مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

سازندگان اهرام مصر برده نبودند

سرویس تاریخ -براساس یافته‌های جدید، سازندگان اهرام مصر نه تنها برده نبودند، بلکه آنان را مهندسان مصری‌ایی تشکیل می‌داد که کیفیت زندگی خوبی هم داشتند!

از اهرام مصر به عنوان سازه‌های خارق‌العاده باقی مانده دودمان فرعون‌ها یاد می‌شود که در صحرا جا خوش کرده است و در هر نقطه از شهر، به چشم می‌آید. با گذشت صدها سال از عمر اهرام، هنوز شبهات بسیاری پیرامون سازندگان واقعی اهرام مصر وجود دارد؛ برخی افراد هم‌چون ایلان ماسک (Elon Musk) بنیان گذار و مدیرعامل شرکت‌های اسپس‌ایکس، تسلا موتورز و پی‌پال، سازندگان واقعی اهرام شگفت‌انگیز را به فرازمینی‌ها نسبت می‌دهند، برخی به‌ بردگی گرفته‌شدن یهودی‌ها را محتمل می‌دانند و برخی دیگر افسانه‌ایی شهر «آتلانتیس» (Atlantis) را با اهرام بی‌ربط نمی‌دانند! حتی اگر این‌طور فکر کنیم که قرار گرفتن این همه سنگ بر روی یک‌دیگر برای ایجاد چنین بناهای غول‌پیکری کار ماموت‌ها بوده است، جای تعجب نیست! در ادامه، براساس شواهد موجود، به نحوه ساخته شدن اهرام می‌پردازیم.

سازندگان اهرام مصر

اهرام مصر

تحقیقات باستان شناسان نشان داده است که نظریه ساخته شدن اهرام مصر توسط بردگان یهودی حقیقت ندارد؛ زیرا، هیچ آثاری از به بردگی گرفته‌شدن یهودی‌ها در ساخت اهرام جیزه ۴۵۰۰ ساله وجود ندارد. هم‌چنین داستانی که پیرامون به بردگی گرفته‌شدن یهودی‌ها در کتاب مقدس نقل شده است، در شهری به نام «رمسیس» (Ramesses) رخ داده است. شهری به‌نام «پی رمسیس» ( pi-Ramesses) (ساخته شده در سال‌های ۱۱۸۶-۱۲۹۵ قبل از میلاد) در قرن نوزدهم در مصر کشف شد که علت نام گذاری آن رمسیس دوم فرعون (Ramesses II) بود که در سال‌های ۱۲۱۳-۱۲۷۹ قبل از میلاد، فرمان‌روایی می‌کرد. این شهر پس به اتمام دوران هرم‌سازی در مصر، تاسیس شد.

باستان شناسان اسرائیل فینکلشتاین (Israel Finkelstein) و نیل آشر سیلبرمن (Asher Silberman) در کتاب خود “The Bible Unearthed: Archaeology’s New Vision of Ancient Israel and the Origin of its Sacred Texts” اظهار داشتند:« هیچ آثاری از به‌کار گرفته‌شدن بردگان یهودی بر روی دیوارهای معبد، کتیبه های بنای یادبود و پاپیروس‌ها وجود ندارد.»

هم‌چنین، هیچ مدرکی اعم از آثار باقی مانده از شهر «افسانه‌ایی» آتلانتیس وجود ندارد که ماهیت این شهر را در هر برهه‌ی از تاریخ ثابت کند؛ بسیاری از کارشناسان براین باورند که این شهر هم‌چون نظریه «فرازمینی‌ها» تنها ساخته ذهن بشر است!

مصرشناسان با در نظر گرفتن تمام بقای باقی مانده از مصر باستان، سازندگان واقعی اهرام را مصریان باستان می‌دانند، اما نحوه زندگی سازندگان اهرام، نحوه رفتار و پرداخت غرامت به آن‌ها، امری است که هنوز در دست بررسی باستان شناسان است.

مارک لنز (Mark Lehner) در کتاب خود “The Complete Pyramids: Solving the Ancient Mysteries” می‌نویسد:« بیشتر از ۱۰۰ هرم باستانی در مصر وجود دارد که شناخته‌ترین آن‌ها، هرم مرحله اول که در زمان فرمان‌روایی جوزر فرعون (pharaoh Djoser) ساخته شده در سال‌های ۲۶۱۱-۲۶۳۰ قبل از میلاد و اولین هرمی که دارای ضلع‌های منظم ساخته‌شده در زمان فرمان‌روایی سنفرو فرعون (pharaoh Snefru) در سال‌های ۲۵۵۱-۲۵۷۵ قبل از میلاد، است. آغاز ساختن اهرام باشکوه جیزه در طول فرمان‌روایی خوفو فرعون (pharaoh Khufu) بود و در طول فرمان‌روایی دو فرعون دیگر؛ خفره فرعون (Khafre) در سال‌های ۲۴۹۴-۲۵۲۰ قبل از میلاد و منکار فرعون (Menkaure)، 2 هرم دیگر در شهر جیزه ساخته شد.

لنر در کتاب خود می‌نویسد:« آغاز توقف ساخت اهرام جدید در برگی جدیدی از تاریخ مصر  باستان در سال‌های ۱۰۷۰-۱۵۵۰ قبل از میلاد، رقم خورد؛ و فرعون‌ها به‌جای ادامه ساخت اهرام، تصمیم به دفن شدن در دره پادشاهان در ۳۰۰ مایلی (۴۸۳ کیلومتر) جنوب جیزه گرفتند. باستان شناسان در دهه‌های اخیر، سرنخ‌هایی از نحوه زندگی سازندگان اهرام و ساخت اهرام مصر کشف کرده‌اند.»

بقایای کتبی بازماندگان شامل کتیبه پاپیروس که در سال ۲۰۱۳ در شهر وادی جرف واقع در ساحل دریای سرخ یافت شد، حاکی از وجود گروه سازندگان اهرام مرسوم به «باند» است، که وظیفه انتقال مواد اولیه را برعهده داشتند. این کتیبه، حاکی از وجود گروه متشکل از ۲۰۰ مرد است که فردی به‌ نام «مرر» (Merer) هدایت آن را برعهده داشت. این گروه از کارگران با قایق سنگ آهک را در امتداد رودخانه نیل و در فاصله حدود ۱۱ مایلی (۱۸کیلومتری) تورا تا هرم بزرگ (جایی که از سنگ برای ساخت پوشش خارجی هرم استفاده می‌شد) حمل می‌کردند.

در گذشته، برخی از مصرشناسان، نظریه‌ی ساخت اهرام مصر توسط کشاورزان فصلی را مطرح کرده بودند؛ براساس این نظریه، کشاورزانی که در برخی از فصول سال، کشاورزی نمی‌کردند، به کمک پروسه ساخت اهرام می‌آمدند. با این وجود، باستان شناسان و تاریخ‌‎نگاران درستی یا نادرسی این امر را هنوز راستی‌آزمایی می‌کنند. رمزگشایی و تجزیه و تحلیل کتیبه‌های پاپیروسی که نحوه شکل‌گیری هرم را شرح می‌دهند، هنوز در دست بررسی هستند، اما نتایج حاکی از حضور مستمر مرر و گروه ۲۰۰ نفری در پروسه ساخت هرم است. به نظر می‌رسد، این گروه در سرتاسر مصر باستان بخصوص به «صحرای سینا» سفر می‌کردند و پروژه و کارهای ساختمانی مختلفی که به آن‌ها محول می‌شد را انجام می‌دادند. این فرضیه موجب شکل‌گیری شبهاتی پیرامون اینکه آیا این گروه تنها کشاورزان فصلی‌ایی بودند که برای امرارمعاش دست به چنین کارهایی می‌زدند یا گروهی از مهندسان زبده آن‌زمان که عهده‌دار ساخت هرم عظیم مصری بودند، می‌شود.

پیر تالت (Pierre Tallet) استاد مصرشناسی دانشگاه سوربون پاریس، رهبر تیم اکتشاف و رمزگشایی کتیبه‌های پایپروس، می‌گوید:« براساس کتیبه‌های پاپیروس، رژیم غذایی سازندگان اهرام شامل خرما، سبزیجات، گوشت و مرغ بود. علاوه بر رژیم غذایی سالم، نتایج رمزگشایی پاپیروس، حاکی از اهدا پارچه به این افراد، احتمالا، به‌عنوان نوعی از درآمد آن زمان، است.»

هم‌چنین، مارک لنر مدیر موسسه تحقیقاتی مصر باستان واقع در ماساچوست می‌گوید:« شاید برای مقامات عالی رتبه‌ایی که در ساخت اهرام حضور داشتند، هدایا دیگری هم‌چون قطعات زمین، در نظر گرفته می‌شد.» بقایای تاریخی، اهدا قطعات زمین به مقامات مصری آن زمان را تایید می‌کند، اما آن‌طور که livescience می‌نویسد، هنوز مشخص نیست که آیا مقاماتی که در ساخت اهرام نقش داشتند، زمین‌هایی به عنوان هدایا دریافت می‌کردند یا خیر!تیم لنر در حال بررسی محله‌ایی متعلق به برخی از کارگران سازنده هرم منقرع (سومین هرم بزرگ مجموعه اهرام جیزه) در جیزه هستند؛ تاکنون، باستان شناسان شواهد بسیاری از بقایای پخت نان، ذبح حیوانات و آب‌جو، پیدا کرده‌اند. باستان شناسان با بررسی استخوانات حیوانات و نیاز روزانه کارگران، تخمین می‌‌زنند روزانه ۴۵۰۰ پوند (۱۸۰۰کیلوگرم) گوشت گاو، گوسفند و بز برای تغذیه کاربران ذبح می‌شد.

اهرام مصر

بررسی بقایای استخوان‌های سالم باقی مانده کارگرانی که در اطراف اهرام دفن شده‌اند، حاکی از وجود مراقبت‌های پزشکی برای آن‌ها در آن زمان است. وجود مراقبت‌های پزشکی، هدایا و رژیم غدایی مناسب، مانع از «برده اجباری» پنداشتن کارگران سازنده اهرام مصر در ذهن باستان شناسان می‌شود، اما این موضوع به این معنی نیست که همه‌ی کارگران از حقوق یکسانی برخوردار بودند. تیم موسسه تحقیقاتی مصر باستان، براساس شواهد موجود براین باور است که مسئولان عالی رتبه، در خانه‌های بزرگ‌تر سکونت داشتند و از رژیم غذایی به‌مراتب بهتری برخوردار بودند! در مقابل، نظر لنر پیرامون این موضوع این است که «احتمالا» کارگران ساده در خانه‌های ابتدایی یا در حاشیه اهرام سکونت داشتند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.