مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کراکر‌های رژیمی برای همه‌ی سلیقه‌ها

کراکر‌ها یکی از آن خوراکی‌های دوست داشتنی هستند که هر کسی در هر سنی به آن‌ها علاقه دارد. این خوراکی ترد و شکننده که نام فارسی آن نان خشک است، گاهی خودش یک میان وعده است و گاهی هم همراه با غذا‌هایی مثل پنیر یا برش‌های گوشت مصرف می‌شود. گاهی داخل دیپ زده می‌شود و گاهی هم خوراکی‌های دم دستی مثل مربا، کره یا کره بادام زمینی روی آن زده می‌شود. کراکر‌ها طعم ملایمی دارند و گاهی اوقات شیرین و گاهی هم شور هستند. کراکر را همچنین می‌توان به عنوان نان تلیت استفاده کرد و داخل سوپ یا آبگوشت ریخت.

کراکر به دلیل ساختار خشک و سبکی وزن به عنوان یک غذای قابل حمل شناخته می‌شود بنابراین برای سربازها، کوهنورد‌ها و افرادی که سفر‌های خارج از شهر و یا برای زمان‌های طولانی دارند، گزینه مناسبی است. این نوع نان خشک به دلیل ترد بودن و حداقل میزان آب موجود در آن، کمتر دچار کپک زدگی می‌شود و برای مکان‌هایی با امکانات کم، بهتر از نان معمولی است.

کراکر بر حسب مواد تشکیل دهنده و یا موادی که روی آن پاشیده می‌شود انواع مختلفی دارد. کراکر شیرین، کراکر نمکی، کراکر پنیری و یا کره‌ای از این نوع هستند. کراکر گراهام و بیسکویت دیجستیو بیشتر در رده کلوچه‌ها قرار می‌گیرند تا کراکر‌ها البته هر دوی آن‌ها به عنوان تنقلاتی مفید برای سلامتی معروف هستند و کراکر گراهام که نوع شیرین آن‌هاست. من کراکر گراهام را بعدا در مطلبی جداگانه به شما یاد خواهم داد، اما در زیر چندین نوع کراکر با توجه به ذائقه و عادات تغذیه‌ای منتفاوت شما قرار داده‌ام تا هر کدام را که دوست داشتید، درست کنید.

کراکر ساده خانگی

این کراکر خانگی از نوع نان خشک ورقه‌ای است که می‌توان آن را با انواع غذا‌ها مثل سوپ، سس و انواع دیپ‌ها و حتی املت‌ها مصرف کرد. در این نان مقداری هم شوید خشک ریخته می‌شود و از این نظر شبیه نان‌های جویی ست که در فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارد.

وقتی که دوست‌تان برای یک بعدازظهر به دیدن‌تان می‌آید، بهترین خوراکی کراکر و پنیر است. من همیشه مقداری کنجد هم روی پنیر می‌ریزم تا طعم آجیلی و خوشمزه داشته باشد.

مواد لازم:

  • آرد: ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • سبزیجات تازه مورد علاقه: ۲ قاشق چای‌خوری (اینجا از شوید استفاده شده)
  • فلفل سیاه تازه آسیاب شده: ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • شکر: ۱ قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب: ۱/۲ پیمانه
  • پنیر مورد علاقه برای سرو (من پنیر ریکوتای خانگی را ترجیح می‌دهم)

طرز تهیه:

۱. فر را با حرارت ۲۳۰ درجه روشن کنید. آرد، شوید، فلفل، نمک و روغن زیتون را داخل غذاساز بریزید و تا زمانی که به طور یکدست شوند، مخلوط کنید. اگر غذاساز ندارید از قطعه خمیرزن همزن استفاده کنید.

۲. آب را افزوده و باز هم مخلوط کنید تا زمانی که خمیر شروع به چسبیدن به همدیگر کند (حدود ۱۰ ثانیه). خمیر را برداشته و به آرامی با دستان‌تان به همدیگر فشار دهید تا یک توپ را شکل دهید و بعد آن را به ۴ تکه برش بزنید. بگذارید خمیر حدود ۱۰ دقیقه استراحت کند.

۳. هر تکه خمیر را با وردنه تا حد امکان نازک کنید. اگر خمیر شروع به جمع شدن کرد، بگذارید کمی بیشتر استراحت کند. خمیرتان باید خیلی خیلی نازک باشد. وقتی که خمیر را با وردنه صاف و نازک کردید، آن را روی یک تکه کاغذ مومی قرار دهید و داخل سینی فر بگذارید.

۴. آن را به مدت ۴ تا ۵ دقیقه بپزید، اما مرتب آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خیلی تیره نشود، هر تکه کراکر را برگردانده و ۴ تا ۵ دقیقه دیگر آن را بپزید. فر را خاموش کنید و بگذارید کراکر حدود ۱ تا ۲ ساعت در فر بماند تا کاملا خشک و ترد شود.

۵.  نان خشک را به صورت قطعات دلخواه بشکنید و با پنیر نرم و یا عسل و به همراه مقداری چای یا دمنوش گرم سرو کنید و ساعاتی لذت بخش داشته باشید.


کراکر نمک دریا و رزماری

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

کراکر نمک دریا و رزماری برای ظرف پنیر شما عالی است. به هنگام صبحانه و یا عصرانه داخل ظرف پنیرتان چند چیر می‌گذارید، گردو، گوجه، خیار، زیتون، سبزیجات معطر و حتی پیاز؛ این‌ها چیز‌هایی هستند که در ظرف پنیرتان می‌گذارید، اما اگر این‌ها با کراکر نمکی همراه باشند دیگر همه چیز کامل است.

این کراکر نمکی با وجود رزماری یا همان رومارن طعم خوب و تندی دارد. رزماری یک گیاه معطر و خوشبو است که اغلب به خوراک‌های گوشتی و بخصوص مرغ اضافه می‌شود. اگر دور و برتان رزماری نیست می‌توانید آن را در یک قوطی یا گلدان کوچک داخل آشپزخانه پرورش دهید. نام گیاه رزماری را در اغلب پماد‌های ضد درد عضلانی و دارو‌های ضد ریزش مو می‌بینید.

مواد لازم:

  • آرد: ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • نمک دریای درشت: ۱ قاشق چای‌خوری
  • شکر: ۱ قاشق چای‌خوری
  • رزماری تازه: ۱ قاشق غذاخوری ریز خرد شده
  • روغن زیتون: ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری
  • آب: ۱/۲ پیمانه
  • نمک دریای اضافه برای پاشیدن روی کراکر

 

طرز تهیه:

۱. فر را را با حرارت ۲۵۰ درجه روشن کنید.

۲. آرد، نمک، شکر و رزماری را داخل کاسه بریزید و با همزن سیمی بهم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

۳. آب و روغن را داخل آن بریزید، بهم بزنید تا زمانی که کاملا با هم مخلوط شوند.

۴. خمیر را روی کاغذ روغنی مخصوص فر که کمی هم آردپاشی شده بگذارید (کاغذ باید بزرگتر از سینی فر باشد).

۵. خمیر را با وردنه صاف کنید. سعی کنید تا جایی که ممکن است آن را نازک کنید. نهایتا ۱/۴ سانتی‌متر قطر داشته باشد. اگر خمیر خیلی چسبناک است کمی آرد اضافه کنید. سعی کنید که ضخامت آن در همه قسمت‌ها، یکدست باشد به این ترتیب در فر به طور یکدست می‌پزد.

۶. لبه‌های خمیر را در صورت دلخواه ببرید. لبه‌ها معمولا نازکتر می‌شوند بنابراین قبل از اینکه نان پخته شود، لبه‌های آن می‌سوزد.

۷. خمیر را با استفاده از کاتر پیتزا به صورت مربع برش بزنید. آن را با کمی آب برس بزنید و در صورت دلخواه کمی بیشتر نمک دریا روی آن بپاشید. از چنگال استفاده کنید و هر مربع را چند بار سوراخ کنید.

۸. خمیر را که روی کاغذ روغنی است، داخل سینی فر و داخل فر بگذارید. فورا دما را به ۲۱۰ درجه کاهش دهید.

۹. آن را به مدت ۱۲ تا ۱۷ دقیقه بپزید یا تا زمانی که کراکر‌ها شروع به طلایی شدن، کند.

۱۰. برای سبزیجات معطر می‌توانید از سبزیجات مورد علاقه خودتان مثل ریحان، شوید، مرزه و یا سایر سبزیجات معطر استفاده کنید.


کراکر کره‌ای

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

این نوع کراکر شیرین تقریبا شبیه به کراکر‌های تجاری هستند. طعم کره‌ای و بافت ترد و سبک هم برای بزرگسالان و هم کودکان جذاب است. اگر هرگز تلاش نکردید خودتان کراکر درست کنید باید این کار را انجام دهید. درست کردن کراکر بسیار آسان است و میان وعده‌ای خوشمزه و چند منظوره هستند.

از آنجایی که که این کراکر‌ها کمی شیرین هستند برای یک پنیر تند و شور عالی هستند و می‌توانید آن‌ها را همراه با پنیر صبحانه یا عصرانه‌تان سرو کنید. پنیر‌های محلی مثل پنیر لیقوان و یا پنیر ریکوتای خانگی که کمی هم شل باشد خیلی برای این نوع کراکر مناسب است. ترشی پنیر با شیرینی کراکر، تعادل مزه خوبی برقرار می‌کند.

مواد لازم:

  • آرد: ۱ و ۱/۴ پیمانه
  • شکر: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • کره: ۴ قاشق غذاخوری
  • آب: ۱/۳ پیمانه

طرز تهیه:

۱. فر را با حرارت ۲۰۰ درجه سلسیوس روشن کنید.

۲. کف یک سینی را با کاغذ مخصوص فر بپوشانید.

۳. آرد، شکر و نمک را داخل غذاساز بریزید.

۴. کره را اضافه کنید و تا زمانی که کره کاملا با مواد مخلوط شود، به مخلوط کردن ادامه دهید.

۵. در حالی که غذاساز در حال کار است، آب اضافه کنید و تا زمانی که خمیر یکدست شود به مخلوط کردن ادامه دهید. در صورت نیاز، غذاساز را خاموش کرده و همه تکه‌های خمیر را به پایین برانید تا مطمئن شوید که همه مواد به خمیر اضافه شدند.

۶. وقتی خمیر صاف و یکدست شد، خمیر را برداشته و به ۴ تکه مساوی تقسیم کنید.

۷. به آرامی سطح کار را آردی کنید و تکه‌های خمیر را به شکل یک مستطیل بزرگ پهن کنید. وقتی که خمیر را وردنه کشیدید، مرتب آن را بلند کنید و بچرخانید تا از چسبیدن آن به سطح کار جلوگیری کنید. خمیر را تا جایی که می‌توانید نازک کنید. کراکر‌های نازک‌تر، تردتر و خوشمزه‌تر هستند.

۸. با استفاده از کاتر پیتزار یا چاقوی کره خمیر را به شکل کراکر‌های مربعی با پهنای ۳ سانت برش بزنید. اگر در مورد تکه‌های کناری خمیر مشکل دارید، می‌توانید آن را به شکل توپ درآورید یا فقط به شکل کراکر‌های بی شکل درآورید.

۹. کراکر‌ها را روی سینی فر بگذارید و همان فرایند را با هر کدام از توپ‌های خمیری انجام دهید.

۱۰. کراکر‌ها را روی سینی کاغذ گرفته بگذارید و تا زمانی که ترد و کمی قهوه‌ای شوند، آن‌ها را بپزید یعنی حدود ۱۰ دقیقه.

۱۱. پس از پخت کامل، آن‌ها را خنک کرده و در ظرفی دردار نگهداری کنید.

ترفند‌ها

  • برای افزودن به طعم و بافت کراکر، سعی کنید مقداری نمک دریای درشت یا دانه‌هایی همچون تخم خشخاش یا کنجد روی سطح کراکر‌ها بپاشید بعد آن‌ها را بپزید.
  • برای نوع دیگر، با نسبت‌هایی از آرد کامل گندم (همان مقدار در دستورالعمل)، امتحان کنید. شما می‌توانید از تنها یک نوع یا مخلوطی از هر دو نوع استفاده کنید و ببینید که نتیجه چه تفاوتی دارد. به نسبت آن‌ها برای پختن توجه کنید تا بتوانید براحتی آن را دوباره درست کنید.
  • این کراکر‌های خانگی خودشان خوشمزه هستند، چون بخشی از بشقاب پنیر است یا در حمص یا دیگر دیپ‌ها زده می‌شود. اگر برای درست کردن خمیر کامل، برنامه ریزی نکردید، باید دور خمیر کراکر را پلاستیک بپیچید و آن را فریز کنید. موقع استفاده آن را یخ زدایی کنید و دستورالعمل‌های بالا را در مورد وردنه کشیدن، دنبال کنید.

کراکر بدون گلوتن با جو دوسر

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

این دستورالعمل برای کراکر‌های جودوسر با ارد جو دوسر بدون گلوتن، نشاسته سیب زمینی و آرد بادام درست می‌شود. توجه کنید که بسیاری از جو دوسر‌ها در مزرعه گندم می‌رویند و بنابراین موقع خرید به بدون گلوتن بودن آن توجه کنید. این کراکر‌ها ترد، نازک و برای سرو به هنگام گرسنگی خوب هستند.

مواد لازم:

  • آرد جو دوسر: ۲/۳ پیمانه (خوب پودر شده، الک شده، بدون گلوتن)
  • نشاسته ذرت: ۲/۳ پیمانه (آرد سیب زمینی نباشد)
  • آرد بادام: ۱/۸ پیمانه
  • نمک: ۳/۴ قاشق چای‌خوری
  • روغن قنادی: ۱/۴ پیمانه
  • آب: ۴ قاشق غذاخوری به اضافه ۱ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:

۱. فر را با حرارت ۲۲۰ درجه سلسیوس روشن کنید.

۲. اگر سنگ پیتزا دارید، آن را توی فر داغ کنید. اگر ندارید، ۲ عدد سینی بزرگ را با ۲ عدد کلفذ روغنی بپوشانید.

۳. داخل کاسه‌ای بزرگ، آرد جو دوسر، نشاسته سیب زمینی، آرد بادام و نمک را با هم مخلوط کنید. مواد را به طور کامل با هم ترکیب کنید.

۴. روغن قنادی را اضافه کنید و از یک مخلوط کن برقی یا همزن برقی استفاده کنید تا ترکیب شوند.

۵. آب را اضافه کرده و به مدت ۱ دقیقه بهم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند و مخلوط به هم بیاید.

۶. از یک اسپاتول استفاده کنید تا خمیر را روی یک تخته برش که کمی نشاسته سیب زمینی روی آن پاشیده شده، بگذارید. خمیر را به آرامی ورز دهید و آن را به شکل توپ درآورید.

۷. خمیر را دو نیم کنید.

۸. دو عدد کاغذ مومی بزرگ را روی میز بگذارید. روی یک کاغذ سبوس جو دوسر یا نشاسته سیب زمینی بپاشید. توپ خمیری را پهن کرده و به شکل دایره درآورید و کاغذ دوم را روی آن بگذارید.

۹. وردنه را روی کاغذ رویی بکشید تا خمیر به شکل دایره‌ای صاف درآید در حد یک خمیر گرد پای.

۱۰. با استفاده از چنگال، سوراخ‌هایی در خمیر ایجاد کنید. روی آن مقداری سبوس جو دوسر بپاشید.

برای استفاده از سنگ پیتزا

۱. اگر از سنگ پیتزا برای پخت کراکر استفاده می‌کنید، با دقت سنگ داغ را از داخل فر درآورید. کاغذ مومی رویی را از روی خمیر بردارید. خمیر را با کاغذ زیری بلند کنید و به آرامی روی سنگ ییتزا بگذارید و دوباره کاغذ رویی را روی خمیر بگذارید.

۲. سنگ داغ را دوباره داخل فر بگذارید و کراکر جو دوسر بدون گلوتن را حدود ۱۰ دقیقه در فر بپزید یا تا زمانی که ترد و کمی لبه‌های آن قهوه‌ای شود.

۳. با دقت آن را از روی سنگ برداشته و روی توری شیرینی پزی بگذارید.

۴. برای خمیر دوم هم همین کار را انجام دهید.

برای استفاده از سینی فر

۱. اگر از سینی فر همراه با کاغذ مخصوص فر برای پختن کراکر استفاده می‌کنید. روی کاغذ داخل سینی، کمی سبوس جو دوسر بپاشید.

۲. با دقت خمیر را روی سینی قرار دهید، کاغذ رویی را بردارید و روی خمیر کمی سبوس جو دوسر بپاشید.

۳. آن را به مدت ۱۰ دقیقه در فر بپزید یا تا موقعی که لبه‌های اطراف خمیر کمی برشته و قهوه‌ای شوند.

۴. بگذارید روی توری شیرینی پزی بماند تا خنک شود.

۵. آن را سرو کنید و لذت ببرید.

نکات مهم

  • برای درست کردن آرد جو دوسر، از یک آسیاب قهوه استفاده کنید و ۱ پیمانه جو دوسر پرک را پودر کنید. حدود ۱/۳ پیمانه جو دوسر را هر بار به آسیاب اضافه کنید و ۳ بار پالس بزنید. با استفاده از یک الک ریز، آرد را الک کنید. سبوس جو دوسر را برای ریختن روی نان قبل از پخت، نگه دارید. ۱ پیمانه جو دوسر برابر با ۲/۳ پیمانه آرد است.
  • اگر این نان را برای فردی مبتلا به سلیاک یا حساسیت به گلوتن درست می‌کنید باید توجه داشته باشید که یک محیط عاری از گلوتن برای آشپزی فراهم کنید. کلیه ابزار از جمله ظروف، سینی و ابزار برقی و حتی سطح کار برای ورز خمیر باید بدون گلوتن باشند. برای خرید جو دوسر بدون گلوتن، موقع خرید به برچسب روی بسته بندی توجه کنید. وقتی که مشکوک به داشتن گلوتن هسیتید، آن محصول را نخرید و ابتدا از روابط عمومی کارخانه سوال کنید سپس اقدام به خرید کنید.

کراکر پنیری

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

کراکر‌های پنیری میان وعده‌های مقوی و خوشمزه‌ای هستند که با انواع دیپ یا همراه سوپ عالی هستند. بچه‌ها و بزرگتر‌ها هم آن‌ها را به عنوان یک میان وعده بعدازظهر یا همراه با ساندویچ دوست خواهند داشت. این دستورالعمل به سادگی درست می‌شود و برای ذائقه افراد خانواده شما با پنیر‌های مختلف هم جور در می‌آید.

کراکر پنیر خانگی را می‌توانید به عنوان پیش غذا یا همراه با پنیر صبحانه میل کنید. بعد از پختن کامل، می‌توان آن‌ها را چند روز در فضای آشپزخانه و در کابینت نگه داشت. یا اینکه آن‌ها را فریز کنید و برای مهمان ذخیره کنید. گرم کردن آن‌ها در اون توستر باعث می‌شود کراکری ترد و داغ برای همه اوقات داشته باشید. اگر بخواهید برای جمعیت زیاد درست کنید، می‌توانید مواد دستورالعمل را دو برابر کنید.

مواد لازم:

  • کره: ۱/۲ پیمانه (نرم شده)
  • پنیر خامه‌ای: ۲ قاشق غذاخوری
  • پنیر چدار: ۲ پیمانه (رنده شده)
  • آرد: ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • پیازکوهی یا سیر کوهی: ۱ قاشق غذاخوری خشک شده

طرز تهیه:

۱. فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سلسیوس روشن کنید.

۲. داخل کاسه‌ای متوسط، کره، پنیر خامه‌ای و پنیر چدار را با هم ترکیب کنید. با یک قاشق آنقدر بهم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

۳. آرد، نمک و پیاز کوهی را اضافه کنید تا مخلوط کره و این مواد خوب با هم، مخلوط شوند.

۴. از خمیر‌های توپ‌هایی با قطر ۲ سانت بردارید و روی سینی کلوچه چرب شده بگذارید. توپ‌ها را با استفاده از ته یک لیوان یا با استفاده از چنگال، پهن کنید تا هر کراکر به قطر نیم سانت برسد.

۵. هر کدام از کراکر‌ها را چند بار با چنگال سوراخ کنید. در صورت دلخواه، روی آن کمی نمک بپاشید.

۶. کراکر‌ها را در فر ۱۸۰ درجه و به مدت ۱۲ تا ۱۷ دقیقه بپزید یا تا زمانی که به میزان جزئی لبه‌های اطراف کراکر قهوه‌ای شود.

۷. کراکر‌ها را روی توری خنک کننده بگذارید و خنک کنید.

۸. آن‌ها را با دیپ مورد علاقه، حمص یا سوپ میل کنید.

نکات مهم

  • می‌توانید پنیر رنده شده را با پنیر مورد علاقه‌تان عوض کنید. از ترکیب پنیر کالبی یا پنیر سوئیس را به جای پنیر چدار استفاده کنید.
  • مقداری آرد گندم کامل در عوض آرد معمولی بسته بندی بریزید.
  • مقداری آجیل خرد شده همانند گردو را داخل خمیر بریزید.
  • دانه و تخمه‌هایی همانند کنجد، تخم خشخاش یا تخم آفتابگردان خرد شده را اضافه کنید
  • برای فریز کردن، بگذارید روی سینی کلوچه بمانند و تا زمان سفت شدن، ریز شوند. بعد داخل یک کیسه زیپ لاک خیلی محکم بگذارید، برچسب بزنید و به مدت نهایتا ۳ ماه فریز کنید. وقتی آماده خوردن هستید، آن‌ها را در اون تستر یا داخل فر گرم کنید تا داغ و ترد شوند.

کراکر نخودی بدون گلوتن

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

کراکر نخودی یکی از کراکر‌های بدون گلوتن است که با آرد نخود درست می‌شود. این کراکر که کاملا گیاهی و بدون هیچ ماده‌ای مثل پنیر یا کره درست می‌شود، برای کسانی هم که به دنبال یک نان کم کالری و پر پروتئین هستند، خوب است. پروتئین‌ها به خصوص پروتئین‌های گیاهی به دلیل خاصیت سیر کننده، مزیت بیشتری نسبت به سایر گروه‌های غذایی دارند. این کراکر‌ها بسیار خوشمزه و ترد هستند و بسیار بهتر از نان جویی هستند که اغلب از روی اجبار در رژیم لاغری شما گنجانده شده است.

برای درست کردن این نان خشک یا همان کراکر باید یک سری ترفند‌ها را هم رعایت کنید که در ادامه توضیح می‌دهیم:

  • غلظت خمیر: آرد، آب و حتی ارتفاع منطقه، به هنگام درست کردن خمیر، مهم هستند بنابراین بهترین کار این است که موقع درست کردن خمیر به حس‌تان مراجعه کنید. آب را تا حدی اضافه کنید که بتوانید خمیری صاف درست کنید. اگر مطمئن نیستند که چقدر بریزید بهتر است که خمیر را طوری درست کنید که کمی مرطوب باشد نه خیلی خشک، چون موقع وردنه کردن خمیر می‌توانید کمی آرد به خمیر کراکر اضافه کنید. یک خمیر مرطوب‌تر آسان‌تر از خمیر سفت و سخت، وردنه می‌شود.
  • ضخامت کراکر: موقع وردنه کردن، تا جایی که امکان دارد خمیر را نازک کنید. این باعث می‌شود که خمیر شما موقع پخت خیلی ترد و برشته شود. بهترین راه برای این کار این است که خمیر را روی کاغذ مومی آردپاشی شده بگذارید، بعد یک لایه دیگر کاغذ روغنی را هم روی خمیر بگذارید، آن‌ها را برش بزنید و با دقت کاغذ را همراه با کراکر‌ها بلند کرده و روی سینی بگذارید. گذاشتن کاغذ روی خمیر موقع وردنه کشیدن هم به شما کمک می‌کند. گاهی اوقات به نظر می‌رسد که خمیر نازک نشده بنابراین یک دقیقه خمیر را کنار بگذارید و سپس برگردید به این ترتیب خمیر استراحت کرده و راحت‌تر با وردنه صاف شده و نازک می‌شود.
  • وردنه: بهترین کار این است که هر دو سمت خمیر کاغذ مومی بگذارید و برای استفاده از وردنه هم از وردنه بدون دسته استفاده کنید. این طور وردنه‌ها بخصوص وقتی که سطح کار کوچک است، کاربری بهتری دارند و به پهن کردن راحت خمیر کمک می‌کنند.
  • زمان پخت: فر‌ها با همدیگر فرق دارند. اگر اولین بار است که کراکر درست می‌کنید بهتر است مراقب باشید و از فر چشم برندارید. اگر چند بار شروع به پف کردن کردند، این نشانه خوبی است. آن‌ها باید کمی قهوه‌ای طلایی شوند یعنی به صورت برشته. اگر مطمئن نیستید باید موقع لمس ترد باشند. اگر فر کانوکشن دارید باید حرارت را با توجه به آن تنظیم کنید.

مواد لازم:

  • آرد نخود: ۱ پیمانه
  • کنجد سیاه: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • روغن نارگیل: ۱ قاشق چای‌خوری
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای‌خوری
  • آب: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

۱. فر را با حرارت ۲۰۰ درجه سلسیوس گرم کنید.

۲. مواد خشک را داخل کاسه بریزید، روغن را افزوده و بعد به آرامی آب را اضافه کنید تا جایی که بتوانید خمیری همانند خمیر داخل عکس، درست کنید. آن را مخلوط کنید و با دست ورز دهید تا صاف و یکدست شود.

۳. خمیر را بین دو کاغذ روغنی بگذارید و تا زمانی که نازک و صاف و یکدست شود، آن را وردنه بکشید.

۴. خمیر را با کاتر پیتزا برش بزنید. با دقت کاغذ روغنی حاوی خمیر کراکر را برداشته و داخل سینی فر بگذارید.

۵. آن‌ها را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در فر بپزید یا تا زمانی که طلایی و برشته شوند.


کراکر اسپانیایی با روغن زیتون (Tortas de Aceite)

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

کراکر‌های اسپانیایی روغن زیتون، نازک، ترد، مخمری و سرشار از روغن زیتون هستند و کمی شکر روی آن پاشیده شده است. آن را با شربت بهار نارنج امتحان کنید تا ببینید چه طعم دلخواهی دارد. برش‌های این نان با پنیر‌های خوشمزه، همراهی خوب هستند، اما به عنوان یک اسنک همراه با چای و قهوه هم خوشمزه هستند.

مواد لازم:

  • آب گرم: ۱/۳ پیمانه
  • خمیر مایه: ۲ قاشق چای‌خوری
  • روغن زیتون فوق بکر: ۱/۳ پیمانه
  • نمک: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • رنده پوست پرتقال: ۱/۲ قاشق چای‌خوری، اختیاری
  • بادیان رومی: ۱/۲ قاشق چای‌خوری، اختیاری
  • عرق بهار نارنج: ۱ قاشق چای‌خوری، اختیاری
  • آرد: ۲ پیمانه به علاوه مقداری موقع وردنه کشیدن
  • شکر: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

۱. آب گرم را داخل کاسه همزن برقی یا کاسه‌ای بزرگ بریزید. مخمر را داخل آن بپاشید. بگذارید مخلوط حدود ۵ دقیقه بماند تا حباب بزند و پف کند.

۲. روغن زیتون و نمک را به همراه رنده پوست پرتقال، عرق بهار نارنج و بادیان را داخل کاسه بریزید.

۳. آرد را داخل آن ریخته و خمیر را شکل دهید. وقتی خمیر شکل گرفت، از قطعه ورز خمیر استفاده کنید تا خمیر حدود ۵ دقیقه ورز داده شود یا اینکه خمیر را روی سطحی آردپاشی شده بگذارید و با دست ورز بدهید. اگر خمیر را فشار دهید شبیه نرمه گوش به نظر می‌رسد.

۴. روی خمیر را با یک پارچه تمیز یا پلاستیک سلفون بپوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید بماند تا پف کند.

۵. فر را با حرارت ۱۹۰ درجه سلسیوس روشن کنید و و ۲ عدد سینی فر را کاغذ بگیرید.

۶. خمیر را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید و هر بار با یک بخش آن کار کنید. هر کدام از آن ۴ تکه را به ۶ قسمت مساوی تقسیم کنید. باید ۲۴ تکه کوچک مساوی داشته باشید.

۷. هر تکه خمیر را به صورت توپ درآورید. هر بار یک توپ خمیر را بردارید و به شکل دایره‌ای با قطر ۱۵ سانتی‌متر درآورید. دایره با این قطر، نازک خواهد بود. خمیر بافت منسجمی دارد و می‌توانید بدون زحمت زیاد آن را به معنای واقعی نازک کنید. استفاده از آرد اضافی برای جلوگیری از چسبیدن خمیر لازم است، اما این بستگی به میزان رطوبت آشپزخانه شما دارد ممکن است نیاز به آرد اضافه نداشته باشید.

۸. دایره‌های آماده شده را داخل سینی بگذارید. هر سینی ۳ دایره را داخل خود جا می‌دهد. وقتی که هر دو سینی پر شدند، روی دایره‌ها را به آرامی با چنگال سوراخ کنید و روی آن‌ها شکر بپاشید.

۹. آن‌ها را به مدت ۵ دقیقه بپزید، هر دو سینی را بچرخانید و ۵ دقیقه دیگر بپزید. این نان ترد باید طلایی با لکه‌های قهوه‌ای باشد.

۱۰. آن را به توری خنک کننده انتقال دهید و روی هر نان را با روغن زیتون برس بزنید. این برس کشیدن روی نان باید خیلی کم باشد در حد یکی دو ضربه روی نان نه اینکه کل سطح آن را لمس کند.

۱۱. بقیه خمیر را هم پخته، خنک کنید و با روغن برس بزنید.


کراکر نخود و گندم سیاه با زردچوبه و رازیانه (بدون گلوتن)

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

این کراکر یکی از آن کراکر‌های دوست داشتنی با ظاهری زیباست. از این جهت زیبا که هم رنگ تیره و قشنگی دارد و هم بافت خال خالی که به شما حس یک کراکر رژیمی فوق العاده را می‌دهد. گندم سیاه بر خلاف نامش که گندم دارد اصلا جزو خانواده گندم نیست و در واقع حتی جزو غلات هم نیست بلکه جزو دانه‌ها رده بندی می‌شود؛ بنابراین این یک کراکر بدون گلوتن بدون غله است و برای کسانی هم که رژیم پالئو را دنبال می‌کنند، توصیه می‌شود.

احتمالا فکر می‌کنید برای نگه داشتن و بهم چسباندن اجزای خمیر باید از آرد گندم یا آرد تخم کتان و یا صمغ زانتان (برای نان‌های بدون گلوتن) استفاده کرد در حالی که در این کراکر از این چیز‌ها خبری نیست. در این نان شما طعم‌هایی مثل گردو و زردچوبه را احساس خواهید کرد. کراکر‌ها بسیار ترد و کرانچی هستند و مقداری هم نمک و تخم رازیانه روی آن‌ها ریخته شده. شما می‌توانید نوع آجیل، نوع ادویه و حتی بنشن را تغییر دهید تا طعمی دیگر را خلق کنید. برای درست کردن این کراکر از حرارتی پایین‌تر نسبت به سایر کراکر‌ها استفاده می‌کنیم.

مواد لازم:

  • گندم سیاه: ۱ پیمانه = ۲ قاشق غذاخوری (۱۶۵ گرم)
  • گردو: ۲/۳ پیمانه (۶۶ گرم)
  • بیکینگ پودر: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • نمک دریا: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر زردچوبه: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • پودر زیره: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • پودر فلفل سیاه تازه آسیاب شده: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • نخود پخته: ۱ و ۱/۲ پیمانه (۲۲۰ گرم)
  • موز خالدار: ۱/۳ پیمانه (۸۰ گرم)، له شده

مواد رویی

  • نمک و فلفل
  • دانه رازیانه: ۱ قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه یا سفید: ۲ قاشق چای‌خوری

رز تهیه:

۱. شبکه‌های فر را در یک سوم بالا و پایین فر قرار دهید. فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سلسیوس قرار دهید.

۲. گندم سیاه و گردو را داخل غذاساز بریزید و تا زمانی که گردو‌ها به همان اندازه غلات دربیاید، آن‌ها را خرد کنید. بیکینگ پودر، نمک، زردچوبه، زیره و فلفل را اضافه کنید و دوباره در غذاساز مخلوط کنید. نخود و موز را اضافه کرده و با موقعی که خمیری جسبناک درست شود، آن را خرد و مخلوط کنید.

۳. یک کاغذ مومی هم اندازه سینی را روی کانتر جلوی روی‌تان قرار دهید. نیمی از خمیر را روی کاغذ بگذارید و و فشار دهید تا به شکل مستطیلی با ضخامت یک سانت درآید. یک تکه کاغذ یا کیسه پلاستیکی را روی خمیر قرار داده و آن را وردنه بکشید تا به شکل یک مستطیل درآید و ضخامت آن کمتر از ۱/۴ سانت باشد یا پهنای ۲۲ در ۳۳ سانت باشد. کاغذ مومی رویی را بردارید. کل خمیر را با یک لیسک خمیر برش بزنید تا کراکر‌های مستطیلی درست کنید. روی سطح آن کمی نمک بپاشید. نمک را بین انگشتان بگیرید تا از زیاد پاشیدن آن در یکجا جلوگیری شود. روی سطح کراکر‌ها نیمی از رازیانه را بپاشید سپس نیمی از دانه کنجد را بپاشید. مقداری کمی از فلفل آسیاب شده را روی آن بپاشید. خیلی ارام روی سطح وردنه بکشید تا مواد رویی به خمیر بچسبد. داخل سینی دیگری کاغذ مومی گذاشته و همین کار را با نیمه دیگر خمیر و بقیه مواد روی خمیر انجام دهید.

۴. کراکر را به مدت ۱۵ دقیقه بپزید، سینی‌ها را در وسط کار بچرخانید. سینی‌ها را از داخل فر درآورید و دما را به ۱۵۰ درجه سلسیوس کاهش دهید. کراکر‌ها را روی هر سینی جدا کنید و به فر برگردانید تا طلایی قهوه‌ای شود یعنی ۸ تا ۱۲ دقیقه (دوباره سینی‌ها را بچرخانید).

۵. سینی‌ها را روی توری بگذارید تا خنک شود. کراکر‌های خنک شده باید ترد و شکننده باشند نه سفت. در صورت ضرورت آن‌ها را به فر ۱۵۰ درجه برگردانید و دوباره به مدت ۸ تا ۱۰ بپزید.

۶. وقتی خنک و ترد شدند، کراکر‌ها را در ظرفی دردار بگذارید.


کراکر کینوا

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

کینوا یکی از دانه‌های مقوی و پرخاصیت است که در بسیاری از دستورالعمل‌ها می‌توان آن را جایگزین گندم و برنج کرد. علت اقبال زیاد به کینوا این است که میزان پروتئین آن خیلی بالا است و به همراه داشتن مقدار زیادی فیبر، یک ماده سیر کننده عالی و گزینه خوبی برای افرادی است که قصد لاغر کردن دارند.

کراکر کینوا هم به صورت ساده و هم با آجیل و تخمه درست می‌شود. شما می‌توانید آن را به همان صورت دانه‌ای و با استفاده از آرد نخود و مقداری آب و زیره درست می‌شود که بافت دانه‌ای زیبایی دارد. یا می‌توان آن را کاملا ساده و با ادویه‌های دلخواه درست کرد. ما در اینجا از تخمه و آجیل و ادویه‌های معطر برای درست کردن آن استفاده می‌کنیم. به این روش کراکر بسیار مغذی و خوشمزه است و همه آن را دوست خواهند داشت.

مواد لازم:

  • پودر تخم کتان: ۱ و ۱/۲ قاشق غذاخوری
  • آب: ۲ قاشق غذاخوری
  • آرد کینوا: ۱/۲ پیمانه (حدود ۳/۴ پیمانه)
  • آرد بادام: ۱/۴ پیمانه (یا حدود ۱/۳ پیمانه بادام خام)
  • سبزی خشک: ۳ قاشق چای‌خوری (از مخلوط سبزی معطر مورد علاقه‌تان استفاده کنید)
  • پودر سیر: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • تخم کدوی خام: ۱/۴ پیمانه
  • فلفل سیاه: چند دانه
  • دانه کنجد: ۱ قلشق چای‌خوری
  • روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

۱. اگر از آرد کینوا و آرد بادام استفاده می‌کنید که مشکلی نیست، اما اگر آرد نیستند مرحله ۲ و ۳ را انجام دهید. کینوا را داخل یک الک زیر آب سرد بگیرید و بشویید. آبکش یا الک را تکان دهید تا آب تا حد امکان خارج شود. کینوا را به یک ماهیتابه بزرگ انتقال دهید و روی شعله پایین گاز بگذارید. کینوا را تا زمانی که خشک و کمی هم طلایی شود، تست کنید یعنی حدود ۵ تا ۷ دقیقه. آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید کینوا کمی خنک شود.

۲. کینوای تست شده را داخل آسیاب یا مخلوط کن بریزید، روی سرعت بالا بگذارید و آن را آرد کنید. الکی را روی یک کاسه بگذارید و آرد را الک کنید. تکه‌های بزرگ را دور بریزید. شما باید ۱/۲ پیمانه آرد کینوا داشته باشید.

۳. برای درست کردن آرد بادام، بادام خام را داخل مخلوط کن قوی ریخته و روی سرعت بالا بگذارید. این کار چند ثانیه طول می‌کشد تا به آرد تبدیل شود. آرد را از الک رد کنید و قطعات بزرگ را دور بریزید. باید ۱/۴ پیمانه آرد به دست آورید.

۴. برای درست کردن فلکس اگ، آرد تخم کتان و ۲ قاشق غذاخوری آب را داخل کاسه‌ای کوچک بریزید. در حین آماده کردن خمیر کراکر این کار را انجام دهید. فلکس اگ باید غلیظ و ژلاتینی شود.

۵. آرد کینوا، ارد بادام، ادویه‌ها و دانه‌ها را داخل کاسه‌ای بزرگ ریخته و مخلوط کنید تا ترکیب شوند. روغن زیتون و فلکس اگ را هم داخل مخلوط کنید. آب را بصورت ۱ قاشق غذاخوری در هر بار اضافه کرده و با استفاده از دست خمیر را به شکل توپ دربیاورید. (خمیر هنوز هم چسبناک است).

۶. فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سلسیوس روشن کنید. یک تکه کاغذ مخصوص فر را ببرید و روی کانتر آشپزخانه بگذارید و خمیر را با کف دست روی آن پهن کنید. کاغذ دیگری را روی خمیر بگذارید و با استفاده از وردنه خمیر را به صورت یک لایه نازک و مساوی درآورید. قطر آن باید ۱/۴ سانتی متر باشد.

۷. کاغذ رویی را بردارید و با استفاد از کاتر پیتزا یا کاردک خمیر (لیسه خمیر) آن را به شکل مربع‌های ۲ سانتی برش بزنید. کاغذ را بلند کرده و داخل سینی فر بگذارید و به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بپزید. مرتبا روی کراکر را بررسی کنید. آن‌ها وقتی آماده هستند که رویه برشته طلایی با لبه ترد داشته باشند. دقت کنید که نسوزند.

۸. کراکر‌ها را از فر درآورید. کراکر‌ها را با دقت همراه با کاغذ زیری برداشته و روی کانتر آشپزخانه بگذارید. وقتی خنک شدند، کراکر‌ها را به شکل مربع بشکنید و از خوردن آن‌ها با حمص لذت ببرید. کراکر‌ها را باید در ظرفی دردار به مدت نهایتا ۱ هفته نگهداری کرد.


کراکر نمکی شویدی

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

این کراکر ساده خانگی احتمالا شما را به یاد بیسکویت‌های شویدی گرجی و یا نان‌های جوی رژیمی می‌اندازد. بخاطر وجود طعم شوید خوردن این کراکر همراه با سوپ و یا پنیر بسیار لذت بخش خواهد بود. اگر این کراکر‌ها را با پنیر چدار سفید با طعم تند و تیز همراه کنید، می‌توانید یک عصرانه پنیری مقوی داشته باشید.

مواد لازم:

  • آرد: ۲ و ۱/۲ پیمانه
  • آرد گندم کامل: ۱/۲ پیمانه
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • آب: ۳/۴ پیمانه
  • روغن زیتون: ۱/۴ پیمانه + ۱ قاشق غذاخوری
  • شوید تازه: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری ریز شده
  • نمک دریا: ۳/۴ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:

۱. فر را با حرارت ۱۸۵ درجه سلسیوس روشن کنید. در کاسه‌ای بزرگ، آرد‌ها و نمک را مخلوط کنید. به تدریخ اب و ۱/۴ پیمانه روغن را اضافه کنید. با چنگال بهم بزنید تا خمیر به هنگام فشار دادن به هم بچسبد و وا نرود. خمیر را به ۳ قسمت تقسیم کنید.

۲. روی سطحی آرد پاشی شده، هر تکه خمیر را وردنه بکشید تا به ضخامت ۱/۴ یک سانتی‌متر برسد. آن را با یک قالب کلوچه آردی شده، به صورت گرد برش بزنید. قطعات بریده شده را با ۲ سانت فاصله روی سینی چرب نشده بگذارید. هر کدام از کراکر‌ها را با چنگال سوراخ کنید، با کمی روغن باقیمانده برس بزنید. شوید و نمک دریا را مخلوط کنید و روی کراکر‌ها بپاشید.

۳. داخل فر به مدت ۹ تا ۱۱ دقیقه یا تا زمانی که کمی تیره شوند، بپزید.


کراکر خانگی ساده در ۵ دقیقه

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

کراکر‌های خانگی ۵ دقیقه‌ای با وجود سادگی، اما بسیار معطر و خوشمزه هستند. در این کراکر‌ها چند نوع ادویه استفاده می‌شود و بسیار خوشبو و خوش طعم هستند. در اینجا شما می‌توانید از مقداری آرد گندم کامل استفاده کنید تا ظاهری تیره و پر سبوس داشته باشید. این خمیر همان طور که از اسمش پیداست تنها در ۵ دقیقه درست می‌شود، اما همان کراکر‌های تجاری و چه بسا بهتر است.

مواد لازم:

  • آرد: ۱ و ۱/۴ پیمانه (آرد کامل، تازه آسیاب شده یا آرد معمولی بسته بندی)
  • پودر پیاز: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • پودر سیر: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • پودر چیلی: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • پاپریکا: ۱/۴ قاشق چای‌خوری (دودی یا معمولی)
  • کره: ۴ قاشق غذاخوری
  • عسل: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک دریا: مقداری برای پاشیدن روی کراکر

طرز تهیه:

۱. فر را با حرارت ۲۰۰ درجه سلسیوس روشن کنید.

۲. مواد خشک را اندازه گرفته و داخل کاسه مخلوط کن بریزید کره را به قطعات کوچک برش بزنید و با آرد مخلوط کنید به طوری که به شکل نخود دربیایند. آب را افزوده و تا زمانی که فقط ترکیب شوند، بهم بزنید.

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

۳. روی سینی فر یا سنگ پیتزا کمی آرد بپاشید. خمیر را را روی آن وردنه بکشید. با استفاده از کاتر پیتزا آن را به شکل دلخواه برش بزنید. روی آن نمک دریا بپاشید.

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

۴. به مدت ۱۰ دقیقه بپزید.

نکات مهم

  • اگر خمیر کراکر به حد کافی نازک نشود، ترد و شکنند نخواهد شد، اما هنوز هم خوشمزه و قابل استفاده است.
  • لبه‌ها نازک‌تر خواهند بود، آن‌ها را درآورید و بقیه کراکر را به مدت ۲ دقیقه دیگر بپزید.
  • سینی کراکر را بگذارید داخل فر بماند تا خنک شود. به این شکل کراکر‌ها تردتر می‌شوند.
  • برای یک دستورالعمل سنتی طولانی مدت، ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب به دستورالعمل اضافه کنید و قبل از وردنه کشیدن خمیر، بگذارید ۸ تا ۱۲ ساعت بماند.

کراکر پنیری کتوژنیک و کم کربوهیدرات

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

این یکی کراکر واقعا خوب است و برای افرادی که به دنبال یک رژیم کم کربوهیدرات هستند، یک پیشنهاد عالی است. می‌دانید که پنیر یکی از خوراکی‌های پیشنهادی افراد دنبال کننده رژیم‌های کتویی و کم کرب است. این کراکر هم سرشار از پنیر است و خودش یک غذای کامل و مقوی است؛ بنابراین برای همراهی با غذا‌های مایع بسیار بهتر است. در اینجا هم از پنیر موزارلا، پارمزان و خامه‌ای استفاه شده است که به جای آرد گندم هم از آرد بادام استفاده می‌شود.

یک نوع دیگر از این کراکر با همین فرمول، اما با حذف پنیر پارمزان درست می‌شود که آن هم همینقدر خوب است، اما من این یکی را، چون کاملتر است انتخاب کردم. برای طعم‌دهی و معطر کردن هم از رزماری و نمک دریا استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید به جای رزماری از سبزی معطر مورد علاقه خودتان استفاده کنید.

مواد لازم:

  • پنیر موزارلا: ۱ پیمانه، رنده شده
  • پارمزان رنده شده: ۱ پیمانه
  • آرد بادام: ۱ پیمانه
  • پنیر خامه‌ای: ۵۵ گرم
  • تخم‌مرغ: ۱ عدد
  • نمک دریا: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • رزماری خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

۱. فر را با حرارت ۲۳۰ درجه سلسیوس روشن کنید.

۲. پنیر موزارلا، پارمزان، پنیر خامه‌ای و آرد بادام را داخل کاسه مناسب مایکروفر مخلوط کنید و به مدت ۱ دقیقه در مایکروفر گرم کنید اگر مایکروفر ندارید از حرارت غیر مستقیم استفاده کیند. بلافاصله مواد را با استفاده از چنگال یا اسپاتول بهم بزنید تا آرد بادام و پنیر‌ها به طور کامل مخلوط شوند. پنیر باید کمی ذوب شده باشد.

۳. چند دقیقه‌ای بگذارید پنیر و آرد بادام خنک شوند سپس تخم‌مرغ، نمک و رزماری خرد شده را اضافه کنید. توجه کنید که خمیر برای کراکر‌های پنیر آنقدر داغ نیست، چون تخم‌مرغ داخل آن خواهد پخت. همه چیز را با هم مخلوط کنید تا مواد کاملا با هم مخلوط شوند. اگر پنیر سفت شود، مخلوط کردن آن دشوار خواهد شد بنابراین می‌توانید به مدت ۲۰ ثانیه دیگر آن را در مایکروفر گرم کنید.

۴. توپ خمیر را روی یک کاغذ روغنی بزرگ قرار دهید. کاغذ دیگری روی خمیر پهن کنید و با استفاده از دست یا وردنه، خمیر را پهن کنید تا لایه‌ای نازک شود. آن را داخل سینی فر بگذارید و با کاتر پیتزا به شکل کراکر‌های کوچک مربعی، برش بزنید. در صورت دلخواه روی آن‌ها، پنیر پارمزان بپاشید.

۵. کراکر‌های کم کرب پنیری را در دمای ۲۳۰ درجه سلسیوس به مدت ۱۰ دقیقه برای هر سمت بپزید یعنی ۲۰ دقیقه در کل. اگر کراکر شما خیلی نازک است زمان پخت را کوتاه‌تر کنید مثلا ۵ تا ۷ دقیقه برای هر سمت. بگذارید کراکر‌های کم کربوهیدرات شما به مدت ۵ دقیقه روی توری خنک کننده بماننند تا خنک شوند سپس آماده سرو هستند. نوش جان!

نکات مهم

  • اگر بخواهید پس از پخت از کاتر پیتزا برای برش کراکر استفاده کنید، می‌توانید کراکر‌ها را به مدت طولانی‌تری در فر بگذارید تا تردتر شوند.
  • هر چه خمیر نازک‌تر باشد، کراکر شما هم تردتر خواهد شد.
  • می‌توانید پارمزان را حذف کنید؛ و موزارلا را ۲ برابر کنید.

کراکر چیا و بادام زمینی بدون گلوتن

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

کراکر چیا و بادام زمینی یکی از آن کراکر‌های سالم و محبوب کودکان است. این نوع با موادی ساده و شبیه کراکر گراهام درست می‌شود. می‌توانید آن را درست کرده و به عنوان میان وعده بچه‌ها در مدرسه، داخل کیف‌شان بگذارید. کار کردن با این خمیر به واسطه وجود بادام زمینی بسیار راحت است و یک خمیر نرم و لطیف خواهید داشت.

مواد لازم:

  • کره: ۴ قاشق غذاخوری، ذوب شده
  • کره بادام زمینی: ۱/۲ پیمانه
  • شکر: ۱/۴ پیمانه
  • عسل: ۲ قاشق غذاخوری
  • دانه چیا: ۳ قاشق غذاخوری
  • دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری
  • جوش شیرین: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • آرد گندم کامل: ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • آب: ۱/۴ پیمانه

طرز تهیه:

۱. فر را با حرارت ۱۸۵ درجه سلسیوس روشن کنید.

۲. در کاسه‌ای بزرگ و مناسب مایکروفر کره را ذوب کنید.

۳. کره بادام زمینی، شکر، عسل، چیا، دارچین، وانیل و جوش شیرین را اضافه کرده و بهم بزنید تا خوب ترکیب شوند.

۴. یک پیمانه ارد بریزید و فقط در حد ترکیب شدن بهم بزنید.

۵. بقیه آرد و ۱/۴ پیمانه آب را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. اگر خمیر هنوز قلمبه و سفت به نظرم ی‌رسد می‌توانید یک قاشق غذاخوری آب بیشتر اضافه کنید، اما هنوز هم مقداری سفت باقی خواهد ماند. دست‌تان را گرم کنید و این کار به چسبیدن خمیر کمک می‌کند. خمیر را به شکل توپ درآورید؛ و به برش‌های مساوی تقسیم کنید.

۶. یک سینی ۲۲ در ۳۳ سانت را کاغذ بگیرید.

۷. یک بخش از خمیر را داخل سینی بگذارید. به آرامی با دست روی خمیر کارکرده و آن را پهن کنید. بهتر است خمیر را از سمت وسط به سمت بیرون فشار دهید تا به گوشه‌های سینی برسد.

۸. خمیر را فشار دهید تا کل سینی را بگیرد البته با ۳ سانت فضای خالی از سمت لبه‌های سینی. توجه کنید که لبه‌های خمیر خیلی ضخیم‌تر از وسط آن نباشد. شما به دنبال خمیری یکدست و با ضخامت یکسان هستید.

۹. با استفاده از چاقو، کراکر را برش بزنید. من ابتدا سه برش افقی می‌زنم سپس به صورت عمودی برش می‌زنم. یک چنگال را برداشته و با استفاده از چنگک‌های آن، خمیر را سوراخ کنید، به طوری که سوراخ تا ته خمیر هم برود.

۱۰. با استفاده از لبه‌های کاغذ، آن را از سینی خارج نید. این فرایند را با بقیه خمیر انجام دهید.

۱۱. دو خمیر را داخل سینی را در فر گذاشته و به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه بپزید. ابتدا با ۸ دقیقه شروع کنید. بعد از پخت به مدت ۵ دقیقه بگذارید بماند سپس با دقت کاغذ کراکر‌های آماده رویی را از داخل سینی درآورید و بگذارید که لایه دوم به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه دیگر بپزند.

۱۲. بگذارید به طور کامل خنک شوند. کراکر‌ها بعد از یک روز نرم خواهند شد.


کراکر پرفیبر و کم کربوهیدرات

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

این کراکر جزو آن‌هایی ست که بافتی زیبا و شبیه گرانولا بار دارد. این کراکر چند دانه با استفاده از سوپرفود و ادویه‌های معطر ساخته شده و بدون گلوتن، بدون غله، پالئو، بدون شکر و بدون لبنیات است. البته این نوع به دلیل تخم‌مرغ گیاهی نیست بلکه وجترین است. همچنین از آجیل در آن استفاده نشده است.

بافت آن بسیار ترد و ظاهری دانه‌دار دارد. این کراکر برای یک اسنک همراه فیلم سینمایی و یا برای بعدازظهر‌ها عالی است. ضمن اینکه به دلیل پرفیبر بودن کاملا سیر کننده است. کمی پنیر را هم با آن همراه کنید تا کاملا سیر سیر شوید. این دستور حاوی ۳۰ کراکر است.

مواد لازم:

  • آرد بادام: ۱/۲ پیمانه
  • تخم کتان آسیاب شده: ۱/۲ پیمانه
  • دانه کنجد: ۱ قاشق غذاخوری + ۱ قاشق چای‌خوری
  • نمک: ۱/۸ قاشق چای‌خوری
  • تخم‌مرغ: ۱ عدد بزرگ
  • اورگانو: ۳/۴ قاشق چای‌خوری
  • پودر آویشن: ۱/۸ قاشق چای‌خوری
  • اسپری آشپزی
  • نمک درشت
  • فلفل تازه آسیاب شده

طرز تهیه:

۱. فر را با حرارت ۱۶۵ درجه روشن کنید.

۲. مواد خشک را داخل کاسه بریزید به استثنای نمک درشت و فلفل آسیاب شده و آن‌ها را خوب بهم بزنید. تخم رغ را افزوده و با استفاده از دست خمیر با هم ورز دهید تا زمانی که همه مواد به خوبی با هم مخلوط شوند.

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

۳. دو کاغذ مومی را با اسپری یا روغن چرب کنید. روی کاغذ را هم چرب کرده. خمیر را وسط کاغذ قرار دهید. یک تکه دیگر خمیر را از سمت چرب روی آن پهن کنید. به آرامی روی خمیر فشار دهید.

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

۴. با اسفاده از وردنه، خمیر را وردنه بکشید تا زمانی که یک لایه صاف و یکدست شود. خمیر باید کاملا نازک باشد. کاغذ رویی خمیر را برداشته و کنار بگذارید. با دقت یک سینی فر را زیر کاغذ حاوی خمیر بگذارید.

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

۵. با استفاده از چاقو، به ارامی کراکر را به شکل و اندازه دلخواه برش بزنید. بهتر است موقع برش چاقو را به سمت پایین فشار دهید و پس از پایان برش بالا بیاورید. روی آن نمک دریا و فلفل سیاه بپاشید.

انواع کراکر ساده، معطر و بدون گلوتن برای همه نوع سلیقه

۶. کراکر‌ها را به مدت ۱۵ تا ۱۸ دقیقه در فر بپزید. به آرامی از فر درآورده و بگذارید بطور کامل خنک شود سپس جدا کرده و میل کنید.

منابع:  realbalanced ،theleangreenbean ،eatwell101 ،melissaknorris ،tasteofhome ،wellvegan ،food52 ،thespruceeats foxandbriar ،elephantasticvegan ،thespruceeats ،pinchofyum

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.