مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

پایگاه ملی میراث فرهنگی در شهرستان ری ایجاد می‌شود

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ری از ایجاد پایگاه ملی میراث فرهنگی در این شهرستان خبر داد و گفت: این مرکز با هدف نظارت بیشتر به آثار تاریخی، مرمت آثار باستانی و جذب گردشگر تا ۲ هفته آینده راه‌اندازی می‌شود.

نوروز تقی‌پور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: “پایگاه ملی میراث فرهنگی” به دلیل ملی بودن می تواند اعتبارات خوبی در حوزه کشف آثار باستانی، طرح های مطالعاتی مرمت آثار باستانی، طرح های نظارتی برای نگاه داشت آثار تاریخی شهرری به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بین ۸۰ تا ۹۰ اثر تاریخی و میراث ثبت شده و ثبت نشده در شهرستان ری وجود دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از این آثار از جمله برج طغرل، تپه میل، دژ رشکان و چشمه علی جزو آثار ملی و حتی بین المللی هستند.

تقی پور اضافه کرد: چارت سازمانی، تعداد نیروی کار، اعتبارات و هدف “پایگاه ملی میراث فرهنگی شهرری” تعریف شده است و فقط کارهای آماده سازی دفتر این مرکز در محل تپه میل در حال انجام است.

وی ایجاد نقشه باستان شناسی شهرری، کشف آثار جدید باستانی، مطالعه در حوزه مرمت و نگاهداشت را از دیگر اهداف راه اندازی این مرکز عنوان کرد و یادآور شد: ایجاد سایت موزه در آثار باستانی شهرری و اولین موزه باستان شناسی شهرستان ری از دیگر اهداف راه اندازی این مرکز است.

تقی پور کمبود بودجه و ناهماهنگی بین اداره متبوعش و اوقاف را از مشکلات حوزه میراثی شهرستان ری عنوان کرد و گفت: امیدواریم با راه اندازی “پایگاه ملی میراث فرهنگی شهرری” اعتبارات خوبی برای حفظ و نگهداری آثار ملی شهرستان جذب شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون ناهماهنگی هایی در اداره میراث فرهنگی و اوقاف در خصوص نگداشت و دفن اموات در صحن های بقاع متبرکه دارند که امیدواریم این مشکلات با همکاری خوب این ۲ اداره برطرف شود.

 وجود ۱۹۸ اثر باستانی بیانگر میراث با ارزش فرهنگی شهرستان ری است از جمله برج و باروی ری شهر باستانی مامورین، برج طغرل، آتشکده تپه میل و قلعه دیر، وجود ۳۲ بقه متبرکه از جمله حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) (سالانه بالغ بر ۱۱ میلیون زائر دارد) وامامزادگان مجاور و مقابر عالمان و مشاهیر دین علم ادب همچون محمد بن زکریای رازی، شیخ صدوق، شیخ ابوالفتح رازی و شیخ کلینی که نشان از جایگاه والای تاریخی ری دارد.

 

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه