مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

پیمان معادی؛ ستاره‌ای که اولین بار در ۳۸ سالگی بازیگر شد

پیمان معادی فیلم‌نامه نویسی که به یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های سینمای ایران شد. این گزاره شاید کمی عجیب باشد و حتی بسیاری از طرفداران بازی‌های درخشان او ندانند که پیمان معادی در ابتدا فیلم‌نامه‌نویس بود و نگارش فیلم‌نامه آثاری مثل آواز قو، کما، شام آخر را بر عهده داشت و پس از آن هنگامی که ۳۸ سال سن داشت برای اولین بار جلوی دوربین سینما رفت و برای اصغر فرهادی بازی درخشانی را در فیلم درباره الی در نقش پیمان ارائه کرد.

به همین بهانه قصد داریم بهترین بازی‌های پیمان معادی را به شما معرفی کنیم:

۱. درباره الی – ۱۳۸۷

پیمان معادی؛ ستاره‌ای که اولین بار در ۳۸ سالگی بازیگر شد

درام شگفت‌انگیز و سحرآمیز اصغر فرهادی که بسیاری از منتقدان سینمای جهان را هم شگفت زده کرد، آغاز اتفاقی بزرگ در سینمای ایران بود. شخصیتی به نام پیمان در جمع بزرگانی چون مانی حقیقی، ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی، مریلا زارعی، شهاب حسینی خودش را در فیلم «درباره الی» نشان می‌داد. کاراکتر پیمان با نقش‌آفرینی پیمان معادی و یک بازی واقع‌گرایانه و جدی از مردی که با اولین بازی حرفه‌ای خود در سینما میخ خود را محکم کوبید و آنچنان شروع او در سینما خوب بود که نظر تماشاگران و نقادان را به خود جلب کرد و راه ستاره سینما شدن برای او باز شد.


۲. جدایی نادر از سیمین – ۱۳۸۹

پیمان معادی؛ ستاره‌ای که اولین بار در ۳۸ سالگی بازیگر شد

دومین حضور جدی پیمان معادی بر پرده نقره‌ای سینما باز هم همکاری او با اصغر فرهادی بود که در این فیلم هم حتی از فیلم اولش بازی جذاب‌تر و شگفت آوری برای مرد ۴۰ ساله بود که سابقه بازیگری نداشت. او در فیلم «جدایی نادر از سیمین» این بار نقش نادر؛ پدری محافظه‌کار را بازی می‌کند که ماجرای مهاجرت همسر و دخترش به خارج از کشور محور فیلم است. بازی‌های خوب این فیلم، فیلمنامه و کارگردانی بی‌نظیر آن باعث شد که فیلم «جدایی نادر از سیمین» اولین فیلم ایرانی برنده اسکار لقب گرفت و از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی جایزه‌ها را یکی پس از دیگری درو کرد.

پیمان معادی برای بازی در این فیلم که دومین تجربه بازیگری‌اش بود، توانست خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم برلین دریافت کند.


۳. کمپ ایکس-ری – ۲۰۱۴

پیمان معادی؛ ستاره‌ای که اولین بار در ۳۸ سالگی بازیگر شد

معادی در نسل جدید سینمای ایران یکی از ویژه‌ترین بازیگرانی است که توانایی خود را در سبک‌ها، نقش‌ها را فراتر از مرزها ثابت کرد. این بازیگر ایرانی که در آمریکا به دنیا آمده است این بار در زادگاهش و با بازی در فیلم «کمپ ایکس-ری»، نقش علی امیر یک زندانی مسلمان، پس از ۱۱ سپتامبر در زندان گوانتانامو را بازی می‌کند که دچار فروپاشی شده است و در این میان با یک زندان‌بان که شرایطی مشابه او را دارد ارتباطی عمیق و عجیب برقرار می‌کند. بازیگر مقابل معادی در این فیلم «کریستین استیوارت» ستاره نام‌آشنای سینمای آمریکا است.


۴. ملبورن – ۱۳۹۲

پیمان معادی؛ ستاره‌ای که اولین بار در ۳۸ سالگی بازیگر شد

«ملبورن» اثر «نیما جاویدی» درامی آپارتمانی است که شاید سایه اصغر فرهادی بر روی سر فیلمنامه جاویدی سنگینی می‌کند اما معادی در این فیلم هم با بازی در نقش امیر که قرار است همراه با همسرش سارا به استرالیا مهاجرت کند و درگیر ماجرایی پیچیده می‌شوند، به خوبی نقش خود را بازی می‌کند. بازی تحسین‌برانگیز معادی در این فیلم که درگیر سکون عجیبی است توجه بسیاری را به خود جلب کرد.


۵. متری شیش و نیم – ۱۳۹۷

پیمان معادی؛ ستاره‌ای که اولین بار در ۳۸ سالگی بازیگر شد

معادی در دومین همکاری‌اش با «سعید روستایی» این بار در نقش یک افسر عملیاتی مبارزه با مواد مخدر در فیلم «متری شیش و نیم» بازی می‌کند. فرمانده‌ای که برای دستگیری ناصر خاکزاد به هر دری می‌زند و پس از دستگیری ناصر که «نوید محمدزاده» نقش او را بازی می‌کند دچار ماجراهایی عجیب و پیچیده می‌شود.

معادی در این فیلم بار دیگر ثابت کرد که توانایی‌های بی‌نظیرش در عرصه بازیگری کاملا واقعی است. او نقش صمد را با خشونتی ذاتی نسبت به متهمان نشان می‌دهد و در نقطه مقابل در جایی دیگر برای نوشتن گزارش متهمان دستش می‌لرزد و حتی حاضر می‌شود همکار خود را قربانی کند، اما پس از دستگیری خاکزاد و فرستادن او پای چوبه دار از عدالت و تمام این مفاهیم ناامید می‌شود و تصمیم می‌گیرد دیگر پلیس نباشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.