مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

۱۰ شکست بزرگ تکنولوژی در ۱۰ سال گذشته

 دهه ۲۰۱۰ میلادی با همه اتفاقات خوب و بد خود چند روزی به پایان آن نمانده است و اگرچه این ۱۰ سال برای علاقه‌مندان به دنیای فناوری دستاورد‌های کاربردی از جمله شبکه‌های اجتماعی، خدمات پردازش ابری، گوشی‌های هوشمند پیشرفته و… را به ارمغان آورد، ولی طی این دوره شکست‌های بزرگ در عرصه فناوری هم رقم خورد.

دهه دوم از هزاره سوم میلادی به‌گونه‌ای در حال تمام شدن است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری اشتباهات بزرگی را رقم زدند و این اتفاق به‌گونه‌ای دنبال شد که نشریه «تایم» در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان «۱۰ شکست بزرگ فناوری در ۱۰ سال گذشته» نوشت تقریباً تمام کمپانی‌های صاحب نام در این دوره زمانی یک اشتباه چند میلیون دلاری را رقم زدند. این گزارش به‌جای پرداختن به بزرگ‌ترین اتفاقات فناوری در یک دهه اخیر، شما را با ۱۰ شکست بزرگ این عرصه در یک دهه گذشته آشنا می‌کند.

۲۰۱۶

سامسونگ گلکسی نوت ۷

زمانی که این گوشی هوشمند تکمیل شد و مراحل پایانی ورود به بازار را پشت سر می‌گذاشت، سامسونگ در یکی از مصاحبه‌های مطبوعاتی گفته بود بهترین گوشی هوشمند تاریخ را وارد بازار می‌کند. ولی طولی نکشید که این رؤیا به بزرگ‌ترین شکست شرکت کره‌ای تبدیل شد.

مشکل افزایش دما و آتش گرفتن باتری این گوشی به قدری زیاد بود که شرکت‌های هوایی هنگام سوار شدن مسافران به آن‌ها هشدار می‌دادند که اگر «گلکسی نوت ۷» دارند، آن را با خود به داخل هواپیما نیاورند. زمان زیادی طول نکشید تا استفاده از این گوشی در تمام پرواز‌های جهان ممنوع شود و سامسونگ که آگوست ۲۰۱۶ این محصول را وارد بازار کرده بود، در کمتر از یک ماه مجبور شد آن را از بازار جهان جمع آوری کند. ساخت این گوشی ضرر ۱۷ میلیارد دلاری را به سامسونگ تحمیل کرد.


۲۰۱۷

بوئینگ ۷۳۷ مکس

۱۰ شکست بزرگ فناوری در ۱۰ سال گذشته

شکست فناوری فقط روی زمین اتفاق نیفتاد و در دهه گذشته شرکت بوئینگ بزرگترین اشتباه خود را در ساخت یک مدل جت مسافربری رقم زد. تولید نخستین مدل «بوئینگ ۷۳۷» از دهه ۱۹۶۰ میلادی آغاز شد و مدل «۷۳۷ مکس» که نخستین پرواز خود را در سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز کرد، با مشکلات فراوان مواجه شد. این جت مسافربری عنوان فناورانه‌ترین هواپیمای تجاری بوئینگ را از آن خود کرد، ولی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلادی تنها با فاصله زمانی پنج ماه دو دستگاه از این هواپیما سقوط کرد و طی آن ۳۴۶ نفر جان خود را از دست دادند. این اتفاق به‌دلیل مشکلات در قسمت نرم‌افزاری هواپیما پیش آمد و سرانجام بوئینگ تولید این هواپیما را معلق کرد.


۲۰۱۱

گوگل پلاس

۱۰ شکست بزرگ فناوری در ۱۰ سال گذشته

گوگل در عرصه اینترنت همچنان حاکمیت بازار جهانی را برعهده دارد و با وجود این هرگز نتوانسته است در حوزه شبکه‌های اجتماعی و ابزار‌های پیام‌رسان موفقیت خاصی را کسب کند. گوگل که همواره تمایل داشت با فیس‌بوک وارد رقابت شود سال ۲۰۱۱ میلادی شبکه اجتماعی خود را با نام «گوگل پلاس» راه‌اندازی کرد.

این اتفاق برای شرکت مذکور چهارمین تلاش برای ورود به عرصه شبکه‌های اجتماعی بود و پیش از این پلتفرم‌های اجتماعی دیگری با نام‌های وِیو، باز و اورکات گوگل با شکست مواجه شده بود. اگرچه در ابتدا کاربران از «گوگل پلاس» استقبال کردند، ولی این ابزار اجتماعی در واقع غیرکاربری بود و سرانجام گوگل پس از گذشت هشت سال این شبکه اجتماعی را برای همیشه بازنشسته کرد.


۲۰۱۳

بزرگ‌ترین پلتفرم سلامت جهان

۱۰ شکست بزرگ فناوری در ۱۰ سال گذشته

یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات یک دهه گذشته راه‌اندازی بزرگ‌ترین پلتفرم سلامت جهان وابسته به دولت امریکا بود که با نام HealthCare.gov معرفی شد. در ابتدا قرار بود این پلتفرم خدمات درمانی مقرون به صرفه را مبتنی بر وب به دست امریکایی‌ها برساند. این سایت پس از سرمایه‌گذاری چند میلیون دلاری در تاریخ اول اکتبر ۲۰۱۳ فعالیت خود را آغاز کرد و تنها دو ساعت بعد به‌گونه‌ای با مشکل مواجه شد که به‌طور کامل از کار افتاد.

در زمان فعالیت پلتفرم مذکور تنها ۶ نفر توانستند طرح سلامت خود را با موفقیت انتخاب کنند. حتی زمانی که مشکل سایت برطرف شد و بار دیگر در اختیار کاربران قرار گرفت، روزانه هزاران گزارش خطا در مورد آن منتشر می‌شد و این روند تا ماه‌ها ادامه داشت. سرانجام مشکلات این پروژه با هزینه ۱.۷ میلیارد دلاری برطرف شد.


۲۰۱۵

مایکروسافت ویندوز آرتی

۱۰ شکست بزرگ فناوری در ۱۰ سال گذشته

مایکروسافت سال ۲۰۱۲ میلادی تلاش خود را برای عرضه عمومی سیستم عامل «ویندوز آرتی» آغاز کرد و نخستین نسخه این پلتفرم به‌همراه رایانه سرفیس در اختیار کاربران قرار گرفت. ولی خواسته‌های کاربران با قابلیت‌های در نظر گرفته شده برای این نسخه از ویندوز همسو نبود و از همان ابتدا شکایت‌ها در مورد عملکرد «ویندوز آرتی» بالا گرفت و عمده این مشکلات به نبود نرم افزار پخش فایل‌های صوتی و تصویری برمی‌گشت. اعتراضات به گونه‌ای دنبال شد که تولید دستگاه‌هایی که قرار بود با «ویندوز آرتی» وارد بازار شوند متوقف شد و مایکروسافت با ضرر ۹۰۰ میلیون دلاری سرانجام در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت توسعه این سیستم عامل را برای همیشه کنار بگذارد.


۲۰۱۴

آمازون فایر فون

۱۰ شکست بزرگ فناوری در ۱۰ سال گذشته

اپل برای پیروزی در عرصه گوشی‌های هوشمند یک فرمول اختصاصی دارد و طی آن کاربران را مجبور می‌کند به‌صورت محدود در سیستم عامل و نرم‌افزار‌های آیفون بمانند. شرکت آمازون که صاحب بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان است سال ۲۰۱۴ میلادی با هدف حذف واسطه‌های مختلف بین کاربران و سرویس دهندگان با فرمول خود وارد عرصه تلفن همراه شد.

ولی تمام تلاش‌های این شرکت برای ورود به بازار مذکور با شکست مواجه شد و حتی سیستم عامل اختصاصی که برای دستگاه موبایلی آمازون توسعه یافته بود هم نتوانست راه به جایی ببرد. این اتفاق تمسخر کاربران و رقبای آمازون را به‌دنبال داشت و ارزش سهام این شرکت هم به میزان چشمگیر سقوط کرد.


۲۰۱۱

سونی پلی‌استیشن ویتا

۱۰ شکست بزرگ فناوری در ۱۰ سال گذشته

سال ۲۰۱۱ میلادی بازار بازی‌های موبایلی بسیار داغ شده بود و سونی که پرفروش‌ترین کنسول بازی جهان را روانه بازار می‌کرد، تصمیم گرفت مدل همراه این دستگاه را با نام «پلی‌استیشن ویتا» روانه بازار کند. این ابزار مخصوص بازی‌های ویدئویی با قیمت ۳۰۰ دلار عرضه شد و سونی پیش‌بینی کرده بود تنها در سال نخست ۱۰ میلیون دستگاه از آن را به فروش می‌رساند و در نهایت کمتر از نیمی از رقم مذکور فروخته شد. به روزرسانی و کاهش قیمت «پلی‌استیشن ویتا» هم نتوانست آن را در بازار جهانی موفق کند و سونی سرانجام آن را از بازار جهانی جمع کرد.


۲۰۱۰

اپل آیفون ۴

۱۰ شکست بزرگ فناوری در ۱۰ سال گذشته

شاید برخی کاربران تصور کنند که شرکت بزرگی نظیر اپل اشتباه نمی‌کند. ولی باید پذیرفت که تولید «آیفون ۴» یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات اپل بود. طراحی نادرست آنتن این گوشی هوشمند باعث شد از همان ابتدا اتصال گوشی به شبکه‌های مخابراتی مختل شود و پس از گذشت مدتی مشکل به قدری گسترش یافت که «استیو جابز» مدیرعامل وقت اپل تصمیم گرفت به‌صورت شخصی دست به کار شود و در نهایت شرکت اپل یک روکش پلاستیکی رایگان به تمام صاحبان «آیفون ۴» داد تا مشکل آنتن‌دهی آن را برطرف کند. پرونده قضایی که بعدتر در این زمینه تشکیل شد اپل را مجبور کرد به هر یک از صاحبان این گوشی ۱۵ دلار غرامت پرداخت کند.


۲۰۱۰

اچ‌دی دی‌وی‌دی

۱۰ شکست بزرگ فناوری در ۱۰ سال گذشته

«اچ‌دی دی‌وی‌دی» یکی از دو فرمت محبوب برای پخش باکیفیت تصاویر ویدئویی روی دیسک‌های دی‌وی‌دی بود و فرمت دیگر هم با نام «بلو-رِی» بین کاربران رواج پیدا کرد. این دو فرمت به‌صورت همزمان وارد بازار شدند و بحث‌ها میان تولیدکنندگان دستگاه‌های الکترونیکی و کاربران بالا گرفت تا در نهایت یکی از آن‌ها را به‌عنوان فرمت کاربردی برتر برگزیدند. شرکت‌های ژاپنی ان‌ای‌سی و توشیبا نخستین مراکزی بودند که روی این فرمت ویدئویی سرمایه‌گذاری کردند و با وجود این طولی نکشید که «بلو-ری» توانست توجه کمپانی‌های بزرگ و کاربران را به‌خود جلب کند تا «اچ‌دی دی‌وی‌دی» برای همیشه از گردونه رقابت خارج شود.


۲۰۱۱

نتفلیکس کوئیکستر

۱۰ شکست بزرگ فناوری در ۱۰ سال گذشته

نتفلیکس از بزرگ‌ترین کمپانی‌های پخش سریال و فیلم‌های سینمایی در جهان محسوب می‌شود و این شرکت برای یک دهه متوالی توانست با انتشار دیسک‌های دی‌وی‌دی حاوی فیلم‌های مورد علاقه کاربران محبوبیت خود را حفظ کند. نتفلیکس که از سال‌ها قبل به سرویس‌های آنلاین رو آورده است در سال ۲۰۱۱ میلادی هزینه انتشار فایل‌های ویدئویی در دیسک‌های دی‌وی‌دی را از ماهانه ۱۰ دلار برای دسترسی به تمام سرویس‌ها به ماهانه ۸ دلار برای یک دی‌وی‌دی تغییر داد و سرانجام خدمات کوئیکستر نتفلیکس با کاهش ۶۰ درصدی درآمد‌های این شرکت شکست خورد.

منبع: TIME

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.