مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

معرفی قرص های قلبی

دارو، به همان مقدار که در صورت تجویز از طرف پزشک میتواند مفید باشد در صورت مصرف خودسرانه میتواند بسیار متفاوت عمل کرده و مضر باشد، پس بخاطر داشته باشید قبل از مصرف هر گونه داروی قلبی پزشک متخصص باید تمامی علائم شما را بررسی کند.

قرص والزومیکس

قرص والزومیکس از دو داروی آملودیپین و والزارتان تشکیل شده است . کاهش فشار خون، ممکن است خطر سکته یا حمله قلبی را کاهش دهد.آملودیپین و والزارتان، معمولاً پس از استفاده و عدم موفقیت سایر داروهای فشار خون، تجویز می گردند. ممکن است از والزومیکس، برای موارد دیگری که در این مقاله به آن ها پرداخته نشده است نیز، استفاده شود.والزومیکس که به شکل قرص در دسترس است، روزی یک بار به صورت خوراکی برای درمان فشار خون بالا مصرف می گردد. قرص والزومیکس ترکیبی از دو داروی آملودیپین و والزارتان، در یک فرم واحد است. مطلع بودن از همه داروهای موجود در یک داروی ترکیبی مهم است؛ زیرا هر دارویی ممکن است از راه متفاوتی اثر خود را اعمال نماید. والزومیکس با نام تجاری Exforge و همچنین با نام ژنریک در دسترس است. داروهای ژنریک معمولاً نسبت به برندهای تجاری دیگر ارزانتر هستند. در بعضی موارد، ممکن است داروهای ژنریک، از نظر قدرت اثر و شکل دارویی با برندهای تجاری مشابه خود، یکسان نباشند.

استفاده از داروهای خاص قلبی همراه با والزومیکس، خطر افت شدید فشار خون و افزایش سطح پتاسیم را افزایش می دهد. همچنین می تواند به کلیه ها آسیب برساند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

لوزارتان

المزارتان

تلمیزارتان

انالاپریل

لیزینوپریل

کپتوپریل

قرص اسویکس 75 (کلوپیدوگرل)

قرص اسویکس 75 (کلوپیدوگرل) یک داروی ضد پلاکت یا رقیق کننده خون است که عبور خون از ورید ها را آسان تر کرده و احتمال بروز لخته های خونی خطرناک را کاهش می دهد. در صورتی که فرد در معرض خطر بالای ابتلا به لخته های خونی باشد، مصرف کلوپیدوگرل به پیشگیری از بروز این موارد کمک می کند. کلوپیدوگرل با کاهش چسبندگی پلاکت ها انعقاد خون را آهسته می کند. پلاکت ها سلول های خونی هستند که با چسبیدن به یکدیگر بریدگی ها و شکستگی های عروق خونی را مسدود می کنند. با این حال، در افرادی که در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دارند پلاکت ها می توانند در درون عروق خونی باریک به یکدیگر چسبیده و یک لخته خونی تشکیل دهند. 

این لخته می تواند جریان خون رونده به قلب یا مغز را متوقف کرده و سبب بروز حمله قلبی یا سکته مغزی شود. در صورت مصرف روزانه کلوپیدوگرل، پلاکت ها کمتر به یکدیگر چسبیده و لخته های خونی ناخواسته را تشکیل نمی دهند. این پدیده، از بروز حمله قلبی یا سکته مغزی پیشگیری می کند.

کلوپیدوگرل را می توان به همراه غذا یا با معده خالی به صورت روزانه و در یک زمان مشخص مصرف کرد. مقدار مصرف معمول قرص کلوپیدوگرل 75 میلی گرم، یکبار در روز است. گاهی اوقات، امکان دارد یک دوز 300 یا 600 میلی گرمی از این دارو نیز مصرف شود. پزشک می تواند این دارو را به همراه یا به جای مقدار اندک آسپرین تجویز کند. مصرف تصادفی یک یا دو قرص بیشتر ممکن است ضرر چندانی به بدن نرساند. از طرفی مقدار مصرفی، که منجر به مسمومیت با کلوپیدوگرل می شود در هر فرد متفاوت است. در صورت مصرف چندین قرص بیشتر و مشاهده علائم خونریزی باید فورا با پزشک خود تماس گرفت.

دیگر دارو های ضد پلاکت شامل مقدار پایین آسپرین، دیپریدامول و تیکاگرلور، همچنین دارو های ضد انعقاد همچون آپیکسابان، دابیگاتران، ادوکسابان، ریواروکسابان و وارفارین نیز به عنوان رقیق کننده های خون تجویز می شوند. 

معرفی چند قرص قلب درد

قرص های قلب درد متنوع هستند و تعدادشان زیاد هست و هرکدام برای موردی مخصوص به کار میروند اما در این مقاله به چندین قرص قلب درد مشهور اشاره می کنیم :

کاربرد آسپرین

آسپرین تجویزی برای رهایی از علائم بیماری های آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت، لوپوس اریتماتوز سیستمیک و برخی دیگر از بیماری های روماتولوژیک زیر به کار می رود.

آسپرین غیر تجویزی برای کاهش تب و رفع درد های خفیف تا متوسط ناشی از سردرد، قاعدگی، التهاب مفصلی، سرما خوردگی، دندان درد یا درد عضلانی نیز به کار می رود. آسپرین غیر تجویزی همچنین برای پیشگیری از حملات قلبی در افراد دارای سابقه حمله قلبی یا آنژین توصیه می شود. 

نیتروگلیسرین

قرص زیر زبانی نیتروگلیسرین برای توقف یا پیشگیری از آنژین استفاده می شود. آنژین دردی فشارنده یا خرد کننده است که می تواند در قفسه سینه، گردن، دست ها (اغلب چپ) و فک پایینی احساس شود. نیتروگلیسرین به دسته ای از دارو ها به نام وازودیلاتور ها تعلق دارد. این دارو ها با استراحت دادن به عضلات صاف و عروق خونی بدن سبب افزایش جریان خون و اکسیژن رونده به قلب می شوند. در نتیجه این وضعیت، قلب نیازمند تلاش بیشتر نبوده و درد قفسه سینه تسکین می یابد.

قرص رانکسا یا رانولازین

رانولازین برای درمان نوعی درد قفسه سینه به نام آنژین پایدار مزمن تجویز می شود. این دارو تعداد دفعات ابتلا به درد قفسه سینه را کاهش می دهد. رفع علائم آنژین می تواند توانایی فرد را در ورزش کردن و انجام فعالیت های شدید افزایش دهد. 

 قرص متوپرولول

متوپرولول با یا بدون دیگر دارو های درمان کننده فشار خون بالا مصرف می شود. کاهش فشار خون در پیشگیری از سکته مغزی، حملات قلبی و مشکلات کلیوی مفید است. این دارو همچنین برای درمان درد قفسه سینه و افزایش شانس بقا پس از یک حمله قلبی به کار می رود. 

قرص نیترواستات یا نیتروگلیسرین

نیترو استات (نیتروگلیسرین) یک نوع نیترات است که با گشاد کردن عروق خونی، گردش خون و پمپاژ قلب را آسان تر می کند. نیترو استات همچنین برای درمان آنژین به کار می روند.

ایزوسورباید مونونیترات

ایزوسورباید مونونیترات نوعی نیترات است که با گشاد کردن عروق خونی، گردش خون و پمپاژ قلب را آسان تر می کند. این دارو برای پیشگیری از حملات قلبی به کار رفته و آنژین های قلبی آغاز شده را درمان نمی کند. افراد باید در طول مصرف این دارو از مصرف دارو های اختلال نعوظ همچون ویاگارا و سیلدنافیل خودداری کنند. این ترکیب دارویی می تواند سبب کاهش ناگهانی و شدید فشار خون شود.

قرص ایزوسورباید دی نیترات

این دارو در افراد مبتلا به برخی مشکلات قلبی جهت پیشگیری از درد قفسه سینه قبل از فعالیت های فیزیکی همچون ورزش یا رابطه جنسی مصرف می شود. این دارو به دسته ای به نام نیترات ها تعلق دارد. ایزوسورباید دی نیترات با گشاد کردن و استراحت دادن به عروق خونی، جریان یافتن خون به سمت قلب را آسان تر می کند.

انوکساپارین

انوکساپارین یک داروی تجویزی برای درمان پیشگیرانه (پروفیلاکسی) ترومبوز ورید های عمقی است. این ترومبوز ها یا لخته های خونی می توانند با رفتن به ریه سبب آمبولی شوند.

نکته پایانی :

مرکز جراحی قلب و عروق پیشرفته دکتر فروزان نیا

مرکز جراحی قلب و عروق پیشرفته‌ دکتر سیدخلیل فروزان‌ نیا در سال ۱۳۹۹ با شعار “بهترین خدمت برای همه” تاسیس شد تا به ارايه‌ خدمات جراحی قلب در بالاترین کیفیت به مراجعین بپردازد.

زندگینامه دکتر سید خلیل فروزان نیا
دکتر سید خلیل فروزان ‌نیا فوق تخصص جراحی قلب‌ و عروق، استاد دانشگاه تهران و دارای فلوشیپ پیوند قلب و ریه از انگلستان و مدرک جراحی روبوتیک از طرف انجمن جراحان قلب اروپا است. در کارنامه پزشکی ایشان می توان بیش از بیست هزار جراحی موفق در زمینه های جراحی عروق کرونر (به روش باز و بدون پمپ)، ترمیم و تعویض دریچه‌های قلب، جراحی دریچه‌های قلب به روش ترانس کاتتر، جراحی آئورت، جراحی اندوواسکولار، جراحی بیماری‌های مادرزادی قلب، عمل‌های مجدد قلب، جراحی تومورهای قلب و پیوند قلب مشاهده کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.