مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

قاضی عسکر: جلوی انحرافات مجالس مذهبی گرفته شود / هشدار امام رضا دربارۀ اهانت به مخالفان

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی با تأکید بر جلوگیری نسبت به انحرافات مجالس مذهبی گفت: باید در مجالس مذهبی جلوی بدآموزی و بهره‌برداری‌های نابجا و غلط را گرفت.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ؛ نشست هم‌اندیشی هیئات مذهبی شهرستان ری پیرو برگزاری مراسم مسلمیه با حضور حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر تولیت آستان  عبدالعظیم حسنی (ع) امروز در سالن شیخ صدوق آن آستان مقدس برگزار شد.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر در این نشست دربارۀ فلسفۀ عزاداری گفت: بهترین روش یافتن پاسخ این مسئله، رجوع به کلام و سیرۀ عترت است. در فرازی از زیارتنامۀ اربعین  می‌خوانیم «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ»؛ یعنی امام حسین علیه‌السلام همان وجود مقدسی است که خون قلبش را بذل تو کرد تا به این ترتیب بندگانت را از خواب جهالت و از سرگردانی گمراهی برهاند تا به این ترتیب آنها را به سرمنزل مقصود برساند. اگر بخواهیم از این فراز از زیارتنامه استفادۀ کاربردی برای هیئات مذهبی داشته باشیم، به این صورت است که جلسات دینی‌مان باید با همین اهداف شکل بگیرد؛ یعنی از یک سو معرفت‌افزا باشد و از دیگر سو به مخاطبان ما بصیرت ببخشد، به گونه‌ای که یک جوان پس از مدتی در خود احساس تحول کند.

وی افزود: نفس هیئات و مجالس اهل بیت علیهم السلام از سوی ائمۀ معصومین تجلیل شده است؛ امام صادق علیه‌السلام در روایتی خطاب به فُضیل فرمود: «تَجلِسونَ و تُحَدِّثونَ؟ آیا با هم مى‌نشینید و گفتگو مى‌کنید؟ عرض کرد: بله فدایت شوم. فرمود: إنَّ تلکَ المَجالِسَ اُحِبُّها؛ یعنی من این مجالس را دوست دارم. فأحْیوا أمْرَنا یا فُضیلُ، فَرَحِمَ اللّه ُ مَن أحْیا أمْرَنا؛ اى فضیل، راه ما را زنده نگه دارید. رحمت خدا بر آن که امر ما را زنده بدارد.» این کلام حضرت به معنای توسعه دادن مجالس منسوب به اهل بیت است.

قاضی‌عسکر دربارۀ کارکرد مجالس مذهبی گفت: امام رضا علیه‌السلام در روایتی فرمود «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا»؛ یعنی علوم ما را بیاموزید و به مردم یاد دهید؛ چرا که اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند، از ما تبعیت خواهند کرد. کلام اهل بیت وحی به تنهایی دارای جاذبه است و اگر ما به خوبی بتوانیم آن را به مردم انتقال دهیم، قطعاً جذب این خاندان مطهر می‌شوند.

تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی با تأکید بر جلوگیری نسبت به انحرافات مجالس مذهبی گفت: باید در مجالس مذهبی جلوی بدآموزی و بهره‌برداری‌های نابجا و غلط را گرفت. خود اهل بیت وحی با علوم لدُنی‌شان مسیر این مجالس را به گونه‌ای ترسیم کرده‌اند که دچار انحراف نشویم. امام صادق علیه‌السلام در روایتی فرمود «لا تَذهَبَنَّ بِکُمُ المَذاهِبُ؛ فَوَ اللّه ِ لا تُنالُ وَلایَتُنا إلاّ بِالوَرَعِ وَالاِجتِهادِ فِی الدُّنیا و مُواساةِ الإِخوانِ فِی اللّه و لَیسَ مِن شیعَتِنا مَن یَظلِمُ النّاسَ» ؛ به گروه شیعیان ما [پیام] برسان و به آنان بگو: مبادا راه‌هاى گوناگون، شما را به بیراهه کشاند، زیرا به خدا سوگند که ولایت و دوستى ما، جز با تقوا و سخت کوشى در دنیا و همیارى و همدردى با برادران دینى به دست نیاید و کسى که به مردم ستم کند، شیعه ما نیست.» از اولین آموزه‌های ما از سوی عترت، ورع و تقوا و همدردی با برادران دینی و عدم ظلم به مردم جهت ورود به حریم ولایت است.  ما تا چه اندازه این گزاره‌ها را به مستمعین خود آموزش دادیم.

قاضی‌عسکر با هشدار دربارۀ عدم بیان مطالب غلوّ نسبت به اهل بیت (ع) و اهانت به مقدسات مذاهب گفت: جریان غلوّ و تندرو در زمان ائمه علیهم‌السلام از جمله جریاناتی بودند که بسیار اهل بیت را آزردند؛ امام رضا علیه‌السلام در حدیثی، به زیبایی به ترسیم سه دسته از مخالفانشان پرداختند و یکی از اقدامات آنها را ترویج اخبار غلوّآمیز و اهانت به مقدسات سایر مذاهب برشمردند. حضرت فرمود «مخالفان ما اخبارى در فضایل ما ساخته‌اند که به سه دسته تقسیم مى‌شوند: یکى اخبار غلوآمیز، دیگرى اخبارى که در حقّ ما کوتاه آمده‌اند و سوم، اخبارى که از دشمنان ما به صراحت اسم مى‌برند و عیبهای‌شان را بازگو مى‌کنند. مردم چون اخبارى را که درباره ما غلوّ کرده‌اند بشنوند، شیعیان را تکفیر کنند و اعتقاد به خدا بودن ما را به آنان نسبت دهند و هرگاه اخبارى را که در حقّ ما تفریط و کوتاهى کرده‌اند بشنوند، آنها را در حقّ ما باور کنند و هرگاه اخبارى را که از دشمنان ما به صراحت اسم مى‌برند وبدگویى مى‌کنند بشنوند، به ما بى‌حرمتى کنند. خداوند عز و جل مى فرماید ««ولا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدعونَ مِن دونِ اللّه ِ فَیَسُبُّوا اللّه َ عَدوًا بِغَیرِ عِلمٍ؛ و آنها را که جز خدا را مى خوانند دشنام مدهید که آنان از روى دشمنى و به نادانى، خدا را دشنام خواهند داد.» این حدیث به روشنی بیان می‌دارد که نباید در حق عترت افراط کرد، نه تفریط و نه به سبّ و لعن مقدسات سایرین پرداخت. از این روشن‌تر چگونه باید یک معصوم به ما بفهماند که نباید از عترت جلو زد و یا عقب ماند؟

وی مجالس مذهبی را از بهترین ظرفیت‌های برای اشاعۀ فرهنگ عترت معرفی کرد و گفت: باید قدر این فرصت را بدانیم. ما توفیق یافتیم بانی مجلسی باشیم که مخاطبان آن از هر قشری هستند. ما نسبت به وقت محبان عترت مسئولیم و باید به بهترین شکل از این ظرفیت استفاده کنیم. ساعت جلسات به ویژه سخنرانی‌ها را باید کوتاه و از رفتارهای دون شأن مجالس اهل بیتی پرهیز کرد. مرحوم فلسفی به ما تأکید داشت بدون مطالعه روی منبر نروید.

در ادامۀ این مراسم، میزگردی با حضور حمید زمانی معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، حجت‌الاسلام کنگرلو به عنوان رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری، محسن خرسانی، مسئول حراست آستان حضرت عبدالعظیم و داوری‌نژاد فرماندهی انتظامی شهرستان ری شکل گرفت. هر کدام از این مسئولان به بیان تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های مراسم سه روزۀ مسلمیه پرداختند. تأمین امنیت هیئت‌های مذهبی و زائران، تمهیدات لازم برای حضور بانوان در صحن باغ طوطی و شبستان امام خمینی (ره)، کوتاه کردن برنامه‌های مسلمیه جهت آسایش ساکنان اطراف حرم، مدیریت هیئت‌های مذهبی پس از انجام مراسم، توجه به تذکرات نیروهای انتظامی برای بهبود هرچه بیشتر نظم مراسم از جمله نکاتی بود که در این نشست مطرح شد.

منبع خبرگزاری تسنیم
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.