مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کشت‌های گلخانه‌ای ۵۰ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری با بیان اینکه احداث هر هکتار گلخانه برای ۶ نفر اشتغال مستقیم و برای ۱۲ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌کند، گفت: این نوع کشت در مصرف آب که یکی از معضلات کشاورزی جنوب تهران است؛ موجب کاهش مصرف ۵۰ درصدی این ماده حیاتی می‌شود.

جبرئیل برداری ، اظهار داشت: سیاست های جهاد کشاورزی در کشور توسعه کشت گلخانه ای است و در آینده نزدیک اکثر کشاورزان باید این مسیر را ادامه دهند چرا که تولید در فضای کنترل شده موجب افزایش چند برابری محصولات کشاورزی و در نتیجه سود کشاورز می شود.

وی در خصوص نارضایتی برخی کشاورزان در حوزه کشت گلخانه ای افزود: افرادی که با متراژهای کوچک، بدون برنامه و شناخت بازار و از همه مهمتر بدون دانش و آگاهی از بیماری و آفت های وارد کشت گلخانه ای شده اند حتما ضرر خواهند کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: کسانی که برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی وارد عرصه کشت گلخانه ای شده اند و علم لازم را ندارند به حتم در حال حاضر ناراضی هستند ولی کسانی که با متراژهای بالای پنج هزار متر و آگاهی بالا وارد شده اند راضی هستند.

وی با اشاره به افزایش قیمت صیفی در بازارهای مصرف، تاکید کرد: با اینکه کشاورزان هم اکنون با افزایش قیمت نهادهای تولید روبرو هستند ولی افزایش قیمت ها باعث شده که تولید گلخانه ای دارای توجیه اقتصادی برای کشاورزان شهرستان ری باشد.

برداری یادآور شد: اگر کشاورزان روش های علمی را در تولید گلخانه ای به کار گیرند و بازار مصرف داخلی و بین المللی را بشناسند به حتم موفق خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه اکثر تولیدات گلخانه ای شهرستان ری صیفی جات است، گفت: کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه از مشتری های اصلی صیفی جات هستند که باید کشاورزان بازار هدف این کشورهای را به خوبی بشناسند و تولید کنند.

احداث ۱۴ و نیم هکتار گلخانه طی سال جاری در شهرستان ری

برادری اعلام کرد: ۱۴ و نیم هکتار گلخانه با همت کشاورزان و همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرستان ری احداث شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری اظهار داشت: امسال احداث ۲۵ هکتار گلخانه از سوی اداره جهاد کشاورزی استان تهران به شهرستان ری ابلاغ شده است که خوشبختانه تاکنون ۱۴ و نیم هکتار آن انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون شهرستان ری دارای ۷۰ هکتار گلخانه فعال و نیمه تمام است، خاطرنشان کرد: ۳۵ هکتار از این میزان فعال و ۳۵ هکتار دیگر نیز در حال احداث است.

برداری در خصوص مشکلات ساخت گلخانه ها افزود: افزایش هزینه های ساخت که در حال حاضر از متری ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان متغییر یکی از مشکلات اساسی در این حوزه است.

این مسئول اضافه کرد: متاسفانه امسال به دلیل وضعیت اقتصادی تسهیلات یارانه ای به کشاورزان متقاضی توسعه گلخانه پرداخت نشده و سود تمام وام های  این حوزه ۱۸ درصد می باشد در حالی که در سال های گذشته وام های یارانه ای ۱۵ درصد و حتی ۶ درصد با بازپرداخت پنج ساله به کشاورزان اعطا شده است.

برداری با اشاره به اینکه احداث گلخانه های زیر پنج هزار متر اقتصادی نیست، اظهار داشت: احداث و توسعه کشت گلخانه ای نیازمند سرمایه گذاری سنگین بوده و بر همین اساس این کار نیازمند افزایش میزان تسهیلات و سودبانکی کم است.

ظرفیت بالای شهرستان ری در کشت گلخانه ای 

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری با اشاره به اقلیم مناسب، زمین های مستعد، دانش بومی، نزدیکی به بازار مصرف بزرگ تهران و سرمایه گذارن متعدد در این شهرستان، گفت: ری از تمامی شهرستان های استان تهران استعداد بیشتری در توسعه کشت گلخانه ای دارد.

برداری اضافه کرد: آسمان آفتابی و دمای بالای هوا در فصل زمستان باعث کاهش مصرف سوخت در نتیجه پایین آمدن هزینه تولید در گلخانه های شهرستان ری می شود.

وی به ورود روزانه میلیون های لیتر فاضلاب خام تهران از مسیل و رودهای مختلف به شهرستان ری اشاره و خاطرنشان کرد: توسعه کشت گلخانه ای تهدید استفاده از فاضلاب در تولید محصولات کشاورزی را به شدت کاهش می دهد.

برداری یادآور شد: جهاد کشاورزی شهرستان ری هم اکنون نظارت دقیقی بر استفاده نشدن فاضلاب در محصولات کشاورزی دارد ولی با توسعه کشت گلخانه های این امر از سوی کشاورزان به صفر می رسد.

شهرداری های نباید عوارض ساخت از گلخانه های دریافت کنند

این مسئول در خصوص مشکلاتی که شهرستان ری در حوزه توسعه کشت گلخانه ای دارد نیز ابراز کرد: بسیاری از این مشکلات از جمله اینکه در اوایل ایجاد و توسعه کشت گلخانه ای شهرداری ها اقدام به اخذ عوارض می کردند ساختاری است.

برداری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ تاکنون اداره جهاد کشاورزی با شهرداری های پنجگانه شهرستان ری جلسات توجیهی متعددی برگزار کرده است، افزود: شهرداری ها باید بدانند که سازه گلخانه ای یک سازه غیراساسی است و نباید عوارض ساخت یک بنای اساسی را پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه رویه های مختلفی در شهرداری های پنجگانه شهرستان ری برای احداث گلخانه طی می شود ولی با این حال مشکلات بخش احداث هر سال از سال کمتر می شود.

با هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به بهانه ساخت گلخانه برخورد می شود

برداری در ادامه به استعداد بالای اراضی کشاورزی شهرستان ری به تغییر کاربری های مختلف اشاره کرد و افزود: برخی از افرادی که متقاضی احداث گلخانه یکهزار متری و یا متراژهای پایین هستند این کار را برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی انجام می دهند ولی باید بدانند که جهاد کشاورزی شهرستان ری با هرگونه انحراف از طرح گلخانه و یا موارد دیگر به شدت برخورد می کند.

این مسئول یادآور شد: بازرسان جهاد کشاورزی شهرستان ری تمام طرح های در حال انجام گلخانه و یا واحدهای دیگر را زیر نظر دارند و متخلفان بدون هیچگونه اغماضی به مراجع قانونی معرفی می شوند.

به گزارش ایرنا، شهرستان ری با ۲۹ هزار هکتار زمین کشاورزی، سالانه در حدود ۸۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی و زراعی تولید می‌کند.

این شهرستان دارای رتبه اول در تولید گندم، ذرت علوفه ای، صیفی جات، شیر و رتبه دوم در تولید تخم مرغ استان تهران است.

شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی در حدود یک میلیون نفر در جنوب استان تهران واقع شده که دارای پنج بخش مرکزی، کهریزک، خاوران، قلعه نو و حسن آباد است.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.