مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

پیشگیری از افتادگی شانه یا گوژپشتی

گوژپشتی یا افتادگی شانه مشکلی بسیار شایع میان افراد به ویژه نوجوانان است؛ این وضعیت، افتادگی شانه‌ها و کتف‌ها و کاهش قدرت حرکت اندام فوقانی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر عبدالحسین مهدی‌نسب اظهار کرد: گوژپشتی یا افتادگی شانه مشکلی بسیار شایع میان افراد به ویژه نوجوانان است؛ این وضعیت، افتادگی شانه‌ها و کتف‌ها و کاهش قدرت حرکت اندام فوقانی را به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که با اصلاح سبک زندگی می‌توان از گوژپشتی و افتادگی شانه پیشگیری کرد، افزود: مهم‌ترین عامل موثر در بروز 90 درصد از گوژپشتی‌ها، وضعیت نامناسب بدن به خصوص بد نشستن در سنین رشد است. عامل بروز 10 درصد دیگر از گوژپشتی‌ها، علل استخوانی است که طی آن خود مهره‌ها حالت زاویه‌دار شدن، دارند.

گوژپشتی

این متخصص ارتوپد با تشریح چگونگی پیشگیری از گوژپشتی گفت: با توجه به شیوع این عارضه بین نوجوانان و اهمیت پیشگیری از آن، توصیه می‌شود افراد هنگام مطالعه یا نشستن سر کلاس، کمر خود را به صورت عمودی و راست نگه داشته و تا جایی که ممکن است به جلو خم نشوند، در منزل در حالت خوابیده درس نخوانند و در کنار رعایت این موارد، با انجام فعالیت و حرکات ورزشی مناسب، عضلات بدن خود را تقویت و محکم کنند.

وی ادامه داد: دانش آموزان و دانشجویان بهتر است هنگام مطالعه به جای خم شدن بر روی کتاب، کتاب را بلند کرده و جلوی روی خود بگیرند. همچنین در استفاده از موبایل و تبلت باید به نحوه قرارگیری آن دقت کرده و گردن خود را روی صفحه خم نکنند.

مهدی‌نسب عنوان کرد: وضعیتی که کمترین فشار را روی ستون فقرات ایجاد می‌کند، حفظ قوس‌های طبیعی آن و با استفاده از صندلی‌هایی است که تمام قوس‌های ستون فقرات را حمایت کنند. به همین دلیل، دقت در انتخاب صندلی به جلوگیری از ابتلا و درمان گوژپشتی کمک زیادی می‌کند.

منبع:ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.