های توییچ به شمار رود و هر روز رکورد تعداد بازیکنان همزمان خود را بشکاند و این در حالی است که ده‌ها بازی آنلاین پر زرق و برق روزانه منتشر می‌شوند و با وجود موفقیت‌های اولیه خود پس از چند سالی به فراموشی سپرده می‌شوند.

حال بعد از حدود ۱۲ سال وقت وداع با CSGO فرا رسیده و ولو با انتشار آپدیتی بزرگ، اثری به نام CS2 را تحویل مخاطبان خود داده که در زمان انتشار این بررسی، حدودا یک هفته‌ای از لانچ بازی می‌گذرد. اما آیا CS2 همان چیزی است که طرفداران سری پس از سالیان سال انتظارش را داشتند؟ با بررسی این بازی همراه ویجیاتو باشید.


نکته: CS2 یک آپدیت رایگان بزرگ است که روی CS:GO منتشر شده و از همین رو بررسی پیش رو فاقد نمره خواهد بود.

Countr-Strike 2

  • امتیاز کاربران9.3/
  • امتیاز متاکریتیک80
  • ژانرشوتر اول شخص
  • تاریخ انتشار۵ مهر ۱۴۰۲
  • پلتفرم‌هاپی‌سی
  • ناشر بازیValve Corporation
  • سازندهValve Corporation
  • حالت بازیچند نفره
  • درجه سنی بازیمناسب برای 12 سال به بالا

مهمترین تغییر CS2 نسبت به نسخه‌های قبلی خود، استفاده از موتور گرافیکی جدیدی به نام Source 2 بوده که انصافا تغییرات به‌سزایی روی گیم‌پلی بازی گذاشته است. مهم‌ترین این تغییرات، فیزیک واکنش‌پذیر آیتم‌هایی چون بمب دود، آتش‌‌زاها و البته نارنجک به شمار می‌رود.

وقتی از بمب دود استفاده می‌کنید، دود داخل آن به محض انفجار به شکلی کاملا تطبیق پذیر شکل محیط را به خود می‌گیرد و این اولین باری است که چنین فیزیک فوق‌العاده‌ای را داخل یک بازی ویدیویی مشاهده کردم.

می‌توانید تا کانال داخل نقشه Nuke را با یک اسموک پوشیده از دود کنید و یا آن که تونل داخل Dust-2 را حسابی بپوشانید. از طرفی، جالب است بدانید که با شلیک داخل دود ایجاد شده می‌توانید بسته به کالیبر گلوله سلاح خود حفره‌هایی ایجاد کنید که جالب توجه است!

از دود داخل تونل خسته شده‌اید و دوست دارید برای ثانیه‌ای هم که شده متوجه شوید پشت آن چه خبر است؟ کافیست یک نارنک را درست داخل دود ایجاد شده بندازید تا برای مدتی، دود به شکلی کاملا پویا به طرفین پخش شده و دوباره جای خود برگردد.

از طرفی، شما می‌توانید با استفاده از اسموک، شعله‌های ایجاد شده که اینبار شکلی بسیار طبیعی‌تر دارد را خاموش کنید و یک‌جورایی اسموک، آتش‌زاها و البته نارنجک از استراتژی سنگ، کاغذ و قیچی تبعیت می‌کنند.

موتور گرافیکی بازی در بخش بصری نیز حسابی به چشم می‌آید. یادتان بود که مایع درون بطری‌های Alyx چه فیزیک فوق‌العاده‌ای داشت؟ حال این مایع‌ها به شکل جالبی داخل مولوتُوهای تروریست‌ها هم قابل مشاهده است و جالب است بدانید که اگر آن را درست رو به روی آفتاب بگیرید، شیشه‌اش برق می‌زند و حسابی شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

آب در بازی طراحی بسیار فوق‌العاده‌ای دارد و کافیست سری به مپ انشنت و قسمت اسپاون شدن T بزنید تا این امر را به وضوح تماشا کنید که این امر در کنار نورپردازی بی‌نظیر بازی حسابی چشم‌نواز است. این امر در کنار طراحی ظاهری جدید برخی از سلاح‌ها چون AK و البته باز طراحی اسکین‌های بازی حسابی به چشم می‌خورد.

از طرفی نحوه پاشیدن خون روی زمین و دیوار و خشک شدن آن، حفره‌های ایجاد شده روی دیوار بر اثر گلوله، القا شدن حس سنگین بودن سلاح‌های مختلف، قابلیت Inspect کردن لوازم جانبی از جمله نارنجک‌ها و تیزرها و البته امکان دیدن پاهای خود با نگاه به پایین (به شما کمک می‌کند که پای خود را راحت‌تر داخل کاور ببرید) از دیگر موارد جدید بازی به شمار می‌روند.

از انجین گرافیکی که بگذریم، بد نیست به صداگذاری بازی نیز اشاره کوتاهی کنیم که در آن صدای برخی از تفنگ‌ها واقع‌گرایانه‌تر شده و حس و حال بسیار خوبی به بازیکن القا می‌کند.

تغییرات دیگری در گیم‌پلی بازی صورت گرفته است که البته برخی از آن‌ها خوشایند نیستند! دیگر مثل قبل بازیکن این امکان را ندارد تا هرچه که دوست دارد در فروشگاه اول هر راند خریداری کند و باید به مانند آثاری چون کال آو دیوتی یک Loadout مخصوص برای خود داشته باشد.

این امر باعث شده تا گاهی سلاح‌های حریف بر شما برتری پیدا کند و یا آنکه شما به شکلی ناعادلانه در برابر آن‌ها قرار بگیرید و این موضوع اندکی بالانس بازی را به هم زده است. در واقع هنر بازی آن بود تا به دو تیم به شکلی یک‌سان آیتم دهد تا بازیکنان بیش از هر چیز روی مهارت خود تکیه کنند.

از طرفی، سیستم ثبت اطلاعات بازی از جمله جهت گلوله‌های بازیکن و مکان آن‌ها دچار یک سری تغییرات شده تا به گفته سازندگان زودتر از باقی اطلاعات بازی جا به جا شود. با وجود آن که به صورت کلامی این امر بسیار مهم و ضروری است، اما متاسفانه سرورهای بازی حداقل در حال حاضر کشش لازم را ندارند.

ممکن است حتی با پینگی بین ۴۰ تا ۶۰ بازی را تجربه کنید، اما کماکان پکت‌لاست‌های جزئی (که هرچند جزئی باشد، ولی تاثیرگذار است) گریبان‌گیرتان خواهد شد. مثلا گاهی بازی به هنگام سوییچ بین پیستول و رایفلتان تاخیر پیدا می‌کند و مشکلات این‌چنینی در حال حاضر مشهود است. بخش جدیدی به نام فروشگاه، از دیگر تغییرات جدید بازی به شمار می‌رود که در آن آیتم‌های جالبی به فروش می‌رسد و می‌توانید آن‌ها را به دلخواه خریداری کنید.

از طرفی، جوایز هفتگی بازی برای دارندگان پرایم نیز دچار تغییرات بسیار مثبتی شده است. این بار یک جدول با چهار خانه خالی در اختیار شما قرار داده می‌شود که ۴ جایزه را در اختیارتان قرار می‌دهد و می‌توانید با هر بار رنک آپ کردن ۲ تای آن‌ها را به دلخواه انتخاب کنید.

بد نیست در انتها به مود جدیدی اشاره کنیم که پریمیر نام دارد و بازیکنان با شرکت در آن در لیدربورد جهانی رنک دریافت می‌کنند و از این رو رقابت‌ها بسیار جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود.

متاسفانه چه بخش پریمیر و چه Competitive دیگر از مچ‌های کوتاه و ۱۶ رانده پشتیبانی نمی‌کنند و تنها حالت Long در دسترس خواهد بود که برای بازیکنانی چون من امری ناامید کننده به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است که حالت‌های محبوبی چون Gun Game و Flying Scoutsman دیگر در بازی دیده نمی‌شود و معلوم نیست که آیا در ادامه در دسترس بازیکنان قرار خواهند گرفت یا برای همیشه با آن‌ها خداحافظی شده است.

در کل، CS2 یک آپدیت بزرگ و یک پیشرفت رو به جلو از نظر گرافیکی برای CS2 به شمار می‌رود و بازی واقعا خوبی است. طبیعتا آپدیت‌های بسیاری در انتظار بازی خواهند بود و شاهد آپدیت‌های کم‌حجم و روزانه‌ای هستیم ک شرایط را روز به روز بهتر می‌کنند و تجربه CS2 چه برای بازیکنان قدیمی و چه بازیکنان جدید خالی از لطف نخواهد بود.

بازی Counter-Strike 2 یک تجربه کاملا رایگان محسوب می‌شود.

منبع ویجاتو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.