مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

سرماخوردگی مکرر کودکان نشانه چیست؟

در برخی از مواقع سال، کودک بارها و بارها بیمار می‌شود و مرتب عطسه می‌کند؛ اما برخلاف تصور عامه، علت بیماری هوای خیلی سرد یا نپوشیدن لباس‌های مناسب فصلی نیست. در این مقاله در مورد چرایی و چگونگی سرماخوردگی مکرر کودکان و سایر عفونت‌های زمستانی صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چه میزان سرماخوردگی در سال برای کودکان عادی است؟

به نظر می‌رسد برخی از کودکان همیشه عطسه می‌کنند. آن‌ها یکی پس از دیگری سرما می‌خورند. بسیاری از والدین تعجب می‌کنند و این سؤال برایشان پیش می‌آید که «آیا کودک من دچار سرماخوردگی بیش از حد نیست؟ آیا مشکلی در سیستم ایمنی بدن او وجود دارد؟» واقعیت این است که کودکان بعد از حدود شش‌ماهگی، به طور مرتب سرما می‌خورند.

میزان سرماخوردگی در افراد مختلف

  • نوزادان، کودکان نوپا و پیش‌دبستانی‌ها، سالانه حدود هفت یا هشت بار سرما می‌خورند
  • در سن مدرسه، آن‌ها به طور متوسط پنج تا شش سرماخوردگی در سال دارند
  • نوجوانان و بزرگ‌سالان به طور متوسط چهار بار در سال سرما می‌خورند

علاوه بر سرماخوردگی، کودکان دو تا سه بار در سال به بیماری اسهال با استفراغ یا بدون استفراغ مبتلا می‌شوند. برخی از کودکان همراه سرماخوردگی دچار تب بالا نیز می‌شوند و برخی دیگر، اسهال را تجربه می‌کنند.

سرماخوردگی مکرر کودکان

سرماخوردگی مکرر کودکان چه دلایلی دارد؟

دلیل اصلی سرماخوردگی مکرر کودکان این است که آن‌ها همیشه در معرض برخورد با ویروس‌های جدید قرار دارند. مهم نیست که چقدر محیط را ضدعفونی یا پاک‌سازی کنید، ویروس‌ها در همه‌جا یافت می‌شوند. حداقل ۲۰۰ ویروس سرماخوردگی متفاوت وجود دارد که مرتبا جهش پیدا می‌کنند.

وقتی کودک در معرض ویروس‌ها قرار می‌گیرد بدنش شروع به ایجاد سد دفاعی می‌کند و در برابر آن‌ها ایمن می‌شود، اما چنین کاری به زمان نیاز دارد. مصونیت در برابر ویروس‌ها سال‌ها طول می‌کشد. زمانی که او به مهدکودک یا پیش‌دبستانی برود بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قرار خواهد گرفت. برادرها و خواهرهای بزرگ‌تر او نیز می‌توانند ویروس را از مدرسه به خانه منتقل کنند.

ابتلا به سرماخوردگی در خانواده‌های پرجمعیت‌تر بیشتر است، زیرا آن‌ها موجب چرخش مجدد ویروس در خانه و بازگشت دوباره آن می‌شوند. میزان سرماخوردگی در زمستان سه برابر است. نه به دلیل هوای سرد، بلکه به این دلیل که مردم زمان بیشتری را در محیط‌های داخلی کنار هم نفس می‌کشند و هوا مجددا گردش پیدا می‌کند. سیگار کشیدن در خانه، حساسیت کودک به سرماخوردگی را افزایش می‌دهد.

سرماخوردگی مکرر کودکان

این سرماخوردگی است یا آلرژی؟

علائم آلرژی

اگر سن کودک شما بیش از دو سال است و به طور مرتب عطسه می‌کند، بینی خود را مالش می‌دهد یا آبریزش بینی دارد اما تب ندارد، ممکن است آلرژی فصلی داشته باشد. این امر به ویژه در صورت بروز این علائم در فصل گرده (بهار و پاییز) صادق است؛ اما بسته به نوع آلرژی یا حساسیت، آن‌ها می‌توانند در هر زمان از سال علائمی را نشان دهند. متخصص اطفال می‌تواند در تشخیص این مسئله به شما کمک کند. درمان آلرژی نسبت به سرماخوردگی مکرر کودکان راحت‌تر است؛ زیرا داروها می‌توانند به کنترل علائم کمک کنند.

سرماخوردگی؛ بخش اجتناب ناپذیر زندگی

سرماخوردگی به دلیل رژیم غذایی ضعیف یا کمبود ویتامین‌ها اتفاق نمی‌افتد. سرماخوردگی همچنین در اثر آب‌وهوای بد، تهویه هوا، پا و موی خیس یا حتی بازی کردن در بیرون بدون کت ایجاد نمی‌شود. سرماخوردگی‌ها بخش اجتناب‌ناپذیر رشد هستند. بدون توجه به آنچه در تلویزیون مشاهده می‌کنید یا در اینترنت می‌خوانید، نمی‌توان از سرماخوردگی جلوگیری کرد. سرماخوردگی به ساخت سیستم ایمنی بدن فرزند شما کمک می‌کند.

