مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آشنایی با نوع تغذیه پرندگان شکاری و نحوه غذا دادان به آن‌ها

رعایت اصول تغذیه پرندگان شکاری از مهمترین نکات نگهداری از این جانوران است. بهترین غذا برای پرنده شکاری همان غذایی است که مبتنی بر طبیعت او در محیط آزاد است. گوشت، چربی، کرک و پر، استخوان و مکمل‌های معدنی جیره غذایی این پرندگان را تشکیل می‌دهد.

آشنایی با نوع تغذیه پرندگان شکاری


ستاره |
سرویس گیاهان و حیوانات – پرندگان شکاری مانند عقاب، قرقی، شاهین، جغد، کرکس و … در کشور ما و حومه شهر‌ها زیاد یافت می‌شوند و در صورت آزاد بودن در طبیعت از سایر پرندگان و جوجه‌های آن‌ها و برخی نیز از پستانداران و جوندگان کوچک تغذیه می‌کنند. اگر بر حسب اتفاق به یکی از آن‌ها برخوردید که صدمه دیده و نیاز به مراقبت دارد، یا قصد نگهداری از آن‌ها را به عنوان حیوان خانگی دارید، مطالعه این مطلب به شما درباره نوع تغذیه پرندگان شکاری و نحوه غذا دادن به این پرندگان زیبا کمک می‌کند.

اصول تغذیه پرندگان شکاری

نحوه تغذیه پرندگان شکاری در محیط آزاد و طبیعت وحش به گونه، جنس، سن، وضعیت فیزیکی، وزن و جثه پرنده بستگی مستقیم دارد. عده‌ای از این پرندگان از جوجه پرندگان دیگر تغذیه و عده‌ای از پستانداران و جوندگان کوچک مانند خرگوش، موش و … تغذیه می‌کنند. همچنین برخی پرندگان شکاری لاشخور بوده از لاشه جانواران دیگر برای تامین مواد غذایی مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. آنچه مهم است این پرندگان شکاری طی سال‌ها تکامل تبدیل به شکارچیانی ماهر شده‌اند و زندگی و سلامت آن‌ها در شکار کردن، کشتن و تغذیه از حیوانات دیگر است.
به طور کلی سلامتی یک پرنده شکاری ارتباط مستقیم با نوع تغذیه آن دارد. بهترین غذا برای پرنده شکاری همان غذایی است که مبتنی بر غذای طبیعی او در محیط آزاد باشد.

 

مواد غذایی موجود در جیره غذایی پرندگان شکاری

  • گوشت: غذای اصلی پرندگان شکاری گوشت است و بیش از نیمی از غذای اصلی پرنده را تشکیل می‌دهد. استفاده از جوجه چند روزه مرغ برای جوجه پرندگان شکاری، بلدرچین، کبوتر، موش، کبک پرورشی و خرگوش پرورشی متداول‌ترین غذاهاست. در بین این جیره غذایی، می‌توانید از دل گاو یا گوشت قرمز، گوشت مرغ به صورت یک یا دو روز در میان برای پرندگان بالغ استفاده کنید.
  • چربی: برخی از نگهدارندگان پرندگان شکاری، چربی را به طور کامل از رژیم غذایی پرنده حذف می‌کنند. این عمل باعث ضعیف شدن پرنده می‌شود. بنابراین توصیه می‌کنیم برای داشتن پرنده‌ای پرانرژی و سالم، چربی به مقدار کافی در جیره غذایی پرنده وجود داشته باشد. برای دادن چربی می‌توانید چربی موجود در بقایای گوشت را در یخچال نگهداری کنید و هر بار مقداری از آن را جدا کرده و در اختیار پرنده قرار دهید.
  • استخوان: علاوه بر تغذیه پرندگان شکاری با گوشت و چربی، دادن استخوان نیز برای تغذیه آن‌ها ضروری است. استخوان‌های بزرگ قلم گاو و گوسفند را جدا کنید و هر بار مقداری در اختیار پرنده قرار دهید تا پرنده، مواد معدنی مورد نیاز خودش را از طریق آن تامین کند. همچنین جالب است بدانید ضربه زدن با منقار به استخوان‌های بزرگ برای حفظ سلامت منقار و رشد طبیعی آن برای پرنده ضروری است. پیشنهاد می‌کنیم تعدای از استخوان‌ها را شکسته و به پرنده بدهید تا به خوبی از مغز استخوان تغذیه کند و مواد غذایی مورد نیاز خود را به دست آورد.
  • خز و پر: برای تغذیه پرندگان شکاری نیاز به مقداری خز و پر سایر پرندگان نیاز دارید. وجود این پر‌ها یک کمک هاضم طبیعی برای پرنده به شمار می‌رود و باعث پاک شدن چینه‌دان نیز می‌شود.
  • مکمل‌های غذایی: لازم است مولتی ویتامین و عناصر معدنی و فسفر و کلسیم را به صورت دستی به غذای پرنده شکاری برای پیشگیری از بیماری‌ها اضافه کنید. طبق منابع علمی، جیره غذایی توصیه شده برای پرندگان شکاری باید شامل ۴۵ الی ۵۰ درصد پروتئین خالص، ۱۸ الی ۲۰ درصد اسید چرب و ۲/۲ تا ۲/۵ درصد فیبر خام باشد. همچنین حتما از کلسیم و مکمل‌های عناصر کمیاب استفاده کنید به این دلیل که یکی از مشکلاتی که بیشتر پرندگان شکاری – که تربیت شده و توسط انسان‌ها نگهداری می‌شوند – هیپوکلسمیا (کمبود و پایین بودن غلظت سرمی کلسیم در خون) و کمبود املاح و ویتامین است که به شکل عجیب حیوان را زمین‌گیر خواهد کرد.

آشنایی با نوع تغذیه پرندگان شکاری و نحوه غذا دادان

 

جالب است بدانید: تفاوت شاهین و قرقی در چیست؟

 

سایر نکات مهم در تغذیه پرندگان شکاری و نحوه غذا دادن

۱- از دادن غذا و گوشت یخ زده به پرنده شکاری اجتناب کنید و اگر از گوشت منجمد برای تغذیه پرنده استفاده می‌کنید آن را از شب قبل، از یخچال و فریزر بیرون گذاشته و اجازه دهید چند ساعتی در هوای معمولی با دمای محیط همدما شود.
۲- غذای پرنده شکاری را در کف قفس و روی فضولات پرنده قرار ندهید و باقیمانده غذای هر روز را به دقت جمع‌آوری کنید.
۳- برای تامین استخوان مورد نیاز پرنده یا در آوردن استخوان از گوشت، هیچگاه با دست استخوان را نشکنید، زیرا با دست شکستن باعث ایجاد نقاط تیز در استخوان می‌شود که آسیب‌های جدی مانند زخم، خونریزی و عفونت را برای پرنده به همراه خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌کنیم از قیچی استخوان‌بر استفاده کرده و استخوان‌ها را با مقاطع صاف بشکنید.
۴- مقدار غذای مورد نیاز پرنده با توجه به جثه پرنده، جنس و وضعیت فیزیکی او متفاوت خواهد بود. هربار در مقدار مناسب غذا جلوی او بگذارید تا پرنده دچار چاقی مفرط یا برعکس سوء تغذیه نشود.
۵- برای تامین آب مورد نیاز پرنده، هر روز مقداری آب تازه را در ظرفی با عمق چند سانتیمتر بریزید.
۶- ظروف آب و غذای پرنده را هر چند روز یک بار تمیز شسته و ضدعفونی کنید تا از بروز بیماری‌ها و انگل در حیوان پیشگیری کرده باشید.
۷- از دادن گوشت فاسد، گوشت مانده یا لاشه جانورانی که در طبیعت پیدا می‌کنید به پرنده خودداری کنید؛ زیرا احتمال انتقال انگل و بیماری از لاشه به پرنده وجود دارد.
۸- دقت داشته باشید جیره‌های غذایی پرندگان شکاری در فصول مختلف سال بر اساس دمای هوا و شرایط فیزیولوژیک بدن آن‌ها تغییر می‌کند؛ مثلا غذای پرنده در فصل تولیدمثل با دیگر فصول متفاوت است. در باغ وحش‌ها و کسانی که به طور حرفه‌ای از پرندگان شکاری نگهداری می‌کنند، از جداول نیاز‌های غذایی (NRC) برای تغذیه پرندگان شکاری و تنظیم جیره غذایی روزانه آن‌ها استفاده می‌شود.

سخن پایانی

نحوه صحیح تغذیه پرندگان شکاری در سلامتی پرنده نقش اصلی دارد و متاسفانه برخلاف عقاید رایج که از جگر سفید، پوست گوشت، ضایعات مرغ، ضایعات و آشغال گوشت برای تغذیه این پرندگان استفاده می‌کنند، هیچ یک از این‌ها غذای پرندگان شکاری نیست و نه تنها ارزش غذایی نداشته، بلکه می‌توانند ایجاد کننده انواع بیماری‌ها در این پرندگان باشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر نمی‌توانید هزینه تهیه غذای سالم پرنده شکاری را تامین کنید و یا از نظر روحی توان دادن لاشه یا حیوانات زنده را به پرنده شکاری ندارید، بهتر است مسئولیت نگهداری پرندگان شکاری را به عهده نگیرید و اجازه دهید این پرندگان در زیستگاه‌های اصلی خود یعنی طبیعت زندگی گنند.
اگر به پرنده‌ای زخمی برخورده اید و می‌خواهید برای نجات پرنده از او مراقبت کنید پیشنهاد می‌کنیم اقدامات اولیه و فوری برای مراقبت از پرنده بیمار (صدمه دیده) را در ستاره بخوانید. لطفا تجربیات و نظرات خود درباره نگهداری و تغذیه پرندگان شکاری را با ما از طریق بخش نظرات و پرسش‌ها به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: روزنامه اصفهان زیبا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. سلما می گوید

    از همون اول نباید پرنده ی شکاری اورد نگهدایش سخته