مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

شربیانی : برای حل مشکل حریم شهرها در استان تهران باید به یک نظر واحد رسید

رئیس مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شهرهای استان تهران گفت: برای حل مشکلات مربوط به حریم شهر و استان تهران باید نگاه بخشی را در دستگاه ها و نهادهای مختلف کنار گذاشت و به یک نظر واحد رسید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ؛ جعفر شربیانی در حاشیه سومین مجمع کمیسیون شهرسازی و معماری استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چالش های حریم در سطح شهرهای استان تهران مشترک است و دلایل و علت های آن متنوع و مباحث چند وجهی دارد.

سومین اجلاس مجمع مشورتی روسای کمیسیون های شهرسازی شوراهای اسلامی استان تهران روز چهارشنبه با موضوع حریم شهرها و شهرستان های این استان در فرهنگسرای مرحوم استاد محمد حسین شهریار در شهرستان شهریار برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان ری یادآور شد: بحث مهاجرت در ایجاد شرایط فعلی در حریم شهرها بسیار دخیل و موثر است اما اشتراکات بسیاری بین مشکلات چالش های حریم در شهر و استان تهران وجود دارد.

شربیانی اظهار داشت: در صورتی که طبق قانون مصوب کشور برای شهر تهران سه برابر مساحت شهر، حریم قائل شویم، اغلب شهرها و شهرستان ها داخل این محدوده جای می گیرند از همین رو معتقدیم که در مورد حریم نسبت به شهر تهران به عنوان پایتخت و با چنین وسعتی که به یک ابر شهر تبدیل شده، باید نگاه ویژه حاکمیتی به وجود بیاید.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری سومین کمیسیون معماری و شهرسازی شوراهای اسلامی با موضوع حریم در شهر شهریار گفت: در این نشست فرصتی دست داد تا اتفاقات رخ داده طی چهار دهه گذشته را بازخوانی و وقایع، مشکلات و قوانین شکل گرفته در این زمینه را بررسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این نشست نقش آفرینان درحوزه شهرسازی و معماری از مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و شوراهای شهری و شهرداری ها حضور داشتند.

شربیانی ادامه داد: معتقدیم که این نوع همایش ها باید با نگاه شهرسازانه و معمارانه و متناسب با ظرفیت های شورای شهرها و به صورت راهبردی و کاربردی باید برگزار شود.

رئیس مجمع کمیسیون های شهرسازی و معماری شهرهای استان تهران گفت: از همین رو به این نتیجه رسیدیم که با حضور وزیر کشور، کمیته و کارگروهی را تشکیل دهیم یا به صورت پایلوت در یک نقطه یا به یک سری از تصمیماتی برسیم که تمام قوا و نقش آفرینان این حوزه بتوانند مشکل حریم شهر تهران را یکبار برای همیشه حل کنند.

وی با اشاره به علل تداخل حریم شهرها یا ساخت و سازهای غیر مجاز در این محدوده ها، اضافه کرد: موارد متعددی مطرح شده اما علت اصلی بحث عرضه و تقاضاست، وقتی تقاضای بیش از حد داریم که حاصل مهاجرت است در کنار تاثیر اقتصاد کلان و تضعیف توان مالی مردم و هجوم آنها از مراکز شهر به حاشیه شهرها، موضوع متناسب نبودن عرضه و تقاضا تاثیرگذاری خود را نشان می دهد.

شربیانی اعلام کرد: موضوع دیگر تعارض بین قوانین حاکمیتی و مقررات و ضوابطی است که در شوراهای و شهرداری ها به عنوان توسعه شهرها مد نظر قرار می گیرد و تدوین می شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این تعارض میان قوانین حاکمیتی و بحث های توسعه شهری در حریم دچار چالش می شود گفت: بحث دیگر موضوعات زیست محیطی است که صیانت از داشته های ما در حوزه های محیط زیست و ۹۷۰ کیلومتر مربع باغات و مزارع در حریم شهر تهران نیز باید با حفظ حریم شهرها مد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: ما از حیث قوانین بسیار غنی هستیم و قانون کم نداریم، بخش هایی از قوانین نیز اگرچه نیازمند بروزرسانی است، اما بخشی نگری به موضوع قوانین، اجرای آنها، تصویب و نگرش به قوانین مشکلات و چالش های حریم را شکل می دهد.

شربیانی بیان کرد: اگر از این بخشی نگری به یک نگاه جامع و کامل با تشکیل سازمان مشارکتی برسیم به این معنا که همه موثران در این سازمان نقش و تکلیف داشته باشند می توان مشکل حریم شهر تهران را حل کرد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه