مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

در ۱۰ شب آینده آسمان نیم کره شمالی زمین شهاب باران می شود

بارش شهابی شلیاقی رسما از دیروز آغاز شده و تا ده روز آینده ادامه خواهد داشت و طبق گفته اخترشناسان رصدخانه گریفیث اوج آن صبح روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته پیش رو اتفاق می افتد.

البته این بارش شهابی مناسب افرادی است که صبح ها زود از خواب بر می خیزند چراکه یک یا دو ساعت قبل از سپیده دم بهترین زمان برای تماشای آن است.

شلیاق ها تکه هایی از صخره و گرد و غبار هستند که از پس دنباله دار C/1861 G (که با نام تاچر هم شناخته می شود) بر جا می مانند. هر ساله در همین روزها زمین از میان ابری از گرد و غبار بر جای مانده از این دنباله دار عبور می کند (تازه ترین سفر C/1861 G به داخل منظومه خورشیدی در سال ۱۸۶۱ اتفاق افتاد) و این ذرات با سرعتی بالغ بر ۴۳ کیلومتر بر ثانیه به جو بالایی زمین برخورد می کنند.

اگر خوش شانس باشید و بتوانید آسمان تیره ای را در زمان اوج بارش شهابی شلیاقی پیدا کنید که کمترین آلودگی نوری و ابری را دارد می توانید در هر ساعت ۱۸ شهاب واره را مشاهده کنید.

بارش شهابی شلیاقی

باید اشاره کنیم که شلیاق ها لزوما هم خاص ترین بارش شهابی سال نیستند اما از آنجا که معمولا در فصل قبل از وقوع این بارش شهابی رویداد مشابهی در آسمان رخ نمی دهد میتوانند جالب توجه باشند.

برای مشاهده این پدیده آسمانی نیاز به ابزار خاصی ندارید و صرفا کافیست به چشمان خود فرصت بدهید تا خود را با تاریکی وفق داده و عریض ترین نمای ممکن  از آسمان را پیش روی خود قرار دهید. البته در نظر داشته باشید که اگر بتوانید خوشه شلیاقی را در آسمان پیدا کنید به راحتی میتوانید بخشی از بارش شهابی شلیاقی را مشاهده کنید.

اگر نتوانستید تا قبل از سپیده دم بیدار شوید و به تماشای این پدیده بنشیند تا ۱۰ شب فرصت دارید که آسمان را زیر نظر بگیرید هرچند که در این بازه شلیاق ها در ارتفاعات بالای آسمان دیده نمی شوند و افراد کمی موفق به تماشای آنها می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.