مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

حسینیه‌ای در تهران که میزبان گردشگران خارجی و اقلیت‌های دینی است | از توزیع برگه‌ انگلیسی تا پایین کشیدن سخنران از بالای منبر

حسینیه‌ای در تهران که میزبان گردشگران است و برای آشنایی آنها با قیام عاشورا به صورت خلاصه روی یک برگه به زبان انگلیسی مطالبی نوشته‌اند.

نظاره: پایان نماز جماعت مغرب و عشا یعنی آغاز مراسم عزاداری در هیات «ثارالله» میدان هفت تیر پایتخت اما نه آنطور که در بیشتر تکیه‌ها و حسینیه‌ها می‌بینیم. برنامه عزاداری عملا شروع شده است ولی فعلا از زنجیر وسینه زنی‌خبری نیست زیرا اینجا مراسم با مدیحه‌سرایی شروع می‌شود، با سخنرانی درباره معارف دین، امام شناسی و فلسفه قیام عاشورا ادامه می‌یابد و بعد با سینه و زنجیرزنی به پایان می‌رسد.

هیاتی که مورد علاقه اقلیت‌های دینی قرار دارد، ارامنه و زرتشتیان به اینجا مراجعه می‌کنند، غذای نذری طلب می‌کنند یا نذری می‌آورند و مسئولان هیات می‌گویند در سال‌های گذشته میزبان یهودیان هم بوده‌اند. خیلی‌ها دیگر می‌دانند که ظهر تاسوعا مخصوص دادن غذای نذری به اقلیت‌های دینی در این هیات است.

متولیان این حسینیه‌ درباره قیام عاشورا به صورت خلاصه روی یک برگه به زبان انگلیسی مطالبی نوشته‌اند و در صورت مواجهه با گردشگران خارجی، اگر مترجمشان حضور نداشته باشد کاغذ را به تورست‌ها می‌دهند.

متولیان این حسینیه‌ درباره قیام عاشورا به صورت خلاصه روی یک برگه به زبان انگلیسی مطالبی نوشته‌اند و در صورت مواجهه با گردشگران خارجی، اگر مترجمشان حضور نداشته باشد کاغذ را به تورست‌ها می‌دهند

متولیان این حسینه حتی روی نحوه چیدمان برنامه‌های عزاداری و انتخاب مداحان و سخنرانان حساس هستند تا جایی که حتی در سال‌های قبل سخنران از منبر پایین کشیده‌اند. «عباس زارع» یکی از مسئولان هیات به ایرنا می‌گوید: محتوای مداحی و سخنرانی خط قرمز ماست؛ حساسیت و نظارت ویژه ای بر انتخاب سخنرانان و مداحان داریم حتی اشعار مداحان را قبل از مراسم بررسی می‌کنیم و توجه داریم که به دنبال تبلیغ صحیح مبانی دینی باشند نه تبلیغ خود یا گروه و جناحی خاص.

زارع درباره حضور اقلیت‌های دینی در این تکیه که یکی از مهمترین دلایل شهرت آن است نیز می‌گوید: این حسینیه میزبان اقلیت‌های دینی است. از همان سال‌های اول تاسیس. منتهی در سال‌های اول دست اندرکاران هیات مشاهده می‌کردند که این افراد در حاشیه هیات می‌ایستادند، نظاره‌گر بودند و از برنامه‌های عزاداری بهره می‌بردند تا اینکه از اوایل دهه ۷۰ وقتی تبرکی از هیات مطالبه می‌کردند نذر کردن و نذر دادن‌هایشان هم بیشتر رونق می‌گیرد و مسئولان هیات متوجه می‌شوند که این افراد هم چقدر عطش و اشتیاق برای حضور در مراسم عزای امام حسین و نذری دادن یا نذری گرفتن دارند. این افراد کالاهای مختلفی برای نذری می‌آورند، از قند و خرما گرفته تا حتی نذر کردن گوسفند.

علی عبدالله پور از کمک آشپزهای هیات جوانی است مسلط به زبان انگلیسی و دارای تحصیلات تکمیلی که در کنار کارهای آشپزخانه اگر گردشگران خارجی به هیات سر بزنند با آنها صحبت می‌کند. او می‌گوید: دو، سه سال پیش توریستی داشتیم از تایوان که به صورت اتفاقی با این تکیه مواجه شده بود. از دور ایستاده بود و داشت غرفه عرضه چای را می‌دید. وقتی نزدیک‌تر شد با او صحبت کردم، چای به او دادم و برایش گفتم که شیعیان چرا در ماه محرم عزاداری می‌کنند و فلسفه عاشورا چه بوده است. از آن سال تاکنون نکات مربوط به فلسفه عاشورا و عزاداری‌ها را به صورت خلاصه و به زبان انگلیسی روی یک کاغذ پرینت گرفته‌ایم و اگر مهمانان خارجی بیاید و ما حضور نداشته باشیم، آن کاغذ را به او می‌دهیم.

هیات ثارالله - گردشگران خارجی در محرم - دختران در محرم - اقلیت های دینی در محرم

این هیئت میزبان اقلیت‌های دینی چون زرتشتیان و ارامنه است ؛ در سال‌های اخیر یهودیان نیز به این حسینه آمده‌اند

وی ادامه می‌هد: زمانی هم از هلند یک زوج به اینجا آمده بودند که از آنان میزبانی کردیم. بعد از آن هم این ارتباط قطع نشد و هنوز با گذشت چند سال از طریق شبکه‌های مجازی با همدیگر در ارتباط هستیم و خاطرات خوششان در ایران را هنوز برایمان روایت می‌کنند.

محمد هادی کریمی فاضل هم یکی از مداحان هیات است که در آن لحظه به جمع آشپزها می‌پیوندد و می‌گوید یک گردشگر خارجی وقتی برای اولین بار با این هیات آشنا شد اینقدر این مراسم برایش جالب بود که سال‌های بعد هم آمده و گفته تلاش می‌کند هرسال در مراسم حاضر شود.

منبع: چمدان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.