مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

پروژه آبرسانی به فشافویه سرعت گرفت

وزیر نیرو دستور اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ و اختصاص ردیف در بودجه ۱۴۰۲ برای اجرای پروژه آبرسانی به فشافویه از مخزن 89 تهران را که از سال ۱۳۹۹ کلید خورده است، صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ؛ بخش فشافویه شهرستان ری در جنوبی ترین نقطه استان تهران واقع شده و به دلیل رشد جمعیت فراوان در این منطقه و وجود ندامتگاه بزرگ تهران، شهرک صنعتی شمس آباد، فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)، همجواری با مرکز ترک اعتیاد سروش و سایر اماکن و مراکز، فشار مضاعف به منابع فقیر آبی و سفره‌های زیرزمینی این منطقه وارد شده است.

شوری، بالا بودن سختی و املاح موجود در آب شرب که عمدتا از طریق چاه‌های عمیق تامین می‌شود، همچنین کمبود آب باعث شده که ساکنان این بخش طی سال‌های گذشته برای تامین آب شرب سالم و پایدار با مشکل مواجه شوند.

در پی مشکلات کمیت و کیفیت آب در بخش فشافویه، طرح انتقال آب از سد ماملو به این منطقه و جنوب تهران در سال ۱۳۹۹ کلید خورد تا با اجرای این پروژه آبرسانی، ساکنان بخش‌های کهریزک و فشافویه شهرستان ری از آب شرب سالم و کافی استفاده کنند. 

رفع معارضین طرح آبرسانی با دستور قضایی

حسن حقیقی مدیرعامل آبفای منطقه ۶ تهران درخصوص اجرای این پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری اظهار کرد: کیفیت آب در فشافویه خوب نیست و مشکل فشار آب از سال‌های گذشته در این بخش وجود داشته که افزایش جمعیت، میزان بالای ساخت و سازها و انشعابات غیرمجاز زیاد در روستاها باعث افت فشار آب در این منطقه می‌شود و برای رفع این مشکل، انتقال آب از سدهای تهران در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مقدمات انجام این کار و اختصاص سهم از آب سد ماملو به این منطقه در حال انجام است، گفت: مطالعات طرح تمام شده و نقشه های اجرایی تقریبا کامل شده است و توسط یکی از معتبرترین شرکت‌های مهندسی آب کشور انجام می‌شود.

مدیرعامل آبفای منطقه ۶ تهران ادامه داد: یک سری معارض از جمله خطوط گاز، نفت و برق در مسیر وجود داشت همچنین باتوجه به اینکه این پروژه به موازات اتوبان تهران-قم اجرا می‌شود، طبق مکاتبات مجوزهای لازم باید از اداره راه اخذ می‌شد، که با پیگیری دستگاه قضایی مجوزها نیز صادر شد.

حقیقی با اشاره به اینکه در سفر ریاست جمهوری، تخصیص اعتبار برای پروژه در نظر گرفته شده و با ابلاغ وزارت نیرو لوله‌ها خریداری می‌شود، بیان کرد: از لحاظ تشریفات اداری کارها به خوبی پیش رفته و اجرای طرح و لوله گذاری یک سال طول می‌کشد.

وی تصریح کرد: این طرح آبرسانی مسیر از شهرری تا فشافویه را شامل می‌شود که از لوله اصلی سد ماملو واقع در مخزن میدان میوه تره بار منطقه ۱۹ انشعاب می‌گیرد و اگر بودجه خوب باشد و چند پیمانکار انتخاب شود می‌توانند از هر جهت کار را شروع کرده و زودتر به اتمام برسانند.

تخصیص ۶۵۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به فشافویه

سیدعلی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ری در رابطه با اجرای این طرح اظهار کرد: در راستای اقدامات و پیگیری‌ها از ریاست جمهوری و مکاتبات صورت گرفته با دستگاه‌های مربوطه همچنین برگزاری جلسات مکرر با معاونت اجرایی رئیس جمهور، پروژه آبرسانی به جنوب شهرستان ری در مصوبات سفر ریاست جمهور به استان تهران قرار گرفت.

وی گفت: با توجه به مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان تهران، اختصاص مبلغ ۶۵۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به جنوب شهرستان ری و مطالعات طرح انتقال آب شرب از رینگ قمر بنی هاشم انجام شد.


نماینده مردم تهران در مجلس به دیدار با وزیر نیرو طی روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: در این دیدار درخواست کردم نسبت به اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ قانون الحاق ۲ طرح آبرسانی به شهرستان ری از مخزن ۸۹ و تعیین ردیف بودجه مستقل در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و ابلاغ تخصیص آب شرب برای این منطقه و تسریع در انجام پروژه دستورات لازم را صادر کند.

یزدی‌خواه تصریح کرد: در این خصوص محرابیان ضمن تماس با معاونین وزارت نیرو و مدیران سازمان برنامه و بودجه کشور، دستور اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۳ و اختصاص ردیف در بودجه ۱۴۰۲ را صادر کرد.

وی ادامه داد: مطالعات این طرح از رینگ قمر بنی هاشم تا زندان تهران بزرگ انجام شده که در طول مسیر از شهرهای تهران، باقرشهر، کهریزک و حسن آباد عبور می‌کند و با اجرای این پروژه مشکل آب روستاهای شهرستان ری در بخش‌های جنوبی از نظر کیفیت و کمیت برطرف خواهد شد.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: این پروژه با طول حدود ۵۲ کیلومتر لوله گذاری در اقطار ۴۰۰ و ۸۰۰ میلی متر و از جنس چدن داکتیل و پلی اتیلن و با ساخت ۵ مخزن بتنی با مجموع ظرفیت ۴۲ هزار متر مکعب در دستور کار متولیان امر قرار گرفته و اجرا خواهد شد.

یزدی‌خواه خاطرنشان کرد: آب شرب مناطق زیادی از شهرستان ری طی سال‌های اخیر به رینگ اصلی تهران متصل شده و مشکل آب شرب بخش‌های کهریزک و فشافویه نیز با اتصال آب آشامیدنی این شهرها به رینگ اصلی تهران برطرف خواهد شد.

در انتظار آب

مهمترین و اصلی‌ترین خواسته مردم حسن آباد فشافویه در طول سالیان اخیر، تامین آب با کیفیت و به میزان کافی بوده است اما همچنان آب سالم و گوارا به این منطقه جنوبی نرسیده و مردم نجیب و صبور فشافویه در انتظار عملیاتی شدن این طرح آبرسانی توسط دولت مردمی هستند.

منبع خبرگزاری فارس
از طريق نیاز گلی
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه