مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

فیلم های پیشنهادی برای تعطیلات نوروز

باز هم نوروز از راه رسید و وقت تعطیلات،امسال با توجه به شرایط جامعه به خاطر ویروس کرونا بیشتر ما تمایل داریم به بهترین شکل از لحظه های این تعطیلات استفاده کنیم و خوش بگذرانیم یکی از راه های تفریح کم هزینه و بدون رفت آمد دیدن فیلم هست اما چه فیلم هایی باید ببینیم !ما در این قسمت از مجله انعکاس برای شما یک لیست پیشنهادی داریم با ما همراه باشید

سال ۲۰۲۰، سالی پر فراز و نشیب برای تمام عرصه‌ها به ویژه دنیای سینما بود. سالی که با پدیده نو ظهور و مرگباری به نام ویروس کرونا تقارن یافت و ما به جای تجربه وحشت از فیلم‌های آخر الزمانی در سالن سینما، این ترس را در زندگی خودمان تجربه کردیم. سینما‌ها تعطیل و به جای آن فیلم‌هایی همچون Contagion «شیوع»، بدل به بخشی از زندگی‌مان شدند. در کنار حوادث تلخ و مرگ و میر‌های فراوان، خبرهای بسیاری هم از به تعویق افتادن مهمترین فیلم های ۲۰۲۰ منتشر می‌شدند.

به گونه‌ای که ما در فهرست بهترین فیلم های ۲۰۲۰، نمی‌توانیم صحبتی از فیلم‌های Dune، The French Dispatch، The Last Duel و Annette به میان آوریم و به انتظار تماشایشان باید یک سال دیگر صبر کنیم. با خبر لغو برگزاری جشنواره کن، امسال بازار فیلم‌های هنری نیز چندان پر رونق نبود. اما در این بین، فیلم‌هایی همچون Another Round، Undine و Never Rarely Sometimes always، تنور سینمای هنری را در سال ۲۰۲۰ گرم نگه داشتند. از سوی دیگر در سینمای جریان اصلی، اکران فیلم Tenet، به یکباره جان تازه‌ای به سینما‌ها داد و سرویس نت فلیکس هم توانست تا حد زیادی خلا بسته شدن سینما‌ها را پر کند. فیلم‌های Mank، I’m Thinking of Ending Things و The Trial of Chicago 7 شاخص‌‌ترین آثار ارائه شده سال ۲۰۲۰ از سوی نت فلیکس بودند. سال ۲۰۲۰ در آخرین ماهش یعنی دسامبر، دیگر هرچه در توان داشت را ارائه کرد تا کارنامه سینمایی این سال، چندان هم ضعیف به نظر نرسد.

در ادامه فهرست نسبتا جامعی از بهترین فیلم های ۲۰۲۰ را ارائه خواهیم کرد. طبعا اگر هم نگوییم بهترین، این آثار از مهم ترین فیلم های ۲۰۲۰ به شمار می‌آیند. چه در سینمای هنری و چه در سینمای جریان اصلی. فهرست ارائه شده بر اساس کیفیت فیلم‌ها نسبت به یکدیگر رتبه بندی شده است. اما فراموش نکنید که مهم، فیلم‌های موجود در فهرست هستند نه رتبه بندی آن‌ها.

بهترین فیلم های 2020

اندی سامبرگ بدون دغدغه خوابیده در استخر در فیلم پالم اسپرینگز

۴۰- فیلم Palm Springs

فیلم پالم اسپرینگز

کارگردان: مکس بارباکو

بازیگران: اندی سامبرگ، کریستین میلیوتی

میانگین امتیازات Palm Springs در  IMDB: ۷/۴ | امتیاز متاکریتیک: ۸۳

خلاصه داستان: سارا با کاراکتری به نام نایلز در یک عروسی آشنا می‌شود. با گذشت زمان، سارا متوجه می‌شود که به همراه نایلز در یک حلقه زمانی گیر افتاده‌اند و گویی راه گریزی از آن نیست.

 

یک شوخی بامزه با مفاهیمی تلخ همچون تکرار و روزمرگی. دیروز یا فردا می‌تواند مثل امروز باشد. چه می‌شود اگر به طور خودآگاه متوجه شویم که در یک حلقه زمانی گرفتار آمده‌ایم و هر روزمان مدام تکرار می‌شود؟ دست به خلق اتفاقات متفاوت می‌زنید و سعی می‌کنید خود را از این حلقه نجات دهید؟ یا بلعکس، سعی در پذیرش این تکرار و غرق شدن در آن دارید؟ آیا تصور می‌کنید چه در این حلقه تکرار و چه در خارج از آن هیچ اتفاقی قرار نیست برایتان بیفتد؟ سارا و نایلز دو کاراکتر اصلی فیلم، در دو سوی این نگرش قرار دارند. با تماشای فیلمی که صرفا نمی‌خواهد یک کمدی سطحی و حال و خوب کن باشد و در پس داستان ساده‌اش دغدغه‌‌هایی هم دارد، به این نگرش‌ها فکر کنید. یک فیلم کمدی قابل قبول در بین بهترین فیلم های ۲۰۲۰.


ایتان هاوک در حال یادداشت برداری در فیلم Tesla

۳۹- فیلم Tesla

فیلم تسلا

کارگردان: مایکل آلمریدا

بازیگران: ایتان هاوک، اِو هِوسون

میانگین امتیازات Tesla در  IMDB: ۵ |  امتیاز متاکریتیک: ۷۲

خلاصه داستان: فیلمی دیگر از روایت معروف جنگ جریان، میان ادیسون و تسلا، با حال و هوای متفاوت. یکی که ادیسون باشد جریان مستقیم را به کار گرفته است و دیگری که تسلا باشد جریان متناوب. آینده از آن کدام ایده بوده است؟ در تاریخ از چه کسی بیشتر یاد شده است؟

 

پیش از معرفی فیلم تسلا، باید بگویم که از مایکل آلمریدا، یک فیلم دیگر را هم حتما باید ببینید که بسیار به فیلم جدیدش یعنی تسلا شباهت دارد. آن هم فیلمیست به نام Experimenter. در یک آزمایشگاه، هربار دو نفر در دو سوی یک دیوار می‌نشینند و هربار یکی به دیگری شوک الکتریکی وارد می‌کند. فردی که شوک وارد می‌کند باید بدون اعتنا به داد و فریادهای دیگری، همچنان به آزمایش خود ادامه دهد. استنلی میلگرام که فیلم Experimenter درباره پژوهش‌های اوست با شما رو به دوربین سخن می‌گوید! همان ترفندی که کاراکتر آن مورگان در فیلم تسلا انجام می‌دهد. او از زمان گذشته به امروز سفر کرده است و در عصر اینترنت دارد بررسی می‌کند که در سیر تاریخ، جایگاه تسلا و ادیسون چگونه است و رو به دوربین با ما صحبت می‌کند. یک اجرای متاثر از سبک برتولت برشت در تئاتر.

اگرچه که حق می‌دهم در برخی از لحظات فیلم از تماشایش خسته شوید اما باید بگویم تصویری که آلمریدا از تسلا ارائه می‌کند، به نظر می‌رسد به شخصیت او نزدیک‌تر بوده است. یک آدم به شدت درونگرا، خجالتی و بسیار با هوش که زمانه‌اش، توانایی درک بسیاری از ایده‌های علمی او را نداشت. فیلم تسلا با تمرکز بر حالات درونی کاراکتر اصلی‌اش، از الگوهای شناخته شده در ژانر بیوگرافی فاصله می‌گیرد و تماما فضا می‌سازد. به یکبار دیدنش می‌ارزد.


سه راس یک مثلث عشقی در فیلم The Half of It

۳۸- فیلم The Half of It

فیلم نیمه آن

کارگردان: آلیس وو

بازیگران: لی لیویس، دنیل دیمر

میانگین امتیازات فیلم The Half of It در  IMDB: ۶/۹  |  امتیاز متاکریتیک: ۷۴

خلاصه داستان: پائول با دختری به نام الی در همسایگی‌شان آشنا می‌شود. پائول از الی می‌خواهد که برای جلب توجه دختری به نام آستر، از جانب او نامه بنویسند.

