مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

فیلم های پیشنهادی برای تعطیلات نوروز3

باز هم نوروز از راه رسید و وقت تعطیلات،امسال با توجه به شرایط جامعه به خاطر ویروس کرونا بیشتر ما تمایل داریم به بهترین شکل از لحظه های این تعطیلات استفاده کنیم و خوش بگذرانیم یکی از راه های تفریح کم هزینه و بدون رفت آمد دیدن فیلم هست اما چه فیلم هایی باید ببینیم !ما در این قسمت از مجله انعکاس برای شما یک لیست پیشنهادی داریم با ما همراه باشید/بخش سوم


پوستر فیلم Possessor ساخته پسر دیوید کراننبرگ

۲۹- فیلم Possessor

فیلم متصرف

کارگردان: براندون کراننبرگ

بازیگران: آندرا ریزبورو، کریستوفر آبوت

میانگین امتیازات Possessor در  IMDB: ۶/۵  |  امتیاز متاکریتیک: ۷۲

خلاصه داستان:  تاسیا برای سازمانی تروریستی کار می‌‌کند که به وسیله یک دستگاه صنعتی، بدن‌های قربانیان را تحت تصرف در آورده و آن‌ها را به قتل می‌رساند.

در بین بهترین فیلم های ۲۰۲۰، مگر می‌شود نامی از فیلم پسر دیوید کراننبرگ نیاورد. پسری که کاملا در فیلم‌هایش، ردپای دغدغه‌های پدر را می‌توان یافت. گرایش به زیر ژانر Body Horror‌ که مسبب اصلی وحشتش، پدیده‌های تکنولوژیکی باشد یقینا ما را به یاد فیلم‌های پدر می‌اندازد. دغدغه‌ای که در اینجا دستمایه فیلم متصرف براندون کراننبرگ هم شده است. پای در جهان فیلمی می‌گذاریم که نشان می‌دهد آدم‌هایی با توسل به تکنولوژی، گوشت، پوست و مغزمان را تصرف می‌کنند و ما را بدون آنکه هیچ ردی از خود به جای بگذارند، از بین می‌برند. نامش را بگذارید ترور تکنولوژی یا ترور صنعتی. نمایش خشونتی به شدت آزار دهنده که تنها مخاطبان واقعی خود را رصد می‌کند که تا پایان فیلم دوام بیاورند. تجربه‌ای که محال است به راحتی از یادتان برود.

جان دیوید واشنگتن در پوستر رسمی فیلم تنت

۲۸- فیلم Tenet

فیلم تنت

کارگردان: کریستوفر نولان

بازیگران: جان دیوید واشنگتن، رابرت پاتینسون، کنت برانا

میانگین امتیازات Tenet در  IMDB: ۷/۵  |  امتیاز متاکریتیک: ۶۹

خلاصه داستان: یک مامور CIA به پروژه‌ای به اسم تنت فرستاده می‌شود تا از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری کند…

 

فیلم Tenet تمام مولفه‌های شناخته شده آثار قبلی نولان را دارد. کارکرد عنصر زمان، وحشت تروریسم، زنان فیلم نوآر، جهان‌های موازی، بشر و تکنولوژی و عناصر دیگری که ما را به یاد فیلم‌های این فیلمساز می‌اندازد. اما از آن سو، تمهیدات موثر نولان در کارهای شاخصش یعنی Following ،Memento ‌و Inception را ندارد. منظورم از این تمهیدات، بیشتر ارائه یک انگیزه روشن برای کاراکتر اصلی و پرداختی ویژه برای درک کردن اهمیت آنچیزی که کاراکترش می‌خواهد و برای رسیدن به آن دست به هر کاری می‌زند، است.

تنت هرچه که باشد فیلم نولان است. فیلمسازی که نمی‌توان نسبت به تماشای فیلم‌هایش بی تفاوت بود. از هر طیف مخاطبی که باشید حتما باید یکبار فیلم‌های او را ببینید (البته اگر تا به حال ندیده باشید!). این ویژگی نیز به خودی خود نعمتی است که نصیب هر فیلمسازی نمی‌شود. حال نولان گاها جواب این همه انتظار و تب و تاب ما را می‌دهد و گاهی هم نمی‌دهد. هرچه که هست با استعداد بودن او به خصوص به واسطه نیمه ابتدایی کارنامه فیلمسازی‌اش، برکسی پوشیده نیست.


کری مولیگان در فکر انتقام در فیلم Promising Young Woman

۲۷- فیلم Promising Young Woman

کارگردان: اِمرالد فنل

بازیگران: کِری مولیگان، بو برنهام

میانگین امتیازات Promising Young Woman در  IMDB: ۷/۵ |  امتیاز متاکریتیک: ۷۲

خلاصه داستان: کاساندرا به طرز مرموزی با مرد‌های مختلف ملاقات می‌کند و آن‌ها را در موقعیت‌های مشابه قرار می‌دهد. در دفترچه مخصوصش، بعد از هر ملاقات علامتی را به نشانه قضاوت آن مرد ثبت می‌کند. در ادامه قصه مرموزی که پشت این اقدامش دارد، به تدریج برملا می‌شود.

 

با کمدی شما را به درون جهان خود می‌کشد و از نیمه فیلم به بعد، با تریلر شما را میخکوب می‌کند. اثر قابل قبولی برای یک فیلمساز فیلم اولی یعنی امرالد فنل که تا پیش از آن بازیگر بوده است به حساب می‌آید. هرچند که تاثیر گذاری نیمه دوم فیلم کاملا بر نیمه ابتدایی سایه می‌اندازد. قدری هم زیاده روی در فضای کمدی، ممکن است موجب شود که کاراکتر اصلی فیلم یعنی کاساندرا را در ابتدا آنقدر جدی نگیریم و در نیمه دوم هم که متوجه نیت اصلی او می‌شویم تا حدی در شناخت دقیق این شخصیت دچار مشکل شویم.

اما فیلم به هرحال قصه سرگرم کننده‌ای دارد که از جایی به بعد اوج هم می‌گیرد. کری مولیگان هم در مجموع بازی مناسبی را برای القای این شخصیت عجیب و غریب به نمایش می‌گذارد. از مدل راه رفتنش که نوعی رهایی و استقلال او از قید و بند هر مردی را به تصویر می‌کشد گرفته، تا خشم و میل به انتقام جویی‌اش. می‌توانیم بازی‌اش را جزو بازی‌های مهم سال ۲۰۲۰ تلقی کنیم.


چادویک بوزمن سرشار از ایده در فیلم Ma Rainey

۲۶- فیلم Ma Rainey’s Black Bottom

کارگردان: جرج سی ولف

بازیگران: چاویک بوزمن، وایولا دیویس

میانگین امتیازات Ma Rainey’s Black Bottom در  IMDB: ۷/۵ | امتیاز متاکریتیک: ۷۳

خلاصه داستان: خواننده مشهور، ما رینی، به همراه ۴ نوازنده سیاه پوست دیگر، برای ضبط یک قطعه در استودیوی سفید پوستان آماده می‌شوند. در روند ضبط این قطعه، اختلافات زیادی بین اعضای این گروه با یکدیگر و همین طور تقابل‌هایی با مدیران استودیو پیش می‌آید…

فیلم Ma Rainey’s Black Bottom به سنت همه ساله، در زمره فیلم‌هایی قرار می‌گیرد که در ماهیتشان، تبعیض نژادی در تاریخ آمریکا را رصد می‌کنند. مسئله‌ای که هنوز هم به نظر نمی‌رسد حل شده باشد و فیلمسازان، نیاز به یادآوری هر ساله آن دارند. مهمترین عاملی که در مواجهه ابتدایی با این گونه فیلم‌ها می‌تواند دافعه ایجاد کند، صراحت در لحنشان است. اینکه فیلم تبدیل به یک بیانیه سیاسی شود و کارگردان به جای چاپ سخنانس در یک مقاله، حرف‌هایش را در دهان کاراکتر‌هایش بگذارد تا رو به دوربین بگویند (اتفاقی که در فیلم Da 5 Blood‌ می‌افتد).

فیلم Ma Rainey’s Black Bottom، خوشبختانه در وهله اول، این دافعه را ایجاد نمی‌کند. چرا که چندین ما به ازا در فرم قصه‌ گویی‌اش ایجاد کرده است که از صراحت لحن فیلم جلوگیری می‌کنند. به عنوان بارزترین اتفاق، فیلم اساسا متوسل شده است به جریان موسیقی و جنگ و دعوای اعضای نوازنده با صاحبان استودیو بر سر خلق آثار جدید و متفاوت. ناگهان به خودتان می‌آیید و می‌بینید که در یک فضای بسته و در دل فرمی تئاتر گونه سرگرم بوده‌اید. حال این دیوارهایی که ذهن‌های خلاق این هنرمندان سیاه پوست را محصور کرده‌اند، معنای مستتر دیگری هم دارند. شاید مثل من، با اتفاق پایانی فیلم کنار نیایید، اما آخرین ملاقات با چادویک بوزمن (بازیگر فیلم که در اثر بیماری چند ماه پیش در گذشت) را از دست ندهید.


تام هنکس و هلنا زنگل در راه یافتن قبیله سرخ پوستان در فیلم اخبار جهان

۲۵- فیلم The News of The World

فیلم اخبار جهان

کارگردان: پل گرین گرس

بازیگران: تام هنکس، هلنا زنگل

میانگین امتیازات The News of The World در  IMDB: ۶/۸ | امتیاز متاکریتیک: ۷۳

خلاصه داستان: مردی در سال ۱۸۲۱ در ایالت تگزاس، شغلش این است که همه مردم شهر را در یک مکان جمع کند، نفری ۱۰ سنت از آنها بگیرد و برایشان اخبار مهم روز را بخواند.

 

از معدود فیلم‌های ژانر وسترن در سال ۲۰۲۰. یک تام هنکس دوست داشتنی دارد و یک بازیگر بسیار مستعد دیگر یعنی هلنا زنگل. بازی هلنا را احتمالا در فیلم System Crasher‌ هم دیده‌اید. دختری ۹ ساله که در آینده بسیار از او خواهیم شنید. فیلم اخبار جهان، متاثر از فیلم The Searchers «جویندگان» جان فورد است. فیلم چندین صحنه بسیار دلنشین دارد. قدری باید حوصله کنید و چشم به سفر تام هنکس و هلنا زنگل در طول فیلم بدوزید. پایانش هم شاید قدری برایتان قابل پیش بینی باشد. اما هر از چندی تماشای فیلمی که از این ژانرِ با قدمت یعنی وسترن یاد می‌کند، غنیمت است. در مجموع فیلمی متوسط در میان بهترین فیلم های ۲۰۲۰ است.


دختر جوان در آروزی رسیدن به عنوان بانوی برتر در فیلم میس جونتینث

۲۴- فیلم Miss Juneteenth

کارگردان: چنینگ گادفری پیپلز

بازیگران: نیکول بِهاری، آکسیس چیکاز

میانگین امتیازات Miss Juneteenth در  IMDB۶/۵ |  امتیاز متاکریتیک: ۷۳

خلاصه داستان:  مادری سیاه پوست به نام ترکوئیز جونز که قبلا بانوی شایسته سیاه پوستان شده است، در تلاش است تا دخترش را نیز به این جایگاه برساند.

 

یک تناقض بزرگ به خوبی در سایه زندگی‌ کاراکتر‌های فیلم به خصوص کاراکتر مادر یعنی ترکوئیز جونز نقش بسته است. بانوی شایسته شده باشی اما سهمت از این زندگی جز کارگری کردن برای دیگران نباشد. تاجی روی سرت بگذارند و تو را دل خوش کنند که تو شایسته‌ای. تو متفاوتی. زهی خیال باطل! جالب است که مادر با وجود آنکه این مسیر را یکبار تا انتها رفته است و عاقبتش را می‌داند، باز هم اصرار دارد که دخترش نیز باید برخلاف میلش، این تاج را به دست بیاورد. خبری هم از دغدغه‌های صریح و تو ذوق زننده اختلاف نژادی نیست و همین فیلم را عزیز می‌کند.  فیلم درباره رویا پردازی‌های پوچ و تن دادن به تبلیغات سرمایه ‌داریست. تبلیغاتی که کارش این است که شما را از واقعیت زندگی‌تان دور کند. فیلم را ببینید و تمرین کنید در دنیای بی رحم واقعیت، انسان مفید و شایسته‌ای برای خود و دیگران باشید. گویی چاره‌ای جز این نیست.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.