مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

چه کسی خواننده سرشناس رپ را به قتل رساند؟

 سال ۲۰۱۹، در ساعت ۲و ۵۰ دقیقه پس از نیمه شب ۳۱ مارس، نیپسی هاسل توییت کرد. فقط ۳۰ دقیقه پس از این توییت، او به قتل رسید. در این توییت او نوشته بود داشتن دشمنان قوی یک نعمت است.

تصویر دوربین‌های مدار‌بسته نشان می‌دهد مردی که در هر دو دست خود اسلحه دارد به نیپسی نزدیک می‌شود و در محوطهٔ فروشگاه لباس او در کرانشاو جنوبی به او تیراندازی می‌کند. مرد بر‌می‌گردد؛ پیش از آنکه دوباره به او تیر‌اندازی کند.

آخرین باری که عقب می‌رود، پیش از آنکه دوباره دیده شود، به سر او شلیک می‌کند. این قتل باعث وحشت هواداران او در سراسر جهان شد، بسیاری از افراد مشهور از جمله دریک و ریانا یاد او را گرامی داشتند و چیزی نگذشت که شایعه‌هایی در مورد قتل او بر سر زبان‌ها افتاد.

در فیلم مستندی که شبکه ۳ بی‌بی‌سی به نام مرگ اسرار‌آمیز نیپسی هاسل ساخته، بنیامین زند، خبرنگار و فیلمساز، با افرادی که نیپسی را می‌شناختند، گفتگو کرده است. او هم‌چنین برای بررسی و تحقیق در زمینهٔ زندگی و مرگ رپر مشهور جهان با پلیس لس‌آنجلس و اعضای گروه خلافکار هم گفتگو کرده است.

نیپسی هاسل که بود؟

نیپسی هاسل؛ چه کسی خواننده سرشناس رپ را در لس‌آنجلس به قتل رساند؟نیپسی به فعالیت‌های اجتماعی خود مشهور بود

نیپسی هاسل، خوانندهٔ رپ با نام اصلی ارمیاس ازکدوم، سال ۱۹۸۵ در کرنشاو لس‌آنجلس به دنیا آمد. او در میان هوادارانش به عنوان قهرمان شناخته می‌شد و صاحب شرکت ضبط و تولید موسیقی و دارای حق انحصاری انتشار آثار خودش بود. در مدت یک سال بیش از ۱.۸ میلیارد بار کار‌های او شنیده شد و پس از مرگش برندهٔ دو جایزهٔ گرمی شد و در سراسر جهان به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد که بخشی از آن به دلیل سرمایه‌گذاری او در زمینهٔ پروژه‌های علمی و فنی برای بچه‌های محروم بود.

چاوونی تیلور، مجری و تهیه‌کننده و از هواداران او می‌گوید بیشترین دلیل پیوستن مردم به نیپسی پیام او بود؛ ای سیاهان ما باید کار‌های خودمان را بسازیم. ما نباید برای باقی ماندن وابسته به سازمان‌های سفید‌ها باشیم.

و همین‌طور همهٔ ما را مدام تشویق می‌کرد که به او بپیوندیم. همهٔ موسیقی او همین بود. بیایید به من بپیوندید تا جامعه و محلهٔ خودمان را داشته باشیم. او جنجال‌هایی هم به پا کرد، در ژانویهٔ سال ۲۰۱۸ به دلیل یکی از پست‌های اینستاگرامش متهم به هم‌جنس‌گراهراسی شد. او سابقهٔ چندین مورد کار‌های خلاف قانون هم داشت.

نیپسی یکی از اعضای دارو‌دسته‌های خلافکار محلی به نام رولینگ سیکستیز کریپز بود و موسیقی او یادآور سختی‌هایی است که در زندگی در خیابان‌ها و در میان چنین دار‌و‌دسته‌هایی کشیده است.

شایعه‌ها

پس از کشته شدن نیپسی، شایعه‌های زیادی پشت سر او به راه افتاد. تئوری‌های گوناگون توطئه همه‌جا پخش شد و گروه‌های مختلفی را به دلیل قتل او مقصر دانستند و محکوم کردند: پلیس، دولت ایالات متحده، شرکت‌های داروسازی و ایلومیناتی یا طبقهٔ ممتاز خواص. چند ماه پس از قتل نیپسی، مشخص شد که پلیس در حال تحقیق و بازرسی او و کسب‌و‌کارش بوده است که این موضوع به آتش تئوری‌های دخالت داشتن پلیس در قتل او دامن زد.

ادارهٔ دادستانی عمومی لس‌آنجلس محل زندگی نیپسی را زیر نظر داشت و ادعا می‌کرد که پاتوق دارو‌دستهٔ مجرمان محل و قرار‌گاه قاتلان و طراحی نقشه‌های تیر‌اندازی و دزدی بوده است.

نیپسی هاسل؛ چه کسی خواننده سرشناس رپ را در لس‌آنجلس به قتل رساند؟اگر به من بگویید خبر‌چین، خودم شما را می‌کشم‌

ادارهٔ پلیس لس‌آنجلس با وجود درخواست‌های فراوان از هر پاسخی خودداری کرد.

قانون خیابان‌

در ماه آوریل سال گذشته، پلیس مرد ۲۹ ساله‌ای به نام اریک هولدر را به اتهام قتل نیپسی دستگیر کرد. هولدر که ادعای بی‌گناهی دارد، اگر جرمش ثابت شود مجازات حبس ابد در انتظار اوست و باید تا پایان عمر در زندان بماند.

شاید به نظر عجیب بیاید، اما اریک و نیپسی هر دو در یک دار‌و‌دسته بودند. بنا بر رونوشت‌های جلسات استماع پیش از دادگاه، ظاهراً چند لحظه پیش از تیر‌اندازی گفتگویی هم میان آن‌ها رد و بدل شده است. به نظر می‌رسد که نیپسی، هولدر را متهم به خبر‌چینی کرده است. واژهٔ خبرچینی در این رونوشت‌ها ۲۴ بار آمده است. به نظر یکی از اعضای دارو‌دستهٔ لس‌آنجلسی این می‌تواند دلیل پشت‌پردهٔ قتل نیپسی باشد.

چه کسی خواننده سرشناس رپ را به قتل رساند؟اریک هولدر (چپ) و نیپسی هاسل

سدریک، یکی از اعضای قدیمی دارو‌دستهٔ محلی می‌گوید:خبرچین بدترین چیزی است که می‌توانی به کسی بگویی، خیلی حرف سنگینی است، اگر به من بگویید خبر‌چین، خودم شما را می‌کشم. سدریک هم فکر می‌کند نیپسی خیلی راحت در محلهٔ کرنشاو جنوبی که در آن بزرگ شده بود، می‌چرخید؛ حتی بعد از موفقیت‌های چشمگیرش.

سدریک می‌گوید: نیپسی احمق بود، دارو‌دسته‌اش از او محافظت نمی‌کردند و وقتی پولدار هم شد آن‌ها از او محافظت نکردند. او نباید هیچوقت بدون محافظ به آن فروشگاه می‌رفت. اما او بی‌خیال و راحت بود. موفقیت او فوق‌العاده بود، اما آدم‌های زیادی از او متنفر بودند، او خیال می‌کرد محال است کسی آسیبی به او برساند.

برایان بنتلی، پلیس بازنشسته که تمام دوران خدمت خود را در ادارهٔ پلیس لس‌آنجلس در محلهٔ نیپسی گذرانده است هم معتقد است که قتل او به درگیری‌های داخل دار‌و‌دستهٔ آن‌ها مربوط می‌شود.

او به آن فرد بی‌احترامی کرده بود و بی‌احترامی در این دارو‌دسته‌ها و گروه‌ها یعنی قانون مهمی را زیر پا بگذاری، نباید به کسی بی‌احترامی کنی و اگر کردی، باید آماده باشی از خودت دفاع کنی. این قانون خیابان‌هاست. این قانونی است که بین آدم‌های دارو‌دسته‌های خیابانی رواج دارد.

او از آدم‌های خوب روزگار بود

بنیامین زند، کارگردان و مجری فیلم مرگ اسرار‌آمیز نیپسی هاسل می‌گوید: من تابه‌حال مستند‌های زیادی در مورد آدم‌های مختلف ساخته‌ام، اما هرگز فیلمی در مورد آدمی که از او قدیس ساخته‌اند، نساخته بودم. نیپسی از آدم‌های خوب روزگار بود. او آدمی بود که دلبستهٔ مفهوم رایج شهرت نشده بود. هیچ علاقه‌ای به انبوه پیروان و هوادارانش در اینستاگرام نداشت بلکه بیشتر مایل بود در زندگی واقعی کاری کند، می‌خواست آنچه را می‌گفت، جامهٔ عمل بپوشاند و اجرا کند. با دارایی‌هایت محله‌ات را تقویت کن، کل محله را بخر. دست واسطه‌ها را قطع کن. فقط پول به دست بیاور، بی‌آنکه از دست بدهی (و این نام کمپانی موسیقی نیپسی ناسل هم بود) .

چه کسی خواننده سرشناس رپ را به قتل رساند؟بنیامین زند، فیلمساز، می‌گوید:نیپسی از آدم‌های خوب روزگار بود

او هرگز محلهٔ خود را ترک نکرد، او در این محله سرمایه‌گذاری کرد تا از آن جای بهتری بسازد. به همین دلیل بود که همه دوستش داشتند؛ و به همین دلیل هم قتل او برای همه باور‌نکردنی بود. چطور ممکن است مردی با این همه محبوبیت، با ده بار شلیک، در محوطهٔ فروشگاه خودش در همان محله‌ای که عاشق آن بود، کشته شود؟

نیپسی سابقه‌ای طولانی در گروه‌های خلافکار داشت و ناچار بود آن‌هایی را که در اطرافش هستند در موفقیت‌های خود سهیم کند و این فشار زیادی بر او تحمیل می‌کرد. در میان دارو‌دسته‌ها و گروه‌های خلافکار قوانین زیادی رواج دارد و فقط یک حرکت اشتباه ممکن است به قیمت جان آدم تمام شود.

منبع: bbc

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.