مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

علائم تمام شدن ذغال سنگ فرز و علت جرقه زدن زغال فرز چیست؟

سنگ فرز یکی از ابزارهای لازم برای هر فنی کار یا شاید برای هر خانه ای باشد که با آن بتوانیم کارهای فنی را انجام دهیم حالااگر شما صاحب این وسیله هستید باید اطلاعات لازم از آن را داشته باشید در این بخش از مجله اینترنتی انعکاس برای شما اطلاعات لازم در این زمینه را آماده کرده ایم با ما همراه باشید

انتقال جریان الکتریکی یکی از موارد مهم است که باید در ابزارآلات برقی و شارژی وجود داشته باشد. انتقال این جریان که نیروی محرکه را نیز به وجود می آورد، توسط زغال انجام می شود. ذغال یک قطعه جانبی کوچک اما کاربردی است که نقش مهمی را در ابزار هایی از جمله سنگ فرز دارد.

بسیاری از افرادی که در کارهای مختلف مانند آهنگری، مکانیکی، سنگبری و … از انواع سنگ فرز استفاده می کنند گاهی برایشان پیش آمده است که دستگاه جرقه می زند و یا ناگهان خاموش می شود. دستگاه سالم نباید این مشکلات را داشته باشد. در واقع اگر ذغال سنگ فرز سالم و کامل باشد نه دستگاه جرقه می زند و نه اینکه خاموش می شود.

برای بررسی این مشکل که خیلی عمومی است ابتدا توضیح می دهیم که ذغال سنگ فرز چیست و در کجای دستگاه قرار دارد و سپس به ریشه یابی این مشکل می پردازیم و از چگونگی تعمیر سنگ فرز صحبت خواهیم کرد.

زغال سنگ فرز چیست؟

زغال یکی از قطعات مهم در مینی فرز است که وظیفه‌ی انتقال انرژی الکتریکی به بخش‌ های دیگر مینی فرز را دارد. به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

زغال سنگ فرز یک قطعه کوچک از مواد خاص گرافیتی است که وظیفه اصلی آن انتقال جریان انرژی الکتریکی به بخش‌های مختلف دستگاه فرز است. انرژی الکتریکی به وجود آمده باعث چرخش قطعه ‌های فرز می ‌شود. زغال سنگ فرز به عنوان یک قطعه مصرفی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و با استفاده طولانی مدت خراب و یا تمام می شود.

انواع زغال سنگ فرز

ذغال به تناسب نوع کارکرد موتور، دور موتور، قدرت موتور، و کارایی موتور به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. این دسته‌بندی‌ها با توجه به ویژگی‌هایی از جمله درجه سختی و نرمی، چگالی، ضریب مقاومت، و توان هدایت الکتریکی ترکیبات مختلفی از مواد مانند کربن یا گرافیت و یا حتی رزین و فلزهایی از جمله مس و نقره دارند.

در واقع انواع زغال ها برای سنگ فرز وجود دارد و در یک دسته بندی دیگر می توان با توجه به مدل فرز بزرگ و مینی فرز نیز انواع زغال را قرار داد.

علائم تمام شدن ذغال فرز

با توجه به اینکه ذغال یک قطعه مصرفی است بعد از مدتی به اتمام می رسد و باید آن را تعویض کرد. اما سوال مهم این است که از کجا بدانیم ذغال تمام شده و چگونه می توان آن را تشخیص داد. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که نشان می دهد ذغال سنگ فرز شما تمام شده است.

·       عملکرد فرز ضعیف می شود.

·       در زمان کار بوی سوختگی می آید.

·       فرز از کار می افتد و یا درست کار نمی کند.

علت روشن نشدن سنگ فرز

دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد که سنگ فرز روشن نشود. یکی از دلایل اصلی تمام شدن ذغال است. با توجه به اینکه ذغال در سنگ فرز انتقال جریان الکتریکی را به وجود می آرود در صورتی که تمام شود جریان الکتریکی به وجود نمی آید که در این صورت باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

علت جرقه زدن زغال سنگ فرز چیست؟

یکی از موارد و مشکلاتی که همه اهل فن و صاحبان مشاغل با آن روبرو می شوند، جرقه زدن زغال سنگ فرز است. این می تواند دلایل زیادی داشته باشد که در زیر شما را با این موارد آشنا می کنیم تا در صورت مشاهده جرقه نسبت به تعمیر و یا تعویض زغال اقدام کنید.

تعویض غال دریل نیز خود یکی از کارهای تخصصی است که باید حتما توسط افرادی انجام شود که آشنایی کاملی با این دستگاه دارند. پس توصیه می شود که اگر با دستگاه سنگ فرز آشنایی کاملی ندارید، حتما از یک فرد متخصص برای آشنایی با علائم تمام شدن ذغال دریل و یا در صورت نیاز تعویض آن درخواست مشورت و راهنمایی داشته باشید.

کثیف شدن سطح کالکتور

گرد و غبار بر سطح کالکتور تجمع می کند و باعث ایجاد جرقه در ذغال دریل می‌ شود. نگهداری و تمیز نگه داشتن سطح کالکتور به منظور حفظ انتقال نیرو و جریان برق است.

کم شدن فشار فنر

فشار فنر در ذغال دریل برای اتصال به کالکتور ضروری است و فرسودگی یا استاندارد نبودن آن باعث کاهش فشار می‌شود. تعویض فنرهای فرسوده و استفاده از فنرهای با استاندارد مناسب است.

خراب شدن جا ذغالی

حرارت ممکن است جا ذغالی را تغییر شکل دهد و ذغال به درستی در آن قرار نگیرد، که باعث ایجاد جرقه می‌شود. تعویض جا ذغالی تا اطمینان حاصل شود که ذغال به شکل صحیح در دستگاه قرار می‌گیرد.

خراب شدن کالکتور

خرابی در سطح کالکتور و تیغه‌های آن باعث عدم اتصال برقرار می‌شود. تعمیر یا تعویض کالکتور در صورت نیاز و بررسی دقیق مشکلات آن می باشد.

نتیجه گیری:

یکی از قطعات مهم و کاربردی در سنگ فرز زغال است که در کل کار انتقال انرژی را انجام می دهد. با توجه به اینکه زغال یک قطعه مصرفی است پس به مرور تمام می شود و تمام شدن ذغال نیز ممکن است مشکلاتی از قبیل روشن نشدن، جرقه زدن را به وجود بیاورد. در این مقاله راه های تعمیر، تعویض زغال سنگ فرز و موارد ب تمام شدن آن را بررسی کردیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.