عفونت گوش و سرماخوردگی

اگر کودک شما زیاد دچار عفونت گوش می‌شود، معنایش این نیست که از نظر سلامتی مشکلی جدی دارد؛ بلکه به این دلیل است که لوله‌های گوش او به درستی تخلیه نمی‌شوند. اگر کودک شما عفونت گوش مکرر دارد، با پزشک متخصص کودک صحبت کنید تا ببینید آیا نیاز است به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

سرماخوردگی و بیماری‌های زمینه‌ای

بسیاری از والدین نگران این هستند که سرماخوردگی مکرر کودکان باعث شود آن‌ها در آینده دچار بیماری‌های زمینه‌ای جدی شوند. کودکی که دارای بیماری سیستم ایمنی است، بیشتر از یک کودک معمولی دچار سرماخوردگی نمی‌شود. تفاوت آن‌ها در این است که کودک مبتلا به مشکل ایمنی دیرتر از یک کودک معمولی بهبود می‌یابد و در نتیجه، اغلب مدت طولانی‌تری در بیمارستان بستری می‌شود. آن‌ها همچنین در طول سال عفونت‌های جدی متعددی مانند سینه‌پهلو یا وجود جوش روی پوستشان خواهند داشت. علاوه بر این، کودک مبتلا به یک بیماری جدی، وزن متعادلی نخواهد داشت.

محافظت از کودک

چگونه می‌توانم با تمام ویروس‌هایی که کودکم دریافت می‌کند از او محافظت کنم؟ ابتدا به سلامت عمومی فرزندتان توجه کنید. اگر کودک شما قوی است و وزن اضافه می‌کند، لازم نیست نگران سلامت او باشید. فرزند شما نسبت به یک فرزند معمولی هم سن و سالش بیمارتر نیست. کودکان به‌خودی‌خود دچار سرماخوردگی می‌شوند. اگرچه می‌توانید علائم را کاهش دهید، اما نمی‌توانید روند سرماخوردگی را کوتاه کنید.

کاهش تعداد سرماخوردگی به مرور

تعداد سرماخوردگی‌ها با گذشت سال‌ها کاهش می‌یابد زیرا بدن کودک شما با تولید آنتی‌بادی‌های مناسب به مقابله با ویروس‌های مختلف می‌پردازد. این بدان معنی است که هنگامی که آن‌ها در اواسط دوران ابتدایی قرار می‌گیرند، بدن آن‌ها می‌تواند به خوبی به مبارزه با ویروس‌ها بپردازد.

سرماخوردگی مکرر کودکان
چه موقع بعد از سرماخوردگی می‌توانم فرزندم را به مدرسه برگردانم؟

بهترین زمان برای بازگرداندن کودک به مهدکودک یا مدرسه زمانی است که تب بعد از ۲۴ ساعت از بین رفته باشد و علائم بیماری موجب حواس‌پرتی همکلاسی‌ها یا خود دانش‌آموز نشود.

پنج روز اول سرماخوردگی، ویروس در بدترین حالت است؛ اما علائم سرماخوردگی می‌تواند دو تا سه هفته طول بکشد. میانگین مدت زمان سرفه، ۱۸ روز است؛ بنابراین زمانی که تب فرزند شما از بین رفته باشد، هیچ دلیلی وجود ندارد که وی نتواند در سایر فعالیت‌ها از جمله مهمانی‌ها، بازی‌ها یا مدرسه شرکت کند.

هیچ درمان فوری برای سرماخوردگی مکرر کودکان یا سایر بیماری‌های ویروسی وجود ندارد. آنتی‌بیوتیک‌ها مفید نیستند، مگر اینکه فرزند شما عوارضی مانند عفونت گوش، عفونت سینوس یا ذات‌الریه داشته باشد.

سرماخوردگی مکرر کودکان
سخن آخر

همانطور که اشاره شد، سرماخوردگی در کودکان یک روند طبیعی رشد به حساب می‌آید و کودک ممکن است تا ۸ بار در سال سرما بخورد. با این حال درمان سریع و به موقع بیماری اهمیت بالایی دارد. کارشناسان بخش مادر و کودک ستاره، راه های درمان خانگی سرفه و سرماخوردگی کودکان را بررسی و آن را در قالب یک مطلب کامل ارائه کرده اند که مطالعه آن برای شما خالی از لطف نخواهد بود. شما چگونه با سرماخوردگی کودکتان مبارزه می‌کنید؟ دیدگاه‌ها و تجربیاتتان را با ما و دیگر مخاطبان  درمیان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.