مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

قاضی عسکر:اصالت مجالس عزای سیدالشهداء(ع) باید حفظ شود

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با تأکید بر لزوم توجه ویژه به موضوع معرفت افزایی در جلسات عزاداری گفت: جلسات عزای سیدالشهدا، منابر، اشعار و مراثی باید در راستای حفظ تشیع، فرهنگ اسلام و توسعه محبت اهل بیت در قلوب اقشار مختلف باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر، در همایش هیئت مذهبی شهرستان ری که در تالار شیخ صدوق(ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار شد، به تبیین فلسفه تشکیل جلسات عزای حضرت سیدالشهدا(ع) پرداخته و اظهار داشت: اسلام همواره در مصیبت ها تأکید بر صبوری دارد و در احادیث و روایات، از میان معصومین تنها سوگواری بر مصائب حضرت امام حسین(ع) مورد تأکید قرار گرفته که البته برپایی جلسات عزا برای دیگر ائمه هدی نیز از باب تعظیم شعائر الهی و بزرگداشت مقام آل الله علیهم السلام و معرفت افزایی در میان مردم وظیفه همگان است.

وی افزود: با دقت و بررسی در حوادث تاریخ اسلام، در می یابیم اهل بیت در شرایط سیاسی و اجتماعی زمان خویش از مقوله گریه به عنوان سلاح استفاده می نمودند؛ بر همین اساس نیز حضرت زهرای مرضیه(س) برای بیان نارضایتی از وضعیت موجود خود از گریه استفاده نمود تا عدم مشروعیت آنان را اعلام نماید، زیرا پیامبر اکرم(ص) در وصف حضرت صدیقه کبری(س) فرموده بودند: فاطمه پاره تن من است و هر کس او را بیازارد، مرا آزرده و هرکس مرا بیازارد، خدا را آزرده است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند: کسی که در مصیبت امام حسین(ع) بگرید یا بگریاند یا حالت گریه داشته باشد بهشت بر او واجب می گردد، خاطر نشان ساخت: توصیه های متعدد در روایات نسبت به گریه بر آن حضرت، فضیلت تربت و زیارت آن امام همام، تماما درصدد آن بوده تا فرهنگ جهاد و مبارزه را میان شیعه زنده نگه دارد و در پرتو نهضت عاشورا و عزاداری برای امام حسین(ع)، اسلام حفظ و حراست گردد.

وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به موضوع معرفت افزایی در جلسات عزاداری افزود: جلسات عزای سیدالشهدا، منابر، اشعار و مراثی باید در راستای حفظ تشیع، فرهنگ اسلام و توسعه محبت اهل بیت در قلوب اقشار مختلف باشد.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر با اشاره به اقدامات دشمنان اسلام در راستای تضعیف پایه های ایمانی اقشار مختلف مردم، به ویژه جوانان، خاطر نشان ساخت: اکنون رسانه های معاند و شبکه های اجتماعی، مملو از شبهه افکنی دشمنان دین علیه اسلام است و همه باید با استفاده از ظرفیت مناسبت های دینی و تشکیل جلسات مذهبی در راستای مقابله با این شبهات، نهایت بهره را ببریم.

وی حُسن رفتار و توجه به اصل مخاطب شناسی را از اصول مهم جذب به ویژه در خصوص قشر جوان برشمرده و تصریح کرد: باید آموزه های دینی را مطابق زمان برای قشر جوان تبیین کرد تا موجبات جذب بیش از بیش این عزیزان فراهم شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) افزود: همه ما باید تلاش کنیم جلسات مذهبی اصالت خود را حفظ نمایند تا فرهنگ و پیام های عاشورا به صورت صحیح و بدون تحریف به مخاطبان منتقل شود از این رو مراجعه به مقاتل و نقل روضه های مستند و بازخوانی اشعار اصیل در رثای ائمه هدی و مراجعه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص عزاداری ها امری ضروری و لازم است.

وی با اشاره به توصیه هایی از رهبر معظم انقلاب به مادحین و هیئت مذهبی تصریح کرد: نظم و برنامه در هیئت، پرورش مداحان از سنین کودکی و حراست از اصالت مجالس عزا و دوری از سبک های ناصواب، آگاهی بر زمان و مباحث سیاسی و اجتناب از تبدیل هیئت مذهبی به محل مناقشات سیاسی و جناح بندی ها و توجه به مضامین قرآنی و اسلامی از محورها و مسائلی است که باید طبق فرمایشات رهبری مورد توجه همه عزیزان قرار گیرد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه