مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

خواص عناب در طب سنتی: خواص عناب در بارداری و برای افراد دیابتی

 در حدود بیش از ۴۰۰۰ سال پیش میوه‌ای با نام عناب و با نام علمی زیزیفئس جوجوبا شناخته و کشت شد که شبیه به خرما و انجیر بود. در کشور چین پزشکان طب سنتی به دلیل خواص درمانی مدت‌ها است که عناب خشک برای خواص دارویی استفاده می‌کنند. این میوه در گذشته بیشتر به چین محدود می‌شد ولی اکنون در بسیاری از مناطق جهان از جمله جنوب اروپا و جنوب ایالات متحده رشد می‌کند. لازم به ذکر قبل از استفاده از عناب خشک یا هرگونه داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. در این مقاله قصد داریم خواص عناب در طب سنتی را بیا کنیم.

خواص عناب در طب سنتی

خواص عناب در طب سنتی

میوه عناب که به عنوان خرما قرمز یا چینی شناخته می‌شود بومی آسیای جنوبی بوده اما در حال حاضر در سراسر جهان محبوب است. این میوه گرد کوچک گرد دارای یک هسته بوده و در بوته‌های گل و یا درختان بزرگ رشد می‌کنند. این میوه در زمانی که کاملا رسیده باشد, سرخ یا بنفش است و ممکن است کمی چروک به نظر برسد.

عناب به خاطر طعم شیرین و بافت جویدنی خود اغلب خشک می‌شوند و در آب‌نبات و دسر در بخش‌هایی از آسیا به کار می‌روند. در طب سنتی نیز از این میوه به طور گسترده ای برای بهبود خواب و کاهش اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد میوه عناب از جمله مواد و ارزش غذایی، فواید و کاربردهای آن بدانید خدمت شما عرض می‌کنیم. همراه ما باشید با خواص عناب در طب سنتی.

عناب از نظر ارزش غذایی

عناب از نظر ارزش غذایی:

عناب یکی از میوه‌های بسیار کم کالری و در اصل رژیمی بوده و به لحاظ فیبر، ویتامین و مواد معدنی بسیار غنی است. یک وعده ۳ اونسی (۱۰۰ گرم) عناب خام یا ۳ عدد از آن حاوی مقادیر زیر است.

  • کالری: ۷۹
  • پروتئین: ۱ گرم
  • چربی: صفر
  • کربوهیدرات: ۲۰ گرم
  • فیبر: ۱۰ گرم
  • ویتامین C: 77 درصد از نیاز روزانه
  • پتاسیم: ۵ درصد از نیاز روزانه

عناب‌ها به دلیل داشتن فیبر زیاد و کم کالری، یک میان وعده عالی و سالم به حساب می‌آیند. این میوه حاوی مقادیر کمی از ویتامین و مواد معدنی است اما با ویتامین C که یک ویتامین مهم با خواص آنتی‌اکسیدان و تقویت کننده ایمنی است، غنی هستند.

آن‌ها همچنین حاوی مقادیری پتاسیم هستند که نقش مهمی در کنترل عضلات و تعادل الکترولیت دارند. بعلاوه، میوه عناب حاوی کربوهیدرات به شکل قندهای طبیعی است که انرژی بدن شما را تأمین می کند.

با این حال عناب خشک که در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرند از نظر قند و کالری غنی تر از نوع تازه آن هستند.

خواص عناب در طب سنتی

خواص عناب در طب سنتی:

میوه عناب مدت‌هاست که به عنوان داروی سنتی برای درمان عارضه‌هایی مانند بی‌خوابی و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این میوه می‌تواند فواید سلامتی موثر برای سیستم عصبی، ایمنی و گوارش شما ارائه کند. در زیر برخی از خواص عناب خشک در طب سنتی را بیان می‌کنیم.

عناب سرشار از آنتی اکسیدان:

عناب در چندین ترکیب آنتی‌اکسیدان نظیرِ flavonoids ، polysaccharides و triterpenic غنی می‌باشد. همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هاست که به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که می‌توانند از صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد اضافی جلوگیری کنند.

آسیب رادیکال آزاد نقش مهمی در چندین بیماری مزمن از جمله دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها دارد.

به دلیل توانایی آن‌ها در مبارزه با رادیکال‌های آزاد، آنتی اکسیدان‌ها ممکن است مزایای سلامتی بسیاری داشته باشند. در واقع بیشتر خواص عناب خشک به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن‌ها می‌باشد.

درمان بی‌خوابی و مشکلات خواب

در طب سنتی چینی از میوه و هسته عناب برای درمان بی خوابی استفاده می‌شود. یک مطالعه نشان می‌دهد که مقادیر بالای فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و ساپونین موجود در عناب و هسته‌ی آن به عنوان آرام بخش طبیعی عمل کرده و باعث درمان بی‌خوابی شبانه می‌شوند. نوشیدن یک فنجان دمنوش عناب قبل از خواب می‌تواند باعث آرامش اعصاب و درمان طبیعی بی خوابی شود.

مبارزه با سرطان:

عناب به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌هایی که دارد به عنوان یک ماده‌ی غذایی ضد سرطان شناخته می‌شود. آب استخراج شده از میوه عناب به مهار سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

مطالعه‌ای نشان می‌دهد که عصاره عناب خشک خواص ضد سرطانی داشته و باعث القا آپوپتوز یا مرگ سلول‌های سرطانی به ویژه لوسمی در انسان خواهد شد.

افزایش ایمنی بدن یکی دیگر از خواص عناب در طب سنتی:

بکی دیگر از خواص عناب در طب سنتی افزایش سیستم ایمنی بدن است که باز هم ناشی از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد.

مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در عناب به کاهش رادیکال‌های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد.

فلاونوئیدهای موجود در عناب دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی قوی هستند و خطر ابتلا به عفونت به ویژه در کودکان را کاهش می‌دهند. هزاران سال است که در طب سنتی از دمنوش عناب برای درمان گلودرد استفاده می‌شود.

خواص عناب برای دستگاه گوارش و درمان یبوست:

عناب موجب تقویت دستگاه گوارش می‌شود و کم‌اشتهایی را برطرف می‌کند. عناب در زمان ابتلا به اسهال می‌تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کاهش دهد.

میوه خشک رسیده به عنوان ملین می‌باشد. حتی تأثیر آن برای کمک به درمان یبوست با مطالعات بالینی مختلف به اثبات رسیده است و به تمام افرادی که از یبوست رنج می‌برند توصیه می‌شود هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار داده و پس از چند دقیقه این نوشیدنی را میل کنند.

عناب تقویت‌کننده دستگاه گوارش است و مطالعات بالینی، تأثیرات آن برای رفع مشکلات مختلف گوارش را نشان داده است. مصرف عناب به هضم غذا کمک کرده و در جلوگیری از نفخ موثر است.

خواص عناب در بارداری

خواص عناب در بارداری:

مصرف عناب در طول دوره بارداری می‌تواند بسیاری از مزایای سلامتی را برای مادر باردار فراهم کند که برخی از آن‌ها برای کودک نیز مفید هستند. از خواص عناب در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عناب می‌تواند باعث افزایش رشد مو و نرم‌تر شدن پوست ضخیم و خشک شود
  • در طول بارداری با خوردن عناب با هر گونه پوست خشک یا اگزما مقابله می‌شود
  • مصرف منظم عناب باعث مبارزه با ویروس‌ها و سایر عفونت‌ها می‌شود
  • مصرف عناب می‌تواند به محافظت از سلول‌های مغز در برابر صدمه کمک کند.
  • این میوه به از بین بردن ضعف و بی‌حالی دوران حاملگی کمک می‌کند
  • عناب می‌تواند به کنترل حالت تهوع و استفراغ و دردهای شکمی در دوران بارداری مانند درد زیر شکم در بارداری کمک کند
  • برای پیشگیری و رفع فشار خون بارداری عناب می‌تواند مفید و موثر باشد

خواص عناب برای دیابت

خواص عناب برای دیابت

یکی دیگر از خواص عناب در طب سنتی استفاده از آن در کنترل قند خون است. عناب برای کنتر قند خون مفید است. عناب تصفیه کننده‌ی خون بوده و همانطور که گفته شد به هضم غذا کمک می‌کند.

میوه عناب سرشار از ویتامین‌ C است، به همین علت موجب تقویت‌ سیستم‌ ایمنی بدن می‌شود، مصرف عناب تاثیر به‌سزایی در کنترل قند و چربی خون دارد. یک کارشناس ارشد طب سنتی گفت: کسانی که قند دارند روزی پنج دانه عناب بخورند زیرا عناب برای کنتر قندخون مفید است.

خواص عناب برای لاغری

خواص عناب برای لاغری

همانطور که در بررسی ارزش غذایی عناب به آن اشاره شد، عناب عملا فاقد چربی مضر است و نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در میوه عناب بالا است. این میوه به دلیل مقادیر بالای فیبر و پروتئین که دارد باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

کنترل وزن بدن و کمک به کاهش آن به دلیل کالری کم موجود در عناب و در عین حال انرژی زا بودن این دانه گیاهی که باعث می شود فرد تا ساعت‌ها پس از خوردن آن احساس گرسنگی نداشته باشد و نیازی به مصرف تنقلات فاقد ارزش تغذیه‌ای پیدا نکند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.