مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

گنبد مقبره هزار ساله ری ترک برداشت+فیلم/تشکیل تیم ارزیابی از طرف میراث فرهنگی

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری از تشکیل تیم ارزیابی میزان آسیب‌ها و بررسی علل ایجاد ترک در گنبد و سازه مقبره بی‌بی شهربانو خبر داد.

در روزهای اخیر ترک‌ها و شکاف‌های متعددی در گنبد و بخشی از ساختمان بقعه بی‌بی شهربانو نمایان شده است که کارشناسان تاریخی علل ایجاد این آسیب‌ها را انفجارهای معادن کارخانه سیمان تهران که بعضاً فعالیت این معادن به‌فاصله 50متری مقبره هم رسیده است عنوان می‌کنند.

برخی شاهدان نیز از لرزش بدنه این بقعه پس از انفجارهای مربوط به معادن خبر داده‌اند.

کوه بی‌بی شهربانو دارای 7 اثر تاریخی ثبت‌شده است اما به‌واسطه وجود منابع غنی سیمان و صرفه اقتصادی فروش این منابع عظیم، مورد بی‌مهری قرار گرفته است و کارخانه سیمان تهران بدون توجه به حریم آثار تاریخی در حال برداشت بی‌وقفه از کوه است.

تاکنون از سوی مسئولان شهرستان ری و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شورای شهر تهران نسبت به برداشت از کوه بی‌بی شهربانو و آثار مخرب زیست‌محیطی و فرهنگی آن هشدارهایی داده شده اما اقدام بازدارنده‌ای در پی نداشته است و حالا نخستین آثار تخریب بر پیکره مقبره بی‌بی شهربانو که قدمت هسته اصلی بنا مربوط به دوران ساسانی و گنبد فعلی مربوط به دوره قاجار است نمایان شده است.

در روزهای اخیر تصاویری از ایجاد ترک‌های عمیق بر گنبد و سازه مقبره بی‌بی شهربانو واقع در کوه ری در فضای مجازی منتشر شده است و حکایت از به وقوع پیوستن هشدارها دارد که در این زمینه رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از تشکیل تیم ارزیابی آسیب‌ها خبر داد و با اشاره به ایجاد ترک و شکاف در گنبد و بخشی از ساختمان بقعه بی‌بی شهربانو گفت: بر اساس بازدیدهای گذشته مکاتبات مورد نیاز با معاونت میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است.

وی افزود: پیگیری موضوعات مربوطه به اعتبارات نگهداری و مرمت آثار تاریخی ری و به‌ویژه مقبره بی‌بی شهربانو در معاونت میراث استان تهران در حال پیگیری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ری در ادامه گفت: با توجه به بازدیدهای دوره‌ای از آثار تاریخی و ثبتی کارشناسان اداره میراث فرهنگی و گردشگری در روزهای آتی نیز از مقبره بی‌بی شهربانو بازدید خواهند کرد و برای بررسی چگونگی آسیب‌ها تصاویر تطبیق داده می‌شود.

تقی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: تیمی از کارشناسان حرفه‌ای برای بازدید از این اثر تاریخی تعیین شده است و به بررسی علل این آسیب‌ها خواهند پرداخت و نظر کارشناسی اعلام خواهد شد و در نهایت برای کاهش آسیب‌ها و رفع خطر احتمالی تصمیم‌گیری خواهد شد.

میراث

منبع خبرگزاری تسنیم
از طريق مریم باحور
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه