مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

چگونه کتاب های حجیم را بخوانیم ؟

چگونه خواندن کتاب های طولانی را راحت تر کنیم؟

اخیرامطالعه یک سری کتاب تخیلی را به پایان رساندم. تقریبا هر کدام از کتاب هایی که خوانده بودم حدود 400 الی 500 صفحه داشت. این تعداد صفحات باعث می شد که من با علاقه به خواندن این کتاب ها ادامه بدهم. این علاقه تا جایی بود که به آخرین کتاب رسیدم و با دیدن تعداد صفحات آن تعجب زده شدم. من متوجه شدم کتاب بیش از 800 صفحه دارد. خواندن این کتاب برای من مثل رفتن به رستوران در ساعتی شلوغ بود.

با خودم فکر کردم چگونه می خواهم این کتاب را بخوانم؟ آیا واقعا آمادگی مطالعه کتابی با این حجم را دارم؟ وقتی نوبت خواندن رمان های بسیار طولانی می رسد ، باید از لحاظ ذهنی برای مطالعه آماده شوید.  در این مطلب نکاتی برای آسان تر خواندن کتاب های طولانی مطرح می کنیم. با ما همراه باشید.

  • از نظر ذهنی خود را آماده کنید

اگر می دانید که قرار است خواندن یک کتاب طولانی را شروع کنید، پیش از هر چیز باید برای آن آماده شوید. در صورتی که آمادگی ذهنی برای خواندن کتابی با صفحات بسیار زیاد نداشته باشید خیلی زود خسته خواهید شد و حتی ممکن است کتاب را از اواسط آن رها کنید. خواندن یک کتاب طولانی وقت زیادی را از شما خواهد گرفت ، پس پیش از شروع آن ذهنتان را برای پذیرش آماده کنید.

  • زمان خود را به دست بگیرید

من فکر می کنم بهترین توصیه ای که می توانم در زمینه خواندن رمان های بسیار طولانی به شما ارائه دهم ، این باشد که زمانی را که برای خواندن کتاب صرف می کنید کنترل کنید. فشار آوردن به خود برای خواندن کتابی طولانی فقط منجر به فرسودگی خواهد شد و شما را به سرعت خسته خواهد کرد. استراحت کنید و بدنتان را هیدراته و مرطوب نگه دارید. مراقب احساساتتان باشید. اگر در این لحظه از مطالعه این کتاب راضی نیستید ادامه دادن آن کار درستی نیست. اگر برای خواندن کتاب مورد نظر طبق زمان و برنامه پیش بروید، علاوه بر اینکه از خواندن خسته نمی شود، به تمام برنامه های دیگرتان هم می رسید.

  • کتاب را تقسیم بندی کنید

بعضی اوقات بهترین راه برای خواندن یک کتاب قطور و طولانی ، بخش بندی کردن آن است. کتاب را بردارید و فهرست مطالب را بررسی کنید. آیا راه هایی برای تجزیه این کتاب در بخش های کوچکتر و قابل کنترل وجود دارد؟ اگر اینطور است از یک نشانه برای تقسیم بندی کتاب استفاده کنید. خواندن کتابی که پنج بخش 100 الی 200 صفحه ای داشته باشد آسان ‌تر از شیرجه زدن به ۸۰۰ صفحه به طور همزمان است.

  • افکارتان را بنویسید

یكی از بزرگترین مشكلی كه من با خواندن كتاب های بسیار طولانی دارم این است كه فراموش می كنم چه اتفاقی می افتد. از آن جایی که گه گاه برخی از اتفاقات یا شخصیت ها را فراموش می کنم، شاید بهترین راه نوشتن خلاصه ای از داستان و یا نوشتن افکارم در مورد داستان بعد از اتمام هر قسمت باشد. به این صورت مطالب بهتردر ذهنم می ماند و حتی در مواقع لزوم نیاز به مرور چندین صفحه از کتاب نیست، بلکه کافیست چند برگه یادداشت را بررسی کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.