مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

قاضی عسکر: نتیجه روزه اعتکاف دستیابی به تقوا، توبه و عنابه به ذات باری تعالی است

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)گفت: نتیجه روزه اعتکاف دستیابی به تقوا و یاد خدا و توبه و عنابه به ذات باری تعالی است، سه روز روزه داری انسان معتکف به جایی می رسد که در فکر و اندیشه او بعد از آن خطایی وارد نمی شود و فرصت بازگشت بسوی حق را پیدا می کند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ؛  حجت الاسلام المسلمین سید علی قاضی عسکر چهارشنبه در نشست هم اندیشی سالانه مدیران مردمی اعتکاف کشور ومدیران کل تبلیغات اسلامی استانها در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با اشاره به دین اسلام به عنوان کامل ترین و آخرین دین الهی اظهار داشت: در روز عید غدیر خم، اسلام به عنوان آخرین دین آسمانی به مسلمانان معرفی شد و بر همین اساس مجموعه قوانین اسلام برای زندگی بشر تا آخرین روز حیات کره خاکی معرفی شد.

وی آموزه های اسلام را مکمل یکدیگر عنوان کرده و خاطر نشان ساخت: مجموعه قوانین و مقررات در تمامی حوزه های عبادی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به گونه ای است که اگر درست و کامل اجرایی گردد هیچ فردی از اسلام گریزان نخواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر افزود: در روایات آمده است که وقتی امام زمان(عج) اسلام را به طور کامل پیاده می کند، مردم با علاقمندی به سمت دین گرایش پیدا می کنند زیرا هرآنچه که انسان ها در زمینه های مختلف همچون عدالت، معنویت و… طالب آن هستند به طور کامل در آن زمان به اجرا در آمده است.

وی با اشاره به جامعیت فریضه اعتکاف، بهره برداری صحیح از این عمل نورانی را دارای آثار و برکات فراوانی برای جامعه توصیف کرده و اظهار داشت: انتخاب “مسجد” به عنوان محل اعتکاف، با توجه به ویژگی های مهم و جامع این مکان نورانی از لحاظ معنوی، عبادی، اجتماعی و سیاسی در فرهنگ اسلام و توصیه و تأکید به ایجاد جاذبه در مساجد در راستای ترویج معارف الهی، از نکاتی است که در موضوع اعتکاف باید مورد توجه قرار گیرد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) اعتکاف را زمینه ساز توجه بیشتر به پروردگار عنوان کرده و ادامه داد: با توجه به تشویش و نگرانی های فراوان زندگی دنیایی انسان، اعتکاف می تواند موجب توجه بیشتر مردم به ذات باری تعالی و در نتیجه حصول آرامش باطنی گردد و ذکر الهی، توبه و بازگشت به سوی حق در این ساحت، بسیاری از برکات معنوی را شامل حال بندگان می کند.

قاضی عسکر ادامه داد: در اعتکاف بحث سحر خیزی و نماز شب را داریم همانطور که قرآن می فرماید، وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَکَ عَسَیٰ أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا و پاسی از شب را زنده بدار تا برای تو به (منزله) نافله‏ ای باشد امید که پروردگارت تو را به مقامی ستوده برساند، جوانان در این ایام از خواب خوش بلند می شوند و نماز شب می خوانند و زمینه را برای دستیابی به این مقام والا را فراهم می کند، این بسیار مهم است که با خداوند ارتباط برقرار شود تا نور الهی متجلی گردد.

وی افزود: افراد معتکفان وقتی نماز می خوانند با خدا پیوند برقرار می کنند و با خواندن دعاهای فاخری مثل صحیفه سجادیه و دعاهایی که از امیر المومنین (ع) و رسول الله(ص) وارد شده، به این گنجینه های عظیم معنوی دست پیدا کرده و راه را برای خودشان هموار می نمایند.

قاضی عسکر اظهار داشت: اعتکاف شباهت هایی به حج دارد. مُحرِم در ایام احرام نباید بوی خوش استشمام کند و معتکف نیز در ایام اعتکاف همین گونه است و در این دو ایام نباید جدال و نزاع باشد، یک دوره تمرین سه روزه داشته باشد تا بتواند به شیطان نفس خود مسلط، و دیگر نگذارد شیطان وارد او شود

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: در ماه رجب رحمت خداوند بر انسانها نازل می شود، امیر المومنین می فرماید در این ماه باید به آسمانیها نزدیک شد قرآن خواند و بالا رفت، در اعتکاف باید از دنیا برید فکر معامله و تجارت نبود حتی به تشییع جازه، عیادت مریض نرفت و هر چه می توان کم حرف زد .

اعتکاف فرصت خوبی است برای احیای این جوانان

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه اظهار داشت: ما در دورانی هستیم که اوج نبرد با دشمنان اسلامی هستیم، محور اصلی گفتمان طاغوت توجه دادن به مادیات و امور پست و غرائض نفسانی است در چند سال اخیر شاهد بودیم، بهره فراوانی را در این بیماری کرونا بردند.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی گفت: جوانان ما بعد از کرونا و برگشتن به وضعیت عادی بسیار از وضعیتی که پیش آمده بود و آنها در آن قرار داشتند متاثر بودند چون دو سال و اندی به بهانه کلاسهای مجازی از اعتکاف دور بودند و این فضای اعتکاف فرصت خوبی است برای احیای این جوانان که از تفکر آنها فاصله بگیرند.

رستمی بیان کرد: جسارت شیطان به اهانت به خداوند و اهل بیت و مراجع زیاد است جوانان را باید از این دام نجات داد چون می تواند آنها را از خداوند دور کند و سوی خودش سوق دهد ما گاهی اوقات از اهمیت اعتکاف غفلت می کنیم، هر وقت عمق معنوی صورت بگیرد بهره بهره از آن حاصل می شود ما امید واریم اعتکاف امسال با سالهای دیگر متفاوت باشد و انشاالله خداوند یاوران دینی خود را بر این جولان کفر پیروز خواهد کرد.

منبع خبرگزاری ایرنا
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه