مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

عزاداری مسلمیه در آستان حضرت عبدالعظیم به ثبت ملی رسید

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی گفت : آیین عزاداری هیئات مذهبی زائران و مجاوران حرم در ایام مسلمیه به ثبت ملی رسید و این موضوع از لحاظ حقوقی باعث استحکام سنت دیرینه برگزاری مراسم با شکوه در صحن سیدالکریم می شود.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری، عباس سلیمی روز دوشنبه درحضور مسئولان هیات مذهبی شهر تهران و شهر ری اظهار کرد : با گذشت دو سال از شیوع بیماری کرونا و فروکش کردن این بیماری و باهدف قرار گرفتن جوانان و نوجوانان در کنار هیئات مذهبی و نیل به اهداف فرهنگی و برگزاری شعائر دینی و آئینی و همچنین در اصل سنت دیرینه مسلمیه در صحن آستان مقدس سیدالکریم امسال در این ایام  برنامه های عزاداری طی روزهای چهارشنبه ۱۵تا جمعه ۱۷ تیرماه جاری بعد از نماز مغرب وعشا در صحن مطهر برگزار خواهد شد.

روزهای ۶، ۷ و ۸ ذی‌الحجه در تقویم آئین های عزاداری شیعه به دلیل همزمانی با ایام شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع)، سفیر اعزامی امام حسین(ع) به کوفه، «مسلمیه» نام‌گذاری شده است.

 

آیین عزاداری مسلمیه در آستان حضرت عبدالعظیم به ثبت ملی رسید

وی افزود: روز گذشته جلسه ای با نمایندگان رسانه های جمعی و رسانه ملی برگزار گردید و مقرر شد که مراسم عزاداری مسلمیه توسط رسانه ها طی سه شب پوشش داده شود .

سلیمی تاکید کرد : مسئولان هیئات مذهبی همت کنند باتوجه به اینکه این مراسم با پخش رسانه ای همراه است و در بسیاری از نقاط داخلی و خارجی مشاهده می شود، ضمن برگزاری با شکوه این مراسم آئینی و سنتی با نظم و ترتیب دسته جات عزاداری همراه شود .

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی با برشمردن وظایف و نکات قابل توجهی برای مسئولان هیئات مذهبی در برگزاری این مراسم گفت : باید یاد کنیم از همه عزیزانی سالیان گذشته در برپایی عزاداری تلاش داشتند و امروز ما وظیفه داریم از آن بزرگواران یاد کنیم .

برگزاری مراسم های دینی همراه باامنیت کامل برای مردم 

احسان بهرام نژاد معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان ری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و شهید دکتر بهشتی و هفته قوه قصاییه گفت : با فروکش کردن بیماری کرونا تلاش داریم مراسم ها در آستان مقدس به ترتیب در ایام مسلمیه ، اعیاد پیش رو عید قربان و عید سعید غدیر، ماه محرم و صفر برنامه‌های شکوهمندی همراه باامنیت و با حضوری پرشور برگزار شود .

آیین عزاداری مسلمیه در آستان حضرت عبدالعظیم به ثبت ملی رسید

وی افزود: ما مکلف هستیم در راستای مصوبات شورای تامین استان به ریاست حمید زمانی فرماندار شهرستان ری ، تمامی اقدامات لازم از مناظر امنیتی و اطلاعاتی و … در این مراسم ها انجام گیرد ، تا مراسم های عزاداری و دینی به خوبی انجام شده و همراه و یاور تمام هیئات مذهبی و زائران باشیم .

مراسم های عزاداری همراه با ارائه الگو برای جوانان باشد

حاج مصطفی خرسندی عضو هیات مدیره کانون خانه مداحان گفت : در ایام مسلمیه میزبان تجمع هیات های ریشه دار پایتخت که تاریخ تاسیس برخی از این جمع های دینی به بیش از ۱۰۰ سال می رسد، هستیم .

آیین عزاداری مسلمیه در آستان حضرت عبدالعظیم به ثبت ملی رسید

مشاور معاونت اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد : برنامه های عزاداری و شعائر دینی باید متناسب با شعائر اسلامی باشد و ضامن الگوسازی برای قشر جوان برای ورود به عرصه مذهب و دوستداشتن اهل بیت باشد .

پلیس ضامن ایجاد امنیت در برگزاری مراسم های مذهبی و دینی
سرهنگ حسین  ابن علی رئیس کلانتری ۱۳۱ شهر ری گفت: پلیس خادم هیئات مذهبی و زائران و مجاوران حرم اهل بیت بویژه در شهرستانی ری آستان مقدس سید الکریم است و همچنین ضامن ایجاد امنیت در برگزاری مراسم های مذهبی و دینی می باشد .
وی تصریح کرد : پلیس قبل از حضور هیئات در مراسم ها همواره بطور آماده باش حضور دارد و خدمت صادقانه پلیس به مردم در دستور کار پلیس قرار دارد .

در این مراسم معاون فرهنگی شهرداری منطقه ۲۰ شهر ری و معاون فیزیکی آستان مقدس  مداحان حضور داشتند .
نمایندگان هیئات هم درباره برگزاری این مراسم نظرات خود را اعلام کردند .

آشنایی با مسلمیه

آیین عزاداری مسلمیه در آستان حضرت عبدالعظیم به ثبت ملی رسید

آئین سنتی ایام مسلمیه از حدود ۸۰ سال قبل در ایام شهادت مسلم بن عقیل در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی برگزار می‌شود. مراسم مسلمیه هر سال، از شب شهادت حضرت امام محمد باقر (ع) تا روز شهادت مسلم بن عقیل در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی به مدت سه شب بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود.

مراسم مسلمیه

به مناسبت فرارسیدن ایام مسلمیه، هیئت‌های مذهبی شهر تهران به اقامه عزا در رثای حضرت مسلم بن عقیل می‌پردازند امسال نیز آستان حضرت عبدالعظیم (ع) به همین مناسب پذیرای عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت است. مجاوران، زائران و دسته جات مذهبی از سراسر کشور با شرکت در این مراسم که به مراسم مسلمیه معروف است در کربلای ایران به اولین شهید قیام امام حسین(ع) ابراز عشق و علاقه کرده و در رثای شهیدان کربلا به عزاداری می پردازند. دسته های سینه زن همچنین در صحنهای حرم مطهر تجمع کرده و مراسم باشکوهی به یاد نخستین شهید واقعه کربلای حسینی برپا می کنند.

مسلم بن عقیل کیست؟

در میان جوانان برومند «بنی‏ هاشم‏» مسلم، فرزند عقیل یکی از چهره‏ های تابناک و شخصیتهای بارز، به شمار می ‏رفت. «عقیل‏» برادر حضرت علی(ع) و دومین فرزند ابوطالب بود. در ترسیم زیر رابطه نسبی مسلم، آشکارتر است ،ابوطالب – طالب – عقیل – مسلم – جعفر – علی – حسین بن علی، مسلم‏ بن عقیل، برادرزاده امیرالمؤمنین و پسر عموی حسین ‏بن علی بود.

دودمانی که مسلم در آن رشد یافت، دودمان علم و فضیلت و شرف بود و خاندانی که شخصیت انسانی و اسلامی مسلم در آن شکل گرفت، بهترین زمینه را برای تربیت و تکامل معنوی و حماسی مسلم فراهم کرد. از آغاز کودکی، در میان جوانان بنی‏ هاشم بخصوص در کنار امام حسن و امام حسین -علیهما السلام بزرگ شد و کمالات اخلاقی و بنیان ولایت و درسهای حماسه و ایثار و شجاعت را بخوبی فرا گرفت.

اجداد مسلم کسانی، چون «ابوطالب‏» و «فاطمه بنت اسد» بودند که در فرزندان خویش، شجاعت و ایمان و دلاوری را به ارث می‏ گذاشتند و مسلم، شاخه ‏ای پربار از این اصل و تبار بود و بنا به اصل وراثت، خصلت های برجسته را از نیاکان خود به ارث برده بود.

آیین عزاداری مسلمیه در آستان حضرت عبدالعظیم به ثبت ملی رسید

مسلم در زمان حضرت امیر(ع) نوجوانی رشید و پاک بود که به افتخار دامادی آن حضرت نایل شد و با یکی از دختران امام به نام «رقیه‏» ازدواج کرد. این وصلت‏بر میزان فضیلتهای مسلم افزود و او را بیشتر در محور «حق‏» و در خدمت نظام الهی آن حضرت در دوران خلافتش قرار داد.

به نقل مورخان، در زمان حکومت آن حضرت (بین سالهای ۳۶ تا ۴۰ هجری) از جانب آن امام، متصدی برخی از منصبهای نظامی در لشگر بوده است، از جمله در جنگ صفین، وقتی که امیرالمؤمنین(ع) لشگر خود را صف‏آرایی می‏کرد، امام حسن و امام حسین(ع) و عبدالله‏بن جعفر و مسلم‏بن عقیل را بر جناح راست‏سپاه، مامور کرد و بر جناح چپ لشگر، محمدبن حنفیه و محمدبن ابی‏بکر و هاشم‏بن عتبه (مرقال) را گماشت و مسؤولیت قلب لشگر را به عبدالله‏بن عباس و عباس‏بن ربیعه و مالک اشتر سپرد.

منبع ایرنا
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه