مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

قیامدشت

شهر قیامدشت در ۱۵ کیلومتری جاده خاوران واقع گردیده‌است. در حال حاضر مساحت این شهر ۱۷۹هزار متر مربع است و ۴ خیابان اصلی را شامل می‌شود.

0 160

شهر قیامدشت در ۱۵ کیلومتری جاده خاوران واقع گردیده‌است. در حال حاضر مساحت این شهر ۱۷۹هزار متر مربع است و ۴ خیابان اصلی را شامل می‌شود.

خیابان ولیعصر قدیمی‌ترین خیابان و محل زندگی بسیاری از ساکنان قدیمی است. قیامدشت از نظر ساختار فیزیکی و شاکله شهری یکی از زیباترین شهرهای ایران است.

ساختار منظم هندسی و سرراست بودن کوچه‌ها و خیابانها و دسترسی آسان همهٔ معابر آن به یکدیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این شهر و بلکه بخشی از جاذبه‌های پرقدرت آن است. این شهر به خاطر نزدیکی به پایتخت محلّ سکونت مناسبی برای مهاجرانِ جویای کار از اقصی نقاط کشور و همچنین برخی از پایتخت نشینان بوده و هست. در شمال این شهر روستای چهل قز و ارتفاعات موسوم به توچال واقع شده و از سمت شرق به شهرستان پاکدشت وصل می‌گردد. در جنوب این شهر بزرگراه امام رضا قرار دارد و روستای توتک و شهرک صنعتی خاوران در غرب شهر واقع شده‌اند. قدمت قیامدشت به بیش از ۴۵ سال می‌رسد، این شهر اوایل زمین خاکی بود که رضاشاه به تیمسار باتمانقلیچ اهدا کرد و پس از تفکیک زمین‌ها توسط تیمسار باتمانقلیچ به فروش رسید و خریداران یک به یک برای سکونت به محله آمدند. در زمان بنی صدر اهدای وام ساخت و ساز زیاد شد و این شهر گسترش یافت. طبق اسنادی که وجود دارد شهر قیامدشت قبلاً به نام شاهین دشت شناخته شده بود اما بعد از قیام‌های داخلی نامش تغییر کرد و بعد از انقلاب به نام قیامدشت ثبت شد و ماندگار گشت. قیامدشت در سال ۹۶ بعد از سالها بلاتکلیفی به شهر تبدیل شد.

این شهر مرکز بخش خاوران است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت این محله ۵۲٬۳۹۶ نفر بوده‌است.
بر اساس اعلام آمارهای رسمی، در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ و همچنین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، حدود ۷۵ درصد مردم قیامدشت و بخش خاوران در انتخابات شرکت کردند که این رقم بالاتر از میانگین کشور (حدود ۷۰ درصد) می‌باشد.

به‌طور رسمی شهر شدن قیامدشت در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ توسط مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور، ابلاغ شد.
این شهر پیش از این در خارج از محدوده قانونی شهر تهران قرار داشت و از خدمات شهرداری منطقه ۱۵ تهران استفاده می‌کرد که پس از شهر شدن دارای شهرداری مستقل گردید

 

 

این مطلب در حال بروزرسانی و ویرایش می باشد چنانچه اطلاعات مستند دیگری دارید از بخش نظرات با ما در میان بگذارید .

 

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه