مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

شروع واکسیناسیون با واکسن ایرانی از هفته آینده

به گفته وزیر بهداشت واکسیناسیون عمومی با واکسن ایرانی از هفته آینده آغاز خواهد شد. این واکسیناسیون اگرچه داوطلبانه است و دلیل آن اضطرار و سرعت دادن به ایمنی‌سازی عنوان شده، با واکنش‌های متفاوتی از طرف جامعه علمی کشور همراه بوده است.

مجله اینترنتی انعکاس |به گفته وزیر بهداشت واکسیناسیون عمومی با واکسن ایرانی از هفته آینده آغاز خواهد شد. این واکسیناسیون اگرچه داوطلبانه است و دلیل آن اضطرار و سرعت دادن به ایمنی‌سازی عنوان شده، با واکنش‌های متفاوتی از طرف جامعه علمی کشور همراه بوده است. کارشناسانی که می‌گویند طی نشدن مراحل لازم برای نهایی شدن عملکرد واکسن و تحت‌نظر نبودن کسانی که واکسن می‌زنند، قابل تامل است. ایتدا مروری داریم بر اظهارات مسئولان بهداشتی کشور.

روز دوشنبه دهم خرداد وزیر بهداشت گفت واکسیناسیون علیه کرونا با واکسن ایرانی به صورت داوطلبانه از هفته آینده آغاز می‌شود. او گفت:«همانطور که قول داده بودم که در خردادماه و پایان بهار واکسن ایرانی روی میز است و برای تزریق در مردم آماده است. ان‌شاءالله این کار را تا هفته دیگر آغاز خواهیم کرد. اما برای رعایت برخی پروتکل‌ها این کار را داوطلبانه خواهیم کرد و خودم و همکارانم داوطلب این اقدام هستیم.»

واکسن ایرانی، فوق اضطراری یا بسیار عجولانه؟

دکتر رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در همین زمینه اعلام کرد: «وزیر بهداشت خبر مجوز مصرف داوطلبانه واکسن‌های ایرانی برکت و پاستور را اعلام کرد و باید دانست که واکسن پاستور در کوبا فاز سه بالینی را به خوبی سپری کرده و به مردم این کشور تزریق شده است.

در هفته آینده فراخوان برای تزریق داوطلبانه واکسن برکت و پاستور اعلام می شود و در مرحله نخست ١٠٠ هزار و بعد ٢٠٠ هزار و ٣٠٠ هزار داوطلب واکسینه می شوند و در واقع قرار است فاز سه با داوطلبان بیشتری سپری شود و به زودی هم می توان به نتایج فاز سه دسترسی پیدا کرد.»

این صحبت‌ها در حالی بود که مینو محرز، عضو هیئت علمی کمیته ملی مقابله به کرونا، نهم خرداد در یک نشست خبری از وزارت بهداشت خواسته بود هرچه سریع‌تر مجوز اضطراری استفاده از واکسن کوو برکت را صادر کند.

محرز ایمنی‌زایی واکسن ایرانی «برکت» را بیشتر از حد انتظار خواند و گفت:«.میزان اثربخشی کوو ایران برکت از سینووک بالاتر است، اما هر دوی این واکسن‌ها از ویروس کشته شده ساخته شده اند و واکسن سینوفارم چینی هم از همین نوع است.» اما پس از صحبت‌های مینو محرز منتقدان یادآوری کردند که او در مورد واکسن روسی با حساسیت بیشتری سخن گفته بود. محرز بهمن ماه سال پیش که بحث واردات واکسن اسپوتنیک مطرح شد یکی از نخستین و مطرح‌ترین شخصیت‌های دانشگاهی بود که اعلام کرد از دریافت واکسن روسی خودداری می‌کند چون هنوز مجوز مراجع بین‌المللی را دریافت نکرده است.

واکسن ایرانی، فوق اضطراری یا بسیار عجولانه؟

او اما حالا به راحتی از شروع واکسن ایرانی می‌گوید که همین مجوزهای بین‌المللی را دریافت نکرده‌اند. شبهات دیگری هم هست. کارشناسانی که به وزارت بهداشت هشدار می‌دهند در استفاده از واکسن ایرانی عجله نکند، معتقدند اظهارات مسئولان در ایران وقاع‌بینانه نبوده و گویی حساسیتی که برای استفاده از واکسن وطنی وجود دارد باعث شده، حساسیت‌های علمی کمرنگ شود.

جهت یادآوری باید به این صحبت‌های وزیر بهداشت ارجاع داد. آقای نمکی ۲۰ مهرماه 99، یعنی زمانی که شیوع کرونا در ایران با شتاب در حال اوج‌گیری بود، گفته بود:«خبرهای خوشی از واکسن کرونا دارم و به مدیر روابط بین‌‌الملل (وزارت بهداشت) نیز اعلام کردم که به سازمان جهانی بهداشت اعلام کنند که ما فازهای مطالعاتی واکسن را تا کجا رسانده‌‌ایم». احتمالا تحت تاثیر همین سخنان بود که سید محسن دهنوی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ایران دهم دی‌ماه خبر داد که «ایران در ردیف ۱۰ کشور تولید کننده واکسن کرونا قرار گرفته است». یعنی حدودا پنج ماه پیش!

واکسن ایرانی، فوق اضطراری یا بسیار عجولانه؟

وزیر بهداشت ۲۳ بهمن ماه هم وعده داده بود ایران تا سه ماه دیگر صادرکننده واکسن کرونا خواهد بود. شاید به خاطر این عجله و اظهارات غیرمسئولانه بود که رضا ملک‌زاده، معاون مستعفی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نامه استعفای خود، وزیر بهداشت را از جمله به « معرکه‌گیری درباره تولید واکسن کرونا» متهم کرد. دکتر نمکی امروز می‌گوید واکسن مشترک ایران و کوبا ممتازترین واکسن دنیاست. او در حالی از آغاز واکسیناسیون با واکسن ایرانی سخن می‌گوید که معتقد است:«قطعا این واکسن سالم ترین و بی ضررترین و مطمئن ترین واکسن خواهد بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.