مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

یادداشت/نقشه‌های شوم در کیف انگلیسی

هرگونه تغییری خلاف گفتمان دولت جدید، منافع ملی کشور را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و هزینه‌هایی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

مصطفی هدایی در یادداشتی نوشت: با پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی، مسیر جدیدی در عرصه سیاست خارجی ایران در ماه‌های آینده گشوده خواهد شد. ابراهیم رئیسی در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان رئیس‌جمهور منتخب عنوان کرد که «اقتصاد و معیشت را به برجام گره نخواهد زد و سیاست خارجی از برجام آغاز نمی‌شود و به برجام نیز ختم نخواهد شد.»این تمام چیزی است که در هشت سال اخیر سیاست خارجی کشور در سیکل معیوب آن قرار گرفته بود و به نحوی تعاملات دیپلماتیک دولت یازدهم و دوازدهم بر همان مبنا و این رویکرد استوار بود. نقطه محوری سیاست خارجی دولت رئیسی بر پایه تعامل از جایگاه یک کشور مقتدر و قدرتمند خواهد بود: «دنیا باید بداند وضعیت تغییر کرده است. شرایط جدید پیش روی دنیاست. تا امروز فشار حداکثری بر مردم ما کارساز نشده است. باید تجدیدنظر کنند و برگردند. باید بدانند سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نخواهد شد. تعامل با دنیا و کشورهارا گسترده و متوازن دنبال خواهیم کرد. هر مذاکراتی که منافع ملی تضمین شود موردحمایت خواهد بود اما ما مسائل اقتصادی را به این مذاکرات گره نخواهیم زد. اجازه نمی‌دهیم فرسایشی شود و باید آورده‌ای برای ملت ایران داشته باشد.»

سفرای اروپایی و رفتارهای خلاف دیپلماتیک

تعاملات غرب در سال‌های اخیر بر پایه نیاز مبرم ایران به برجام قرار داشت و بسیاری از سفرای اروپایی با برنامه‌هایی وارد کشور می‌شدند تا با پیگیری سیاست اصلی غرب در تقابل با ایران، کمترین منافع را در تعاملات نصیب ایران سازند. علاوه بر تمامی زیان‌هایی که از سمت غرب در مذاکرات و تعاملات نصیب کشورمان شد، دیپلمات‌های اروپایی ازجمله کشور انگلیس مبادرت به رفتارهای خلاف عرف دیپلماتیک کرده و منافع ملی ایران را تحت‌الشعاع قرار دادند.

اتهام جاسوسی به برخی از دیپلمات‌ها بر اساس شواهد و رفتارها بسیار جدی بود و همچنان هست.

سفیر جدید انگلیس کیست؟

جابه‌جایی سفیر انگلیس در روزهای آخر دولت دوازدهم، زنگ خطری است که علاوه بر دولت مستقر، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی را نیز باید هوشیار نگاه دارد. راب مکر، سفیری که به تازگی جای خود را به سایمون شرکلیف داده، به صورت علنی و اعلامی بر ضد امنیت داخلی ایران فعالیت داشت. وی به خاطر رفتارهای خارج از عرف دیپلماتیک در اغتشاشات حضور پیدا می‌کرد و به صورت وقیحانه‌ای در امور داخلی ایران دخالت کرد.  راب‌مکر در ناآرامی‌های بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی حضور داشت و به صورت موقت دستگیر نیز شد. او همچنین در اظهارنظری عنوان کرده بود که دولت انگلیس به دنبال آن است تا مانع به قدرت رسیدن رادیکال‌ها در ایران شود. علاوه بر این بسیاری از جاسوسان امنیتی و اطلاعاتی و نفوذی‌هایی که تحت عنوان دو تابعیتی در ایران تردد دارند، از طریق سفارتخانه‌های اروپایی مجوز ورود پیدا می‌کنند و اقدامات آن‌ها در هماهنگی کامل با سفارتخانه‌های کشورهای غربی قرار دارد.

پیام بوریس جانسون علیه ایران

اما نکته جالب‌توجه در تغییر سفیر جدید انگلیس، پیام بوریس جانسون است. نخست‌وزیر انگلیس در بیانیه‌ای گفته است: «ایران نقش مهمی در منطقه خاورمیانه دارد اما من به تهران نیز اعلام کردم که این نقش، نقشی سازنده نیست. توافق هسته‌ای ایران که در سال 2015 امضا شد یک موفقیت دیپلماتیک بود. برجام درواقع محصول سال‌ها صبر و دیپلماسی مستمر بود که تهدید یک ایران هسته‌ای را برطرف کرد.»

او ایران را متهم به ایجاد ناآرامی در منطقه کرده و همچنان اتهامات هسته‌ای را تکرار کرده است. با در نظر گرفتن این سیاست اعلامی انگلیس در زمان تغییر سفیر، مشخص می‌شود که دستورکار سفیر جدید بر انتقال پیام متخاصمانه و روابط تهاجمی استوار شده است. سوابق شرکلیف، گویای برنامه‌ریزی دقیق انگلیس در ادامه سیاست فشار حداکثری و خصمانه علیه ایران است. وی سال ۱۹۹۸ میلادی به وزارت خارجه انگلیس ملحق شد. او در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ رایزن دوم سفارت انگلیس در تهران بود و پس از بازگشت به عنوان رئیس بخش سیاسی وزارت امور خارجه انگلیس در حوزه عراق منصوب شد. فعالیت در نمایندگی‌های انگلیس در بغداد و واشنگتن در کارنامه او دیده می‌شود. شرکلیف همچنین در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ سفیر انگلیس در یمن بود و آخرین سمت او به عنوان مدیر امنیت ملی در وزارت امور خارجه انگلیس عنوان شده است.باید اذعان کرد این نوع از رفتارها، حاصل کار دولت یازدهم و دوازدهم در به‌کارگیری عنصر قاطعیت در مواجهه با رفتارهای خارج از عرف دیپلماتیک است و ازاین‌رو می‌بایست تا استقرار دولت جدید، از پذیرش سفرای جدید اجتناب کرد.

از سوی دیگر، در یک ماه آینده نباید دست به تغییری در سطح دیپلماتیک چه در سطح سفرای کشورهای خارجی در ایران و چه در مورد سفرای ایران در کشورهای دیگر زد. بدون شک دولت رئیسی برای سیاست خارجی برنامه‌هایی بر پایه عناصر مقاومت هوشمندانه و اقتدار دیپلماتیک دارد و ازاین‌رو سفرا و نمایندگان کشور نیز باید با چنین مؤلفه‌هایی انتخاب و به مأموریت فرستاده شوند. هرگونه تغییری خلاف گفتمان دولت جدید، منافع ملی کشور را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و هزینه‌هایی را به کشور تحمیل خواهد کرد.

انتهای پیام/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.