مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کشف سیاره ای با احتمال حیات

دانشمندان ومحققان از احتمال کشف سیاره ای بزرگ خبر می دهند که به دور یک ستاره در حال مرگ می چرخد. این سیاره می‌تواند بطور بالقوه از حیات حمایت کند.

در صورت تایید کشف سیاره ، این اولین بار خواهد بود یک سیاره حامی حیات به دور یک ستاره در حال مرگ می‌چرخد.

محققان «دانشگاه کالج لندن» هنگام مشاهده یک کوتوله سفید، به این کشف احتمالی غیرمنتظره دست یافتند. این کوتوله سفید در فاصله ۱۱۷ سال نوری از زمین واقع شده است. کوتوله‌های سفید بقایای درخشان ستاره‌ای هستند که سوخت هیدروژن آن تمام شده است.

این ستاره خاص که با نام WD ۱۰۵۴-۲۲۶ شناخته می‌شود، دارای حلقه‌ای از زباله‌های سیاره‌ای در منطقه قابل سکونت مداری خود است. در منطقه قابل سکونت دمای هوا به اندازه‌ای است که از لحاظ تئوری بر سطح سیاره‌ای که در این منطقه قرار دارد، می‌تواند آب مایع وجود داشته باشد.

در صورت اثبات اینکه، شیء کشف شده یک سیاره حامی حیات است، اولین بار خواهد بود که یک سیاره حامی حیات در حال گردش به دور یک ستاره در حال مرگ کشف می‌شود.

محققان در این پژوهش با استفاده از داده‌های تلسکوپ‌های فضایی و زمینی، نور کوتوله سفید WD ۱۰۵۴-۲۲۶ را در کهکشان راه شیری اندازه گرفتند و یافته‌های خود را در ماهنامه «انجمن سلطنتی نجوم» منتشر کردند. آن‌ها متوجه فرو رفتگی‌های واضحی در این نور شدند که مطابق با ۶۵ ابر زباله با فاصله یکنواخت بود که هر ۲۵ ساعت یک بار به دور ستاره WD ۱۰۵۴-۲۲۶ می‌چرخیدند.

جی فریحی، استاد فیزیک و نجوم UCL و نویسنده اصلی این مطالعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ساختار‌هایی که مشاهده کردیم به اندازه کره ماه بودند و به جای اینکه جامد و کروی باشند، نامنظم و غبارآلود (برای مثال دنباله‌دار مانند) هستند.

وی افزود: این ساختار‌ها در حال حاضر به صورت اسراری هستند که توضیح آن‌ها برای ما میسر نیست، اما یک احتمال غیرمنتظره از وجود سیاره‌ای در آن حوالی را مطرح می‌کند.

این محقق ادامه داد: یک احتمال هیجان انگیز این است که این اجرام در چنین الگوی مداری با فاصله یکسان به دلیل تأثیر گرانشی سیاره‌ای نگهداری می‌شوند که در حوالی آن‌ها وجود دارد. بدون این تأثیر، اصطکاک و برخورد باعث پراکندگی سازه‌ها می‌شود و نظم دقیق مشاهده شده از دست می‌رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.