مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

چری تیگو ۵، هایما S۷ توربو یا جک S۵؟ کدام کراس‌اوور ارزش خرید دارد؟

 در بازار ایران، برخی خودرو‌ها به اشتباه در کلاس‌هایی دسته‌بندی می‌شوند که در اصل به آن تعلق ندارند. در واقع نبود خودرو‌های مرجع در ایران باعث شکل‌گیری چنین اتفاقی شده است. به‌نحوی که اگر خودرو‌های جمس یوکان یا کادیلاک اسکلید در ایران وجود داشت دیگر به لندکروز شاسی بلند سایز بزرگ گفته نمی‌شد؛ چرا که این خودرو یک شاسی بلند سایز متوسط است.

همین مثال برای خودرو‌هایی نظیر جک S۵، هایما S۷ و چری‌تیگو نیز مصداق دارد چرا که این خودرو‌ها در بین عامه مردم به‌نام خودرو‌های شاسی بلند شناخته شده و در کلاس کراس‌اوور‌ها دسته‌بندی می‌شود؛ کلاسی که خودرو‌های مانندساندرو استپ‌وی، H۳۰ کراس و کوییک نیز در آن حضور دارند. با بررسی قیمت و کیفیت این خودروها، سعی داریم مشتریان را راهنمایی کنیم که کدامیک از این ۳ خودرو چینی ارزش خرید در بازار کم تنوع ایران را دارد.

جک S۵

جک S۵ به‌عنوان نخستین کراس‌اوور کمپانی چینی جک پا به بازار ایران گذاشت. این خودرو زمانی به بازار ایران عرضه شد که پیش از آن دیگر محصول این خودروساز چینی یعنی جک j۵ با استقبال بسیار زیاد مشتریان ایرانی مواجه شده بود.

این خودرو هم‌اکنون با قیمت ۲۵۹ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد که با توجه به گرانی‌های اخیر توسط نمایندگی رسمی فروش، به‌نظر می‌رسد جک S۵ نیز ارزش پرداخت چنین مبلغی را ندارد، اما جدای مسئله قیمت می‌توان گفت، خودروی مذکور به دلایلی مانند طراحی بسیار محافظه‌کارانه، اما دلنشین و کیفیت خوب فضای داخل کابین با وجود جذابیت بسیار کم، همچنان ارزش خرید را دارد.


هایما S۷ توربو

نبرد در سرزمین اژد‌ها

هایما ابتدا با پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی و در ادامه نمونه توربو آن به بازار عرضه شد. طراحی خارجی این خودرو چنگی به دل نمی‌زند و داخل خودرو نیز حرفی برای گفتن ندارد.

همچنین متریال استفاده شده در این خودرو در حد یک خودروی ۲۷۷ میلیون تومانی نیست با این روند هایما S۷ توربو نیز از نظر مبلغ پرداختی مشتریان در مقابل امکاناتی که به آن‌ها ارائه می‌دهد، نمره پایینی دریافت می‌کند. تنها نکته مثبت این خودرو عملکرد فنی آن است که شاید خریدار را مجاب به پرداخت چنین پولی می‌کند.


چری‌تیگو ۵

نبرد در سرزمین اژد‌ها

چری‌تیگو ۵ در ایران یک‌بار فیس‌لیفت و یک‌بار دیگر به تجهیزاتش اضافه شد. این خودرو از بدو ورود به بازار توانست سهم فروش خوبی را کسب و به سرعت جای خود را در دل خریداران باز کند. طراحی تیگو ۵ بسیار محافظه‌کارانه است، اما به هیچ عنوان بد نیست.

داخل کابین تیگو ۵ جدید نیز مانند طراحی خارجی آن قابل‌قبول است و متریال استفاده شده در آن نیز کیفیت خوبی دارد. اما برچسب قیمتی ۲۶۵ میلیون تومانی این خودرو به هیچ عنوان قابل‌قبول نیست. چرا که با پرداخت چنین مبلغی شما خودرویی در خور پول‌تان را تحویل نخواهید گرفت. بازار دست دوم این خودرو نیز نه آنچنان مطلوب و نه آنچنان بد است که بشود آن را از این دید قضاوت کرد.

نبرد در سرزمین اژد‌ها

نبض بازار

اگر مشکلات تامین بودجه خرید شما را محدود نکرده است و می‌خواهید انتخابی عاقلانه بدون توجه به آپشن‌های پرزرق و برق داشته باشید، باز این جک S۵ است که برای خرید گزینه بهتری نسبت به هایما و چری محسوب می‌شود. بعد از جک S۵، اولویت با هایما S۷ خواهد بود که از نظر آپشن تکمیل‌ترین خودروی این مقایسه بوده و از نظر پیشرانه نیز چیزی از جک S۵ کم ندارد.

مقایسه

با مقایسه این سه خودرو متوجه خواهیم شد که در بحث اندازه و فضای کابین، هر کدام در یک بخش از دو رقیب دیگر سرتر هستند. اما نکته مهم در اندازه خودرو فاصله دو محور و عرض آن است که نشان می‌دهد این خودرو چقدر برای سرنشینان جا دارد و راحت است.

با توجه به این مقیاس است که می‌توان برتری را به جک S۵ داد چرا که عریض‌ترین و جادار‌ترین کابین را در مقایسه با چری‌تیگو ۵ و هایما S۷ توربو در اختیار دارد. در مبحث پیشرانه نیز این جک S۵ است که به‌دلیل تجهیز به یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه دارای قدرت و گشتاور بالاتری است و این برتری خود را به دو رقیب دیگر دیکته می‌کند.

اما در بخش آپشن، جک S۵ در مواردی بسیار ریز، قافیه را به چری‌تیگو ۵ و هایما S۷ توربو می‌بازد. جک S۵ همچنین به‌دلیل نداشتن کروز کنترل، کنترل کشش، دوربین جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه، دی‌لایت و… کمی از رقبای خود عقب می‌ماند.

نتیجه‌گیری

جک S۵ ارزان‌ترین خودرو در این مقایسه است و با قیمت ۲۵۹ میلیون تومانی خود، در بازار ایران خودرویی با قیمت و کیفیت معقول به‌نظر می‌رسد.

از سوی دیگر هایما S۷ توربو به‌دلیل کاهش تولید، گران‌ترین خودروی این گروه است که آپشن‌های بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد و تیگو ۵ نیز همانند قیمتی که دارد از نظر آپشن و پیشرانه در بین این دو خودرو قرار می‌گیرد. همچنین قطعا گزینه بهتر از نظر قیمت در بازار دسته دوم جک S۵ خواهد بود.

اگر مشکلات تامین بودجه خرید شما را محدود نکرده است و می‌خواهید انتخابی عاقلانه بدون توجه به آپشن‌های پرزرق و برق داشته باشید، باز این جک S۵ است که برای خرید گزینه بهتری نسبت به هایما و چری محسوب می‌شود. بعد از جک S۵، اولویت با هایما S۷ خواهد بود که از نظر آپشن تکمیل‌ترین خودروی این مقایسه بوده و از نظر پیشرانه نیز چیزی از جک S۵ کم ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.