مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

خاموشی: اوقاف باید پرچمدار مواسات باشد

رزمایش همدلی و کمک‌های مومنانه تحت عنوان «شمیم حسینی» و طرح «مهر تحصیلی» با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بقعه شیخ صدوق شهرری برگزار شد.

چهاردهمین دوره رزمایش همدلی و کمک‌های مومنانه تحت عنوان «شمیم حسینی» و نهمین دوره طرح «مهر تحصیلی» پیش از ظهر امروز (۱۴ شهریور) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بقعه شیخ صدوق شهرری برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی در این مراسم اظهار کرد: خدا را شاکرم که این توفیق به سازمان عنایت شد که این مسیر پربرکت را طی کند؛ از رهبر معظم انقلاب اسلامی متشکرم که ما را درگیر مواسات کردند؛ سازمان اوقاف و امور خیریه باید پرچمدار مواسات باشد.

وی با اشاره به اینکه راه کمال دو بال دارد که یکی از این دو بال عبودیت حق و دیگری کمک به دیگران است، تاکید کرد: از جهنمیان سوال می‌کنند که چرا سرانجام شما جهنم شد و آنها می‌گویند ما از نمازگزاران و اطعام‌دهندگان مساکین نبودیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه وظیفه این است که برای انسان‌های دیگر چه علنی و چه مخفیانه اهل خیر و دردمند باشیم، افزود: تظاهر به این مواسات ضرورت جامعه فعلی ما است؛ بسیج و سازمان‌ها و نهادهایی مثل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره) و مردم آستین بالا زدند و در این شرایط به هم‌نوعان خودشان کمک کردند؛ بیش از ۸۰ درصد از همین بسته‌های معیشتی کمک‌های مردمی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با تاکید بر لزوم ادامه مواسات، گفت: مردم با اعتقاد به امامزادگان و بقاع متبرکه این حرکت‌ را رقم زدند؛ چهاردهمین دوره این مواسات و چهارمین دوره مهر تحصیلی انجام شده است.

وی با بیان اینکه کسی که ذره و مثقالی خیری کند، خدا و عالم بالا می‌بیند، خاطرنشان کرد: انشالله سفره مردم پربارتر شود؛ از تمامی ائمه جمعه، مدیران کل اوقاف در استان‌ها، مدیران مراکز افق امامزادگان، کارمندان سازمان اوقاف و مردم عزیز تشکر می‌کنم؛ با تلاش همه عزیزان در این دوره از رزمایش شمیم حسینی ۲۰۰ هزار بسته معیشتی توزیع می‌شود.

محمدمهدی اسماعیلی در بَخش دیگری از این مراسم با اشاره به نقش پررنگ شهرری در تاریخ اسلام، تصریح کرد: این توفیق برای ما حاصل شد تا در کنار بقعه شیخ صدوق یکی از علمای شیعه حضور پیدا کنیم؛ از خدمات این عالم بزرگوار که افتخار جامعه شیعی ما هستند و هنوز هم آثارشان می‌درخشد، تجلیل می‌کنیم؛ در شهرری مرقد مطهر عبدالعظیم حسنی (ع) نیز قرار دارد؛ عبدالعظیم ماوای همیشگی ارادتمندان اهل‌بیت (ع) در طول تاریخ بوده است.

وی ادامه داد: از حجت‌الاسلام خاموشی تشکر می‌کنم که این حرکت مجاهدانه را در سراسر کشور و به دفعات مکرر توفیق انجامش را پیدا کردند؛ زمانیکه کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، تصور می‌شد که دوگانه‌هایی ایجاد شود که یکی از این دوگانه‌ها سلامت و مناسک دینی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اتفاقی که رخ داد و این را هم باید جزو کمالات انقلاب به حساب آورد، این بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی این تهدید را به فرصتی برای اثبات کارآمدی دین در عبور از بحران‌ها تبدیل کردند؛ ایشان مواسات از دل معارف دینی بیرون کشیدند و جامعه را به‌سوی این عمل مومنانه سوق دادند و در عرض دو ماه فضای کشور به‌سمت همدلی حرکت کرد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه در کارنامه حاکمیت دینی این مقطع به‌عنوان یکی از نقاط عطف به ثبت خواهد رسید، گفت: جامعه دینی و ایمانی پیشتاز خدمت‌رسانی بودند؛ امامزاده‌ها که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی قطب‌های فرهنگی جامعه باید باشند، امروز در همین جایگاه ظاهر شدند؛ بقاع متبرکه و امامزادگان امروز محل نیکوکاری و خدمت‌گذاری جامعه دینی و ایمانی هستند.

وی با اشاره به اینکه در دولت مردمی راهکار ما این است که در همه بخش‌ها باید وظیفه تسهیل گری را انجام دهیم و این اتفاق در حال رخ دادن است، تاکید کرد: دولت مردمی خود را همدم مردم می‌داند؛ شما در منش رئیس‌جمهور مردمی این موضوع مهم را مشاهده می‌کنید؛ سفرهای رئیس‌جمهور به مناطق محروم، بارقه امید را در بین مردم زنده کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در وزارتخانه تمام تلاشمان باید این باشد که فعالیت‌های سازمان‌های تابعه را در یک مسیر هماهنگ و همراه تعریف کنیم؛ حتما بخش‌های دیگر باید از این حرکت سازمان اوقاف و امور خیریه پشتیبانی کنند و تمام بخش‌ها باید در خدمت این روحیه جهادی باشند.

اسماعیلی با بیان اینکه هنوز حوزه‌های هنری ما نتوانستند این افتخارات در دوران شیوع ویروس کرونا را به تصویر بکشند، یادآور شد: این مواسات در این چهل سال کم نبوده است؛ جامعه فرهنگی و هنری وقتی به نقطه مطلوب می‌رسند که بتوانند این افتخارات را به تصویر بکشند؛ تلاشمان در دولت مردمی این است که در یک حلقه‌های متصل شده این مجموعه‌های گفتمانی به یک نقطه واحد منجر شوند.

در بخشی از این مراسم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ارتباط ویدئوکنفرانسی گفت: از دست‌اندرکاران این رزمایش بویژه حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی تشکر می‌کنم؛ از همان روزی که ویروس منحوس کرونا در جهان و کشورمان شیوع پیدا کرد، شاهدیم که مردم خیر و مسئولین ما هرکدام به سهم خود در تلاشند تا بخشی از آلام و نگرانی‌های جامعه را کم کنند.

وی با بیان اینکه انصاف در زندگی یک نقش کلیدی و اساسی است، افزود: پیامبر اکرم (ص) تاکید کردند با برادران دینی با مواسات برخورد کنید؛ اگر کسی اضافه مال خود را ببخشد، این انفاق می‌شود؛ اگر کسی مردم را در مال خود شریک کند، این مواسات می‌شود و اگر کسی دیگران را بر خود مقدم دارد این ایثار می‌شود.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: ما در این دو سال شاهد انفاق، مواسات و ایثار بوده‌ایم و این جمله را بی سند نمی‌گویم؛ نیازمندانی بودند که بسته‌های غذایی را به در خانه آنها برده‌اند اما این عزیزان گفته‌اند که همسایه ما نیازمندتر است؛ اینها حماسه‌هایی است که به برکت اسلام و سیره اهل‌بیت (ع) و قرآن و انقلاب اسلامی و هدایت‌های رهبر پدید آمده است.

آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: اسلام دارای ابعاد گوناگونی است و متاسفانه ما به بخشی از ابعاد آن پرداخته‌ایم؛ اسلام همانگونه که بعد عبادی دارد، بعد اخلاقی، عرفانی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی، فردی و اجتماعی نیز دارد؛ کسی که خود را در جرگه مسلمانان می‌داند اما در غم و شادی آنها شریک نیست، نمی‌تواند خود را در اردوگاه مسلمانان بداند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ابراز امیدواری کرد که این روحیه انفاق، مواسات و ایثار در جامعه بدرخشد و آثار ماندگار خود را به جا بگذارد.

در بخش دیگری از این مراسم، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهدمقدس تصریح کرد: اجرای این برنامه ارزشمند انقلابی، دینی و اجتماعی بوسیله نهاد مقدس و پربرکت سازمان اوقاف با مدیریت مدیر اندیشمند و روشن‌اندیش حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خاموشی کاری پسندیده است؛ نهاد مقدس سازمان اوقاف و امور خیریه از ابتدای مدیریت این برادر اندیشمند از یک توسعه اجتماعی خاصی برخوردار شده است؛ اقدامات اجتماعی و انقلابی این سازمان قابل‌تقدیر است.

وی ادامه داد: وجود مقدس سیدالشهدا (ع) در کنار عظمت‌های انقلابی نسبت به اشخاص مستضعف نظر خاصی داشتند؛ اکنون هم به نام شمیم حسینی در این موقعیت خاص این اقدام سازمان پربرکت اوقاف اقدامی به‌موقع است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در استان خراسان رضوی غیر از فعالیت‌های آستان قدس رضوی، اداره کل اوقاف استان نیز در کمک به نیازمندان موفقیت‌های خیلی خوبی داشته است؛ در این استان زیر سایه امام هشتم امام رضا (ع) مشکل و خلائی در جهت کمک به افراد کم‌برخوردار و درماندگان و امداد به جریان درمان نداریم اما در عین حال قرارگاه مواسات به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی تاسیس شده و اقداماتی که داشته تا اندازه قابل توجهی مورد عنایت اداره کل اوقاف خراسان رضوی قرار گرفته است.
در پایان این مراسم، آستان مقدس شیخ صدوق با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی غبارروبی شد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.