مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

تولید سالانه ۲ میلیون قطعه ماهی زینتی در شهرری

نخستین تولیدکننده میگوی آرتیمیا با جدیدترین تکنولوژی جهانی ، از تولید سالانه ۲ میلیون قطعه ماهی زینتی صادراتی در شهرری به عشق و خاطر اشتغالزایی پسرانش و فرزندان این مرز و بوم می‌گوید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انعکاس ری ، بر اساس آمار منتشر شده سازمان شیلات استان تهران ، سالانه در این استان نزدیک به ۹ میلیون قطعه انواع ماهی زینتی تولید میشود که بر اساس صحبت های افضل السادات شریفیان ، واحد پرورش ماهی وی در شهرری به تنهایی تولید ۲ میلیون قطعه از آن را بر عهده دارد.

افضل السادات شریفیان ۶۹ ساله ، مدیرعامل بزرگترین واحد پرورش و تکثیر ماهیان زینتی کشور تمام انگیزه خود برای راه اندازی این مجتمع تولیدی کشاورزی را اشتغالزایی برای فرزندانش عنوان میکند.

واحد تولیدی مجتمع موج سبز در اراضی روستای امین آباد شهرستان ری با اشتغال ۲۰ نفر قرار دارد که به گفته شریفیان از سال ۱۳۸۵ و تنها با ۱۳ قطعه ماهی کار خود را آغاز کرده و اکنون صادرکننده انواع نژاد ماهی آنجل به مقاصد اربیل، عراق، ترکیه، کویت و حاشیه خلیج فارس است.

وی می افزاید: خانوادگی کار میکنیم، پسر بزرگم کارشناسی ارشد شیلات و پسر کوچکترم مهندسی کشاورزی خوانده اند، خودم هم علوم آزمایشگاهی و در ادامه میکروب شناسی خوانده ام.

این بانوی کارآفرین ادامه می دهد: به صورت تیمی کار می کنیم و تاکنون نیز کارهای جدیدید را برای اولین بار انجام داده ایم که نمونه آن تولید میگوی آرتیمیاست، سخت پوستی که در آب شور دریاچه ارومیه زیست می کرد و اکنون در حوضچه های پرورش ماهی ما برای غذای دیگر ماهی ها تولید می شود.

شریفیان با بیان اینکه از سال ۱۳۸۳ نخستین گروهی بوده اند که دست به تولید آرتیمیا به دور از آب دریا و به صورت صنعتی زده اند، اعلام می کند: از سال ۱۳۹۰ نیز نخستین گروهی هستیم که بدون مصرف آب این نوع میگو را تولید می کنیم، فناوری که مشابه آن در دست تولیدکنندگان اسرائیلی است که هنوز توانایی تولید بدون مصرف آب را ندارد.

این بانوی کارآفرین اضافه می کند: برای تولید میگوی آرتیمیا استخری پر آب می شود و با همان آب اولیه ادامه روند تولید شکل می گیرد و فقط به میزان تبخیر شده برای حفظ تعادل در شوری، آب اضافه می شود، فناوری که نمونه جهانی آن تاکنون گزارش نشده و حتی تولیدکنندگان اسرائیلی نیز توانایی تولید بدون آب را ندارند.

وی مهمترین ماهی زینتی تولیدی این مجتمع پرورش ماهی را انواع نژاد های آنجل معرفی می کند و می گوید: میگوهای تولیدی که طول آنها به بیش از ۱.۵ سانتی متر نمی رسد به عنوان غذای زنده ماهی تولید می شود و امکان پرورش انواع ماهی را به ما می دهد.

شریفیان آرتیمیا را کلید تکثیر ماهی میداند و می افزاید: اگر علم و میگوی آرتیمیا داشته باشیم، می توانیم هر نوع ماهی را تولید کنیم و پرورش دهیم، اتفاقی که در مچموعه ما رخ میدهد.

این بانوی تولیدکننده ماهیان زینتی دستیابی به این فناوری را ثمره ابتکار و پشتکار پسرانش معرفی می کند و اظهار میدارد: ما هیچ نوع ماهی را از خارج از مجموعه وارد نمیکنیم ، خودمان ماهی را پرورش میدهیم و میفروشیم، تخم ماهی یا ریز ماهی برای پرورش ماهی خریداری نمی کنیم.

وی اعلام میکند: این واحد پرورش ماهی کار خود را از سال ۱۳۸۵ با ۱۳ عدد ماهی آنجل شروع کرد اما اکنون در حالی که در پروانه تولیدمان عدد ۷۵۰ هزار قطعه به عنوان ظرفیت ثبت شده، سالانه بیش از ۲ میلیون قطعه ماهی تولید می کنیم.

شریفیان از حجم سرمایه گذاری انجام گرفته در این مجموعه تولیدی می گوید و می افزاید: شروع به کار با ۱۳ قطعه ماهی در سال ۸۵ چه میزان ارزش داشت؟ برای خرید زمین کنونی مجتمع به مساحت ۳۶ هزار متر مربع، خانه ام را فروخته ام و فقط در سال ۹۰، ۴۰۰ میلیون تومان هزینه عوارض شهرداری پرداخته ام، اکنون مجموع ارزش سرمایه گذاری اینجا را نمی دانم اما در زمین خریداری شده، فضاهای تولیدی بسیاری ایجاد کرده ام که چندین برابر به ارزش زمین افزوده است.

این بانوی کارآفرین می افزاید: میزان گردش مالی این مجموعه اکنون آنقدر نیست که بتوان مشابه خانه فروخته شده سال ۹۰ را خریداری کنم، به دنبال چنین کاری نیز نیستم، هدفم ایجاد فضای کسب و کار برای فرزندانم بود که به فضل الهی ایجاد شد.

وی ادامه می دهد: اکنون ۶۹ سال دارم و همه راه هایی که امکان داشت برای موفقیت برود را طی کرده ام، خوشحال از فعالیت پسرانم هستم و ۲۰ نفری که در این مجموعه به صورت تمام وقت و پاره وقت کار می کنند.

شریفیان بارها در سطح استان و کشور به عنوان تولیدکننده نمونه معرفی و تجلیل شده است اما در این مسیر متوقف نشده و همچنان برای بهبود و ادامه کار تولید ماهیان زینتی به پیش می رود.

این بانوی کارآفرین یکی از مهمترین مشکلات پیش روی کسب و کار خود را سند زمینی میداند که دچار مشکل شده و خواستار همکاری مسئولان برای رفع آن است.

استان تهران با تولید سالانه ۹ میلیون قطعه ماهی زینتی رتبه دوم کشور را در این زمینه دارد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.