مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آشنایی با روش ساخت تراریوم خزه

با یادگیری روش ساخت تراریم خزه به راحتی می‌توانید در خانه خود طبیعتی زیبا ایجاد کنید و از آن لذت ببرید. انتخاب ظرف شیشه‌ای مناسب، بستر کاشت، اطلاع از میزان دما و نحوه آبیاری این تراریوم، به نگهداری بهتر از آن کمک می‌کند.

آشنایی با روش ساخت تراریوم خزه
ستاره | سرویس گیاهان و حیوانات – تراریوم یا باغ شیشه‌ای، مجموعه‌ای از گیاهان زنده، سبز و خرم و در حال رشد درون یک ظرف شیشه‌ای است که می‌تواند یک آکواریوم، تنگ ماهی و یا حتی یک بطری شیشه‌ای خالی شده از مواد غذایی مانند مربا و خیارشور باشد. همه این ظروف می‌توانند درون خود گیاهانی را نگهداری کنند و باغچه شیشه‌ای زیبا و متنوعی را به وجود آورند. یکی از بهترین گیاهان که به خوبی در این محیط رشد می‌کند، خزه است. در این مقاله شما را با روش ساخت تراریوم خزه و شرایط نگهداری از آن آشنا می‌کنیم.

روش ساخت تراریوم خزه

۱. انتخاب ظرف

نوع ظرف برای درست کردن تراریوم خزه چندان مهم نیست و به محلی که می‌خواهید آن را قرار دهید و مقدار هزینه‌ای که در نظر دارید، بستگی دارد. شما می‌توانید از ظروف شیشه‌ای خیلی کوچک مانند تنگ ماهی و یا ظروف بزرگ شیشه‌ای مانند آکواریوم‌های قدیمی استفاده کنید. یک نکته را توجه داشته باشید که هرچه ظرف شیشه‌ای انتخابی شما سطح بیشتری داشته باشد، خزه بیشتری می‌توانید پرورش دهید. درحقیقت خزه از گیاهانی است که روی سطح زندگی می‌کند و رونده است و یک ظرف شیشه با سطح وسیع و ارتفاع کم گزینه مناسبی است. ظرف را به دقت تمیز و ضدعفونی کنید.

۲. انتخاب نوع خزه

خزه‌ها، گیاهانی رونده هستند و انواع مختلفی از آن‌ها در طبیعت وجود دارد. اگر درمحلی نزدیک جنگل زندگی می‌کنید، می‌توانید خزه‌ها را جمع آوری و با خود برای درست کردن تراریوم خزه به خانه بیاورید. خزه‌ها را بهتر است در یک کیسه نایلونی دربسته حمل کنید و در حین انتقال نباید نزدیک بخاری یا در صندوق عقب ماشین بگذارید؛ زیرا باعث از بین رفتن و فاسد شدن آن می‌شود.
علاوه بر این می‌توانید انواع مناسب خزه مانند خزه سنگی یا خزه اسپانیایی را از گلخانه‌ها و مراکز فروش گل و گیاه تهیه کنید. توصیه می‌کنیم از جمع‌آورری خزه‌ها خودروی اطراف جوی‌ها، فاضلاب‌های شهری و… خودداری کنید. همچنین از سه یا چهار نوع خزه برای ساخت تراریوم خزه استفاده کنید و دقت کنید خزه‌ها سالم، تازه و مرطوب باشند.

ساخت تراریوم خزه در خانه
۳. آماده کردن بستر کاشت

شن و ماسه یا سنگریزه‌های ریز بهترین انتخاب برای بستر کاشت خزه در تراریوم هستند. همچنین می‌توانید از خاک‌هایی با بافت درشت و سست نیز استفاده کنید. این بستر‌ها به خوبی زهکش شده و آب اضافی را تخلیه می‌کنند.
در ابتدا یک لایه سنگریزه داخل ظرف بریزید. سعی کنید مقدار بیشتری از سنگریزه‌ها به یک سمت دیواره ظرف متمایل باشند. این کار به زهکشی بهتر کمک می‌کند. بسته به اندازه ظرف ضخامت لایه سنگریزه را انتخاب کنید، برای ظرف‌های کوچک حدود ۵ سانتی‌متر و برای ظرف‌های بزرگ حدود ۲۰ سانتی‌متر ارتفاع سنگریزه‌ها مناسب است. نیمی از ظرف شیشه‌ای را با بستر کاشت پر و بستر را کاملا مرطوب کنید و خزه‌ها را روی بستر قرار دهید. از پر کردن تمام بستر با خزه خودداری کنید، زیرا به زودی خزه‌ها رشد کرده و نیاز به فضای کافی برای تنفس و تهویه دارند.‌
برای دادن جلوه بیشتر به تراریوم می‌توانید خاک را بطور مسطح در ظرف نریزید، بلکه آنرا شیبدار و تپه‌مانند بریزید تا خزه‌ها در سطوح مختلف قرار گیرند. همچنین قرار دادن یک لایه مواد غیرطبیعی روی لایه زهکش (لایه سنگریزه) مانعی را ایجاد می‌کند که از فرو نشستن خاک و از بین رفتن توانایی آن برای زهکشی جلوگیری می‌کند.

وسایل لازم برای ساخت تراریوم خزه

نحوه آبیاری

لازم است محیط داخل تراریوم همواره مرطوب باشد، شما می‌توانید روزانه با اسپری آب دوبار سطح بستر کاشت را آبیاری و محیط را مرطوب کنید. توصیه می‌شود از آب بدون کلر برای آبیاری خزه‌ها استفاده کنید. به این منظور می‌توانید از آب جوشیده سرد یا آبی که ۲۴ ساعت در ظرفی نگهداری شده است، استفاده کنید.

دمای مناسب

دمای مناسب برای نگهداری تراریوم خزه دمایی بین ۲۰ تا ۲۹ درجه سانتیگراد است. از قرار دادن تراریوم خزه در محل سرد خودداری کنید زیرا خزه‌ها به سرما بسیار حساس بوده و در هوای سرد به سرعت از بین می‌روند.

ایجاد تهویه

برای جلوگیری از رشد کپک‌ها و تهویه بهتر لازم است، درب ظرف تراریوم به مدت سه تا چهار ساعت و یک بار در هفته باز نگه داشته شود تا هوا رد و بدل شود. همچنین پیشنهاد می‌کنیم با قرار دادن یک تکه کوچک زغال چوب در تراریوم از ایجاد بوی ناطبوع در ظرف پیشگیری کنید.

آشنایی با روش ساخت تراریوم خزه

تزئین تراریوم

تزئین تراریوم با صدف، سنگ، شن‌های رنگی و… و یا همراهی آن با دیگر گیاهان رطوبت پسند به زیباتر شدن تراریوم خزه شما کمک زیادی می‌کند. حتی شما می‌توانید با ساخت تراریوم خزه، آن را به مکانی برای نگهداری از حیوانات خانگی کوچک مانند لاک پشت، حلزون، قورباغه تبدیل کنید.
ساخت تراریوم خزه سرگرمی کم خرج، سالم و آموزنده‌ای است که باعث ایجاد حس نشاط، طروات و رویش در شما و اطرافیانتان می‌شود و فقط کمی حوصله و علاقه می‌خواهد. همچنین شما می‌توانید آن را به عنوان یک وسیله دکوری و تزیینی، برای هدیه دادن به عزیزانتان انتخاب کنید.

برگرفته از: کتاب باغ های شیشه ای (تراریوم)

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.