مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

ناسا در مورد ابر متان بر فراز آرادکوه هشدار داد/شهرداری تهران تکذیب کرد

ناسا در خصوص وجود ابر متان در برخی از مناطق جهان از جمله جنوب تهران هشدار داد

طیف سنج تصویربرداری (EMIT) ناسا، بیش از ۵۰ منطقه تجمع ابر ساطع‌کننده متان را در سراسر جهان شناسایی کرده است که سطوح بی سابقه ای از متان را پمپاژ می کنند.

ناسا در یک ایستگاه فضایی بین‌المللی با قابلیت تشخیص گاز‌های گلخانه‌ای از جمله متان و دی‌اکسیدکربن، موفق به شناسایی چند منطقه جهان از جمله آسیای مرکزی (ترکمنستان) خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده (حوزه پرمین، جنوب شرقی نیومکزیکو و یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان) شده‌اند که به استناد تصاویر ثبت شده توسط این طیف‌سنج، یکی از این کانون‌ها شامل ابری از گاز متان به طول ۵ کیلومتر، در آسمان جنوب تهران و بر بالای یک مجتمع دپوی زباله شناسایی شده و طبق تصاویر به دست آمده، این ابر ۵ کیلومتری در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان به هوا می‌فرستد.

نمونه‌هایی از ابر انتشاردهنده‌های متان که اخیراً به‌نمایش گذاشته شده‌اند، شامل خوشه‌ای از ۱۲ ستون از زیرساخت‌های نفت و گاز در شرق شهر بندری هزار در دریای خزر در ترکمنستان است.

دانشمندان تخمین می‌زنند که این توده‌ها مجموعاً متان را با سرعت ۵۰۴۰۰ کیلوگرم در ساعت منتشر می‌کنند. یکی از ابرهای گازهای گلخانه ای بزرگ دیگر، میدان نفتی حوضه پرمین در نیومکزیکو – یکی از بزرگترین میادین نفتی در جهان – است که ستونی به طول حدود ۳.۳ کیلومتر ایجاد کرده است و نرخ انتشار متان در این نقطه، حدود ۱۸,۳۰۰ کیلوگرم در ساعت است.

سومین نقطه که توسط ناسا اعلام شد، یک محل پردازش زباله در جنوب تهران است که ستونی به طول حداقل ۴.۸ کیلومتر از خود ساطع می کند. متان محصول جانبی تجزیه است و محل دفن زباله می تواند منبع اصلی آن باشد. دانشمندان نرخ انتشار متان را در این منطقه، ۸۵۰۰ کیلوگرم در ساعت تخمین می زنند.

تنها مرکز وسیع دپوی زباله در جنوب تهران با مختصاتی که مورد اشاره گزارش ناساست، سایت آرادکوه و متعلق به شهرداری تهران است که به گفته مسوولان شهری، از ۶۰ سال قبل به دفع و دفن زباله روزانه شهروندان تهرانی اختصاص یافته و به دلیل حجم بالای دفع و دفن، حداکثر تا ۱۰ سال آینده باید این سایت تعطیل شود، چون ظرفیت بسیاری از بخش‌های آن رو به پایان است.

گاز متان در آرادکوه

به دنبال انتشار گزارش ناسا، حسین حیدریان، معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران در گفتگو با یک پایگاه خبری با تکذیب ایجاد ابر متان به دلیل دپوی زباله در جنوب تهران گفت: «اگر دپوی زباله عامل ایجاد ابر متان بود باید در طول ۶۰ سال گذشته هم دیده می‌شد در حالی که تراکم این گاز همیشه زیر ۵ درصد بوده و ابری در این میزان تراکم ایجاد نمی‌شود. در حال حاضر بیشتر زباله‌هایی که به آرادکوه می‌رسد پردازش می‌شود و بخش آلی زباله را به صورت هوازی تبدیل به دی‌اکسیدکربن می‌کنیم. البته، چون اطلاعات ناسا براساس تصاویر ماهواره‌ای است، ممکن است ابر مشاهده شده ابرمتان نباشد که این موضوع باید بررسی شود، اما قطعا مربوط به مجموعه آرادکوه نیست و فعالیت‌های این مجموعه چنین ابری را ایجاد نکرده است».

تکذیب شهرداری تهران درباره ارتباط دپوی زباله‌ها با انتشار گاز متان در حالی است که سال گذشته و در اولین هفته آبان‌ماه، علی سلاجقه؛ رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از سایت ۱۲۰۰ هکتاری آرادکوه که بزرگ‌ترین سایت بازیافت زباله خاورمیانه محسوب می‌شود اعلام کرد روزانه ۵۲۰۰ تن زباله با ۶۴ درصد رطوبت از سراسر تهران وارد سایت آرادکوه می‌شود.

متان یک گاز گلخانه ای قوی است که می تواند گرما را در جو زمین به دام بیندازد. در طول روز، خورشید از میان جو می تابد و سطح سیاره را گرم می کند، در حالی که در شب، دوباره خنک می شود و گرما را به هوا باز می گرداند. با این حال، گازهای گلخانه‌ای می‌توانند مقداری از این هوای گرم را به دام بیندازند که منجر به گرم شدن سیاره می‌شود.

طیف‌سنج تصویربرداری EMIT در جولای امسال به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد و اکنون هر ۹۰ دقیقه یک بار در فاصله ۴۲۰ کیلومتری بالای ما دور زمین می‌چرخد. این آزمایشگاه که توسط آزمایشگاه جت ناسا (JPL) اداره می شود، می تواند بخش های وسیعی از سیاره را به وسعت ده ها کیلومتر اسکن کند و در عین حال بر مناطقی به کوچکی یک زمین فوتبال تمرکز کند.

این تحقیقات مکان تأسیسات، تجهیزات و زیرساخت‌هایی را برای محققان فراهم می‌کند که گاز را در سطح بالا تولید می‌کنند. بنابراین مقامات می‌توانند به سرعت برای محدود کردن انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام کنند. این قابلیت تشخیص متان اضافی، فرصت قابل توجه ای برای اندازه گیری و پایش گازهای گلخانه ای اسن که به تغییرات آب و هوایی کمک می کنند.

ناسا می‌گوید که EMIT می‌تواند پیش از پایان ماموریت یک ساله خود، صدها ابر انتشاردهنده متان را که قبلاً ناشناخته بودند، پیدا کند. بیل نلسون، مدیر ناسا، گفت: «کاهش انتشار متان، کلیدی برای محدود کردن گرمایش جهانی است.»

ایستگاه فضایی بین‌المللی و بیش از چندین ماهواره و ابزار ناسا در فضا مدت‌هاست که در تعیین تغییرات آب و هوای زمین بسیار ارزشمند بوده‌اند.

عضویت در خبرنامه سایت