مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

همه چیز در مورد قارچ سیاه

بیماری قارچ سیاه یک بیماری خطرناک است. با گسترش بیماری کرونا در جهان، بیماری‌های نادری نیز در حال شیوع هستند. یکی از این بیماری‌ها، بیماری قارچ سیاه است که در بعضی شهرهای هندوستان، باعث مرگ تعداد زیادی از مردم شده است. از آنجا که بیماری قارچ سیاه از نوع تهاجمی است، باید سریع تشخیص داده شده و درمان شود. در صورتی که دیر این کار انجام شود می‌تواند باعث نقص عضو و یا حتی مرگ افراد شود.

با اعلام مسئولان، تعداد محدودی ابتلا به بیماری قارچ سیاه در ایران مشاهده شده است.

بیماری قارچ سیاه چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

بیماری قارچ سیاه توسط گروهی از کپک‌ها به نام «موکورمیستس» ایجاد می‌شود که در سراسر محیط از جمله در خاک و گیاهان زندگی می‌کنند. «موکورمیستس» در بسیاری از کشورها، از جمله در آمریکا، استرالیا و هند دیده شده است.

بیماری قارچ سیاه چگونه وارد بدن می‌شود؟

متخصصان می‌گویند که این نوع قارچ‌ها معمولا از طریق سینوس وارد بدن افراد می‌شوند و در آنجا رسوب می‌کنند و می‌توانند به سر بیمار راه پیدا کنند و هنگامی که سیستم ایمنی بدن افراد نتواند آنها را تحت کنترل درآورد، آنها به پایه مغز حمله می‌کنند و در آنجا باعث خطرات بسیار جدی می‌شوند. البته و به‌طور کلی، بدن توانایی دفع این آلودگی قارچی را دارد و تنها افرادی که دارای یک سیستم ایمنی به شدت ضعیف هستند، برای نمونه بیمارانی که پیوند عضو داشته‌اند یا بیماران سرطانی، احتمالا نمی‌توانند در برابر این نوع قارچ مقاومت کنند.

علائم بیماری قارچ سیاه چیست؟

علائم بیماری قارچ سیاه یا «موکورمیستس» به قسمتی از بدن که قارچ در آن رشد می‌کند، بستگی دارد. از علائم بیماری قارچ سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
سرفه
تب
سردرد
درد سینه
تنگی نفس
تورم در یک طرف صورت
گرفتگی سینوس
ضایعات سیاه رنگ روی پل بینی یا درون دهان
درد شکم
تهوع و استفراغ
خونریزی گوارشی
وجود خون در مدفوع
اسهال

اگر پوست آلوده شده باشد، بخشی که تحت تاثیر قرار گرفته تاول زده، قرمز، یا متورم دیده می شود. همچنین، ممکن است این بخش سیاه رنگ شده یا در آن قسمت گرما یا درد حس شود. عفونت می‌تواند از طریق خون به بخش‌های دیگر بدن نیز گسترش یابد. این شرایط به نام موکورمایکوزیس منتشر شناخته می‌شود. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، قارچ می‌تواند اندام‌هایی مانند طحال و قلب را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در موارد شدیدتر، فرد ممکن است تغییراتی در وضعیت روانی را تجربه کرده یا وارد کما شود. این شرایط حتی می‌تواند باعث مرگ شود.

بیماری قارچ سیاه چقدر خطرناک است؟

از آنجا که این عفونت از نوع تهاجمی است، باید خیلی سریع از بین برود و بافت‌های مرده نیز برداشته شود. به همین دلیل گاهی جراحان مجبور می‌شوند بینی، چشم یا حتی فک بیماران را بردارند تا جلوی رسیدن عفونت به مغز را بگیرند.

آیا بیماری قارچ سیاه مسری است؟

بر اساس یافته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، نرخ متوسط مرگ و میر توسط این عفونت ۵۴ درصد است. به همین دلیل افرادی که آلوده می‌شوند ممکن است در مدت چندروز جان خود را از دست بدهند. با این وجود این بیماری مسری نیست.

قارچ ممکن است از طریق مرطوب ‌کننده‌ها یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد. اما عفونت از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست.

چرا بیماران کرونا در معرض خطر قارچ سیاه هستند؟

قارچ سیاه، در میان افراد مبتلا به کرونا پدیده‌ای به نام “طوفان سیتوکین” را ایجاد می‌کند. در این حالت، سیستم ایمنی بیمار بیش از حد واکنش نشان می‌دهد و سلول‌های دفاعی عملا به ارگان‌های بدن حمله می‌کنند.
برخی پزشکان معتقدند که تجویز زیاد استروئیدها (کورتیزون) به بیماران کرونا و عمومیت این روش مداوا، می‌تواند یک عامل خطر باشد.

پزشکان برای کاهش حملات سیستم ایمنی، استروئید تجویز می‌کنند. اما این کار باعث تضعیف قدرت دفاعی بدن و در مقابل آن افزایش سطح قند شود و به این ترتیب محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم آید. نکته دیگر اینکه، بیماران دیابتی که قند زیادی در خون دارند، بیشتر در معرض خطر هستند و نرخ ابتلا به دیابت در آنها نیز بالا است. یکی از دلایل شیوع بالای این عفونت در هند این بوده که برخی بیمارستان‌ها و پزشکان بیش از حد لازم استروئید تجویز کرده‌اند و برخی بیماران نیز بدون مشاوره با پزشک، دارو‌های حاوی استروئید را در خانه مصرف کرده‌اند.

آیا بیماری قارچ سیاه درمان می‌شود؟

قارچ سیاه در واقع یک عفونت قارچی است که در بین بیماران کرونایی شناسایی شده و به سرعت در حال گسترش است، اما قارچ سیاه قابل درمان بوده و با تشخیص و اقدامات درمانی زود هنگام می‌توان از رشد آن به اعضای بدن جلوگیری کرد.

قارچ سیاه چگونه درمان می‌شود؟

در صورت تشخیص موکورمایکوزیس، درمان باید بلافاصله با دارو‌های ضد قارچ تجویزی آغاز شود. دارو رشد قارچ را متوقف کرده، آن را نابود می‌کند و عفونت را کنترل می‌کند. دارو‌های زیر ممکن است تجویز شوند:

آمفوتریسین B
ایزاوکونازول
پوزاکونازول

این دارو‌ها از طریق تزریق درون سیاهرگی وارد بدن شده یا به صورت قرص مصرف می‌شوند. پزشک ممکن است روند درمان را با دوز‌های بالا از طریق تزریق درون سیاهرگی آغاز کند تا زمانی که عفونت کنترل شود که این نوع درمان می‌تواند چند هفته طول بکشد. سپس، روند درمان به استفاده از قرص تغییر یابد.

اگر بیماری دارای عوارض جانبی مشکل‌ساز مانند معده درد، سوزش سردل، یا دشواری در تنفسی است، باید به پزشک خود اطلاع دهد. وی ممکن است قادر به تغییر برنامه درمان بیمار باشد.

در موارد شدید، پزشک شما ممکن است عمل جراحی برای برداشتن بافت عفونی یا مرده را به منظور پیشگیری از گسترش قارچ توصیه کند. این ممکن است شامل برداشتن بخشی از بینی یا چشم بیمار شود که می‌تواند بر زیبایی فرد تاثیر بگذارد، اما برای درمان عفونتی تهدیدکننده زندگی بسیار مهم است.

تکذیب ابتلای همه بیماران کرونایی به قارچ سیاه

محمدرضا هاشمیان گفت: بیماری هایی مانند موکورمایکوزیس در‌ای سی یو‌ها قبلا نیز وجود داشته است اما درحال‌حاضر به دلیل تعداد زیاد بیماران این موضوع بیشتر به چشم می‌آید.

محمدرضا هاشمیان، متخصص‌ای سی یو بیمارستان مسیح دانشوری گفت: متاسفانه در کشور ما، همه کرونا را در یک وضعیت می‌دانند و فکر می‌کنند فردی که با علائم خفیف بیماری در خانه است با فرد بیماری که در‌ای سی یو بستری است، شرایط یکسانی دارد و این مورد یکی از اساسی‌ترین مشکلات ما در مسئله ی کرونا است.

او با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که مطرح می‌شود این است که اعلام می‌کنند، بیماران کرونایی که به بیمارستان می‌روند، در نهایت می‌میرند و قاعدتا قرار نیست مرگ و میر در منازل رخ دهد، افزود: قرار بر این است که بیشتر بیماران کرونایی خوب شوند و در همین راستا قرار نیست همه کرونایی‌ها عوارض تنفسی داشته باشند افرادی که دارای عوارض تنفسی هستند در بخش‌های‌ای سی یو داروهایی دریافت می‌کنند که این عوارض را بهبود بخشند.

منبع: صداوسیما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.