مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

قلعه دو هزارساله تهران در شهرری

قلعه تاریخی رشکان در زمان خود از بلندترین و بزرگ‌ترین قلعه‌های گستره ایران بود که از ری در مقابل هجوم دشمنان دفاع میکرد. اهمیت دژ رشکان در این نکته نهفته است که این قلعه باستانی نمایانگر بزرگی و عظمت شهرری در زمان خود بوده است.

دژ رشکان در نزدیکی محله صفائیه شهر ری و تپه چشمه علی واقع شده است. محققان درباره وجه تسمیه دژ رشکان شهر ری و تاریخچه آن بر این باورند که نام این دژ بجا مانده از دوره اشکانیان یا پارتیان ، از واژه ارشک پایه‌گذار شاهنشاهی اشکانیان گرفته شده است.

طبق گفته «ایزیدور خاراکسی» از مورخان و جغرافیدانان یونانی سده اول میلادی دژ رشکان شهرری ، تفریحگاه و استراحتگاه بهاره شاهان اشکانی و یکی از اماکن مهم برگزاری مراسم و آیین‌های نوروزی در دوره امپراتوری ساسانی به شمار می‌رفت.

از ویژگی‌ها این دژ می‌توان به کنج شرقی محوطه که به شکل نیم دایره است اشاره کرد. همچنین بر روی دیواره غربی دژ سوراخ‌هایی برای تیر و کمان وجود داشت. از دیگر ویژگی‌های معماری دژ رشکان شهرری، آجرهای مربعی شکلی است که طبق نظر محققان به دوره ساسانیان تعلق دارد و پس از آن در سده‌های آغازین دوره اسلامی هم بکار می‌رفت. از این بنای تاریخی سفال‌هایی از دورهای اشکانی، ساسانی و اسلامی، سکه‌هایی متعلق به قرن اول یا دوم هجری و سکه‌هایی متعلق به پیش از اسلام کشف شده است.

هرچند که بخش‌های مهمی از بنای این قلعه بزرگ تا زمان قاجار سالم مانده بود، اما در دوره‌های بعد به دلیل ‌بی‌توجهی، بسیاری از بخش‌های دژ توسط قاچاقچیان عتیقه و کشاورزان و عوامل دیگر از بین رفت. امروز از دژ بزرگ رشکان ، جز مخروبه‌ای باقی نمانده است.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. مرتضی می گوید

    من بومی اهل ری هستم .این چجور تیتری هست که می زنید؟ آخه این یعنی چه ؟ تو روخدا به من یکی بفهماند مگه می شه آثار تاریخی ۲۰۰۰ ساله برای یک شهر دیگر یا درداخل محدوده یک شهر ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساله باشه ؟ مگر تهران چقدر قدمت دارد که بخواهد یک قلعه ۲۰۰۰ ساله داشته باشد؟شما رسانه های محلی ری الخصوص انعکاس ری بعضی وقتها در حق ری ومعرفی وشناساندن وتبلیغ ری حقیقتاَ بزرگترین اجهاف را می کنید آنهم بدون سند ومدرک کارشناسی وحتی تحقیقاتی هویتی وتاریخی وباستان شناسی . اگر ما نخواهیم شما ری رامعرفی کنید چه کسی را ببینیم

    1. مهدی اشرفی پور می گوید

      سلام ممنونم از حس و ارقی که به شهر تاریخی ری دارید .این تیتر ایهام دارد یعنی جای شک دارد که تهران مگر چقدر قدمت دارد که قلعه ای 2000 ساله دارد !و ری به عنوان شهری با تمدن کهن که تهران در کنار آن رشد کرده در ذهن مخاطب نقش می بندد در هر صورت از شما متشکریم برای نظر ارزشمندتان موفق و موید باشید