یک مثلث عشقی میان سه کاراکترِ الی، پائول و آستر شکل می‌گیرد. عشقی که ماحصلش چیزی از جنس رسیدن به بلوغ و پختگیست. این عشق همچنین با فضایی کمدی رمانتیک تلفیق می‌شود و اتمسفر فیلم را می‌سازد. فیلمساز سعی دارد که برداشت هریک از کاراکتر‌هایش را نسبت به عشق به چالش بکشد. آن هم کاراکتر‌هایی در سنین بلوغ.آن‌ها وقتی می‌گویند عاشق یک نفر هستند یعنی دقیقا از شیفته چه چیز طرف مقابل شده‌اند؟ عاشق واقعیت او یا تصورات ساخته از او؟ فیلم به دنبال این پرسش‌هاست. در میان بهترین فیلم های ۲۰۲۰، عاشقانه‌ای قابل تامل و لذت بخش است. با تمام ایرادات و درجا زدن‌هایش میان کمدی و رمانس.


جود لا و کری کان در مقابل آینه در فیلم The Nest

۳۷- فیلم The Nest

فیلم آشیانه

کارگردان: شان دورکین

بازیگران: جود لا، کری کان

 میانگین امتیازات The Half of It در  IMDB: ۶/۴  |  امتیاز متاکریتیک: ۷۹

خلاصه داستان: روری، پس از آنکه پیشنهاد شغلی وسوسه کننده را دریافت می‌کند، تصمیم می‌گیرد همسر و دو فرزند خود را از نیویورک به لندن ببرد. در ادامه، موقعیت کاری مرد و زندگی‌ مشترکش با چالش‌های روبرو می‌شود…

 

مردی هر روز صبح از خواب بیدار می‌شود، بر بالین همسرش می‌آید و او را از خواب بیدار می‌کند. بعد از به جای آوردن این آداب همیشگی، با او وداع کرده و به سر کار می‌رود. همه چیز روند تکراری خود را طی می‌کند تا اینکه مرد با یک پیشنهاد کاری وسوسه کننده روبرو می‌شود. مرد تصمیم می‌گیرد که خانواده‌اش را از نیویورک، به یک عمارت بزرگ با معماری قرن هجدهمی ببرد. عمارتی که این خانواده در خود می‌بلعد.

الگوی قصه کلیشه‌ایست و ظاهرا نیت فیلمساز، به بازی گرفتن کلیشه‌هاست. خطرات پیش روی این زوج تا حدی قابل حدس‌اند. احتمالا در برخی لحظات از قابل پیش بینی بودن فیلم کلافه شوید. اما یک بازی خوب از بازیگر زن فیلم یعنی کری کان و چند پلان پایانی فیلم تا حدی از ما دلجویی می‌کنند. اشتباهات فیلم هم درس آموزند و می‌توان از آن یاد گرفت. فیلم موافقان و مخالفان زیادی دارد و ممکن است همین قصه کلیشه‌ای عده‌ای از شما را جذب کند. ارزش یکبار تماشا را در بین بهترین فیلم های ۲۰۲۰ دارد.


جورج کلونی به همراه دخترش در انتظار نجات در فیلم The Midnight Sky

۳۶- فیلم The Midnight Sky

فیلم آسمان نیمه شب

کارگردان: جورج کلونی

بازیگران: فلیسیتی جونز، جورج کلونی

 میانگین امتیازات The Midnight Sky در  IMDB: ۵/۶ |  امتیاز متاکریتیک: ۵۸

خلاصه داستان: در سال ۲۰۴۹ یک دانشمند تلاش می‌کند مانع از بازگشت گروهی از فضانوردان شود که از قمر کی-23 مشتری در حال سفر بازگشت به زمین هستند، چرا که زمین دیگر قابل سکونت نیست.

 

اگر ریتم کند فیلم و ارائه ندادن یک سری پیش زمینه‌های داستانی‌اش را تاب بیاورید (که از ایرادات فیلم هم به شما می‌روند)، دغدغه جورج کلونی در این فیلم ارزشمند است. برخلاف اکثر نمونه‌های علمی تخیلی و فیلم‌های زیر ژانر بقا، این‌بار کاراکتر اصلی فیلم، تصمیم می‌گیرد به جای ترک زمین و رفتن به فضا، در آن جا بماند و از بازگشت دیگران به زمین جلوگیری کند. فیلم به شما نمی‌گوید چرا زمین دیگر قابل سکونت نیست. احتمالا دلیلش هم این است که اگر خودتان در زمان معاصر چشمانتان را خوب باز کنید و آینده نگر باشید، دلایل نابودی احتمالی کره زمین را در می‌یابید. دیر یا زود باید به دنبال جای دیگری برای سکونت بود. اما کجا؟ آیا شدنیست؟ پلانِ پایانی فیلم، ترس حاصل از پاسخ به این دو سوال را به شما القا خواهد کرد. برای تماشای این پایان بندی، حتما می‌ارزد که یکبار فیلم جورج کلونی را ببینید.


الیزابت ماس در بند شوهر در فیلم مرد نامرئی

۳۵- فیلم The Invisible Man

فیلم مرد نامرئی

کارگردان: لی ونل

بازیگران: الیزابت ماس، الیور جکسون کوهن، استورم رید، آلدیس هاج و هریت دایر

 میانگین امتیازات The Invisible Man در  IMDB: ۷/۱  |  امتیاز متاکریتیک: ۷۸

خلاصه داستان: سیسلیا، برای فرار از دست شوهر فیزیکدان و روانی‌اش، یک شب به او قرص دیازپام می‌خوراند و در حالی که شوهرش بیهوش است از خانه فرار می‌کند. پس از این اتفاق شوهر او می‌میرد و این مرگ او نیز خودکشی تلقی می‌شود. اما پس از چندی، سیسیلیا متوجه می‌شود که جسمی نامرئی مدام به او حمله ور می‌شود…

پس از شکست تجاری فیلم The Mummy در سال ۲۰۱۷، دنیای سینمایی Dark Universe  قبل از اینکه کارش را آغاز کند، به کار خود پایان داد و سرنوشت فیلم مرد نامرئی که جانی دپ قرار بود نقش این شخصیت را بازی کند، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. اما سال گذشته شرکت یونیورسال پیکچرز در همکاری با استودیوی فیلمسازی بلوم هاوس، تصمیم گرفت تا این پروژه را در قالب یک اثر مستقل و متفاوت با طرح اولیه، احیا کند. لی ونل که برای کارگردانی فیلم Upgrade حسابی توانسته بود نظر استودیوهای فیلمسازی را جلب کند، وظیفه کارگردانی و نوشتن فیلمنامه فیلم The Invisible Man را بر عهده گرفت که قرار بود اقتباس متفاوتی از این مجموعه نیز باشد.

ایده فیلم بسیار جذاب است. کاملا پتانسیل آن را دارد که در رنج روحی یک زن عمیق شود و به نوعی وحشت عظیمی همچون عدم رهایی از قدرتی نامرئی را به تصویر بکشد. اما در نهایت فیلم در همان الگو‌های از پیش تعیین شده و عامه پسند گرفتار می‌شود. به لحاظ اجرایی، درگیری‌ها با موجودی نامرئی، کم نقص، جذاب و ترسناک به تصویر کشیده شده است. فیلم نقطه قوت دیگری هم دارد آن هم بازی الیزابت ماوس است. تلفیقی از آشفتگی، جسارت و در عین حال ترس را می‌توان به خوبی در چهره الیزاب ماوس دید. یک فیلم ترسناک دیگر، از بین بهترین فیلم‌ های ۲۰۲۰ که تماشای یکبارش می‌ارزد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.