مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

بازسازی یا مرمت آثار تاریخی ری |آیا دژ رشکان با سیمان بازسازی شده است ؟

گفته می‌شود به‌جای مرمت، دژ رشکان شهر ری را با سیمان بازسازی کرده‌اند. طبیعی است که با گذر زمان، نمای بیرونی و درونی یک بنای تاریخی دچار آسیب و تغییراتی شود که آن‌ را از شرایط اولیه خارج کند؛ اما اینکه با برچسب مرمت، تغییرات اساسی در ظاهر، ساختار و اجزای یک اثر تاریخی اعمال شود، دیگر نمی‌شود نام آن عملیات را مرمت گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ؛ اوایل تیرماه سال جاری، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری از آغاز مرمت و ساماندهی اثر تاریخی ۲۵۰۰ ساله دژ رشکان در شهر ری خبر داده بود. به گفته نوروز تقی‌پور، هدف از این پروژه، استحکام‌بخشی دیواره‌ها، ساماندهی و خاک‌برداری، پاکسازی و تعمیرات مربوط به پلکانِ بنا است.

دژ رشکان، واقع در جنوب تهران، در نزدیکی محله صفائیه در شهری ری و در تپه چشمه‌علی قرار دارد. این اثر تاریخی و مستحکم به عنوان مرکز محافظت در دوران اشکانیان محسوب می‌شد. بر ‌اساس کاوش‌ها و مطالعاتی که پیرامون این اثر صورت گرفته، در ساخت این بنای تاریخی از سنگ ساروج استفاده شده که تا این زمان چنان مقاوم و مستحکم باقی مانده است.

اما اخباری که به‌تازگی در فضای مجازی دست به دست می‌شود، خبر از نوعی خراب‌کاری به‌جای مرمت یک اثر باستانی می‌دهد؛ گفته می‌شود در این فرآیند برای ترمیم یک بنای ارزشمند تاریخی از سیمان استفاده شده و در واقع عمل مرمت را به بازسازی تبدیل کرده‌اند.

با اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری ارتباط گرفتیم و جویای این موضوع شدیم، اما برخلاف تماس با تعیین وقت قبلی، پاسخی از سوی این اداره دریافت نکردیم و موفق به گفت‌وگو با مسئولان مربوطه نشدیم.

علاوه بر این، محوطه اطراف این دژ در طول زمان، دستخوش تغییرات منفی دیگری نیز شده که چنین اتفاقاتی چشم‌انداز یک مکان فرهنگی و گردشگری را بر هم می‌زند؛ به گزارش شاهدان و بازدیدکنندگان، حریم تاریخی این دژ سال‌هاست که به محل گردهمایی و کارتن‌خوابی معتادان بدل گشته است.

شاهکار جدید؛ بازسازی یک اثر تاریخی ۲۵۰۰ ساله به‌جای مرمت آن
منبع خبرآنلاین
از طريق الهه جعفرزاده
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.