مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

شناسایی و حمایت از بیماران کرونایی محله در مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

مسجد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شهرری به ‌عنوان یکی از مساجد فعال در ایام کرونا، گام‌های مؤثری برای تولید ماسک و گان و نیز توزیع اقلام ضدعفونی‌کننده برداشته است، به طوری که یکی از اقدامات آنان شناسایی و حمایت از بیماران کرونایی محله است.

مساجد یکی از مهم‌ترین نهاد‌های سیاسی و اجتماعی جوامع اسلامی هستند و در تحولات جامعه نقشی محوری ایفا می‌کنند. از ابتدای اسلام کارکرد مساجد به برپایی نماز جماعت خلاصه نمی‌شد، بلکه بسیاری از اقدامات حکومتی مانند قضاوت، گردآوری سپاه، بسیج کردن مردم برای فعالیت‌های مشترک و … در آنها انجام می‌‌شد و حتی در صدر اسلام برای درمان مجروحان جنگی، چادر‌هایی در حیاط مسجد مدینه برپا شده بود که نشانه اهمیت مساجد و مهم‌تر از آن، ظرفیت این نهاد برای ایفای نقش‌های مختلف با توجه به نیاز جامعه و شرایط زمانی و مکانی است.

امروز که تمامی کشور‌ها با ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند و وضعیت نابسامانی برای مردم به وجود آمده است، نقش پررنگ مساجد برای بازیگری در این عرصه بحرانی بیش از گذشته به چشم می‌خورد و در شرایط کنونی با وجود محدودیت‌ها، مساجد در حکم قرارگاه مردمی عمل می‌کنند و با گرد هم آوردن گروه‌های جهادی، بسیج و هیئت‌های مذهبی  و نیز حضور داوطلبانه مردم توانسته‌اند که در کنار کادر درمان اقدامات بزرگی را به ثمر برسانند. یکی از آنها مسجد حضرت عبدالعظیم شهرری است که در دوره شیوع کرونا اتفاقات خوبی را در محله خود رقم زده است.

در همین راستا، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین علی خوش‌چشم، امام جماعت مسجد حضرت عبدالعظیم شهرری، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش سازنده این مسجد در زمان شیوع کرونا سخن گفت.

تولید بیش از ۳۰۰ هزار ماسک و ۱۰ هزار گان

وی با بیان اینکه مساجد می‌توانند سهم مهمی در مدیریت بحران کرونا در کشور داشته باشند، گفت: قبل از شیوع این بیماری، در شبستان مسجد کارگاه خیاطی و عروسک‌سازی فعالیت می‌کرد که بعد از تعطیلی مساجد به دلیل شیوع گسترده کووید ۱۹، به محلی برای تولید ماسک تبدیل شد و در همان موج اول و دوم روزانه بیش از ۳۰۰ هزار ماسک تولید می‌شد و بعد از رفع نیازمان، دوباره کارگاه خیاطی و عروسک‌سازی مسجد را فعال کردیم. همچنین با استفاده از فضای مسجد و کمک اهالی محل، ۱۰ هزار گان پزشکی تولید کردیم.

امام جماعت مسجد حضرت عبدالعظیم(ع) شهرری تصریح کرد: برای ضد عفونی معابر هم مانند سایر مساجد، بسیج مسجد این کار را انجام داد و در موج اول و دوم شیوع کرونا هفته‌ای سه بار ضدعفونی معابر انجام می‌شد. همچنین مواد ضد عفونی‌کننده از جمله آب‌اکسیژنه تهیه و توزیع و ۳ حوضچه ضد عفونی در مسجد ساخته شد و اقلام ضد عفونی‌کننده و ماسک رایگان در اختیار مدارس قرار گرفت.

رسیدگی به بیماران کرونایی در منزل

وی اظهار کرد: رسیدگی به بیماران کرونایی در منازل یکی از اقدامات متفاوت مسجد در پیک اول و دوم بود. در طبقه دوم مسجد خانه عالم قرار دارد که محل حضور امام جماعت بود و با اوج‌گیری کرونا آن را به درمانگاه جهادی تبدیل کردیم و پزشکان و پرستاران نیز بیماران را رایگان ویزیت می‌کردند. علاوه بر این به شهرک‌های اطراف مسجد اعلام کردیم افرادی که علائم کرونا دارند به بیمارستان مراجعه نکنند و ابتدا وارد درمانگاه مسجد شوند تا با انجام تست، ابتلای آنها به بیماری تشخیص داده شود. سپس دارو‌های تجویزشده پزشکان درمانگاه را برای بیماران تهیه می‌کردیم و به همین علت در موج سوم و چهارم مراجعه اهالی محل به بیمارستان به صفر رسید.

امام جماعت مسجد حضرت عبدالعظیم شهرری درباره توزیع بسته‌های ارزاق در میان خانواده‌های کرونایی گفت: در گذشته این مسجد ۴۰۰ خانواده نیازمند را تحت پوشش قرار داده بود و هر هفته به آن‌ها بسته معیشتی ارائه می‌شد که در ایام کرونا این تعداد به ۱۲۰۰ خانواده رسید. همچنین ۸۰۰ خانواده را که در پی این بیماری بیکار شده بودند شناسایی کردیم و با کمک خیرین و گروه‌های جهادی طی دو مرحله به آنها بسته‌های معیشتی اهدا شد. البته به بیماری این خانواده‌ها نیز رسیدگی کردیم.

اجرای اقدام مؤمنانه در راستای فرمایش رهبر معظم انقلاب

خوش‌چشم اظهار کرد: پس از سخنرانی رهبری در مورد مواسات و کمک مؤمنانه، تهیه بسته‌های ارزاق را آغاز کردیم و خوشبختانه توانستیم هزاران بسته معیشتی را آماده و به مدت یک ماه در بین خانواده‌های نیازمند در محله و اطراف تهران توزیع کنیم.

وی یکی دیگر از اقدامات این مسجد را تشکیل کارگروه خانواده برشمرد و گفت: این کارگروه را زنان مسجد تشکیل دادند و اعضای به تک‌تک خانه‌های محل مراجعه و نیز بیماران کرونایی و افرادی را که به دلیل این بیماری بیکار شده بودند را شناسایی می‌کردند تا کارگروه‌های دیگر کمک‌رسانی را فعال کنند. قبل از ایام کرونا برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، ۱۳ کارگروه از جمله کارگروه اعتیاد و خانواده در مسجد تشکیل شد که  در حال حاضر بسیار مورد استفاده قرار گرفت.

همکاری با بنیاد احسان، سپاه و کمیته امداد

امام جماعت مسجد حضرت عبدالعظیم(ع) شهرری به همکاری قابل توجه ۳ ارگان با این مسجد اشاره‌ کرد و ادامه داد: ارگان‌های زیادی در راستای فعالیت‌های جهادی با ما همکاری کرده‌اند؛ یکی از این مراکز بنیاد احسان است که زیر نظر ستاد اجرایی فرمان امام فعالیت می‌کند و سپاه پاسداران و کمیته امداد نیز کمک کرده‌اند. این سه ارگان ماهانه از ما لیست نیازمندان منطقه را دریافت می‌کنند و بسته‌های حمایتی خود را در اختیار ما قرار می‌دهند. البته اکثر اقلامی را که دوره کرونا تهیه کردیم از طریق خیرین مسجد بود و مردم محله نیز با وجود توان مالی ضعیف، در فعالیت‌های جهادی مشارکت کردند.

وی در پایان گفت: طرحی را به نام شهید محسن فخری‌زاده، که در ایام کرونا مدارس تعطیل شدند، اجرا کردیم و با مراجعه به منازل، ۳۰۰ بسته هدیه‌ را به تفکیک جنسیت در اختیار دانش‌آموزان قرار دادیم که داخل آنها پیکی با عنوان «نجم» وجود داشت و از این طریق با دانش‌آموزان ارتباط برقرار و نیز آنها را برای حفظ قرآن و احادیث یاری کردیم که این کار به دلیل پیک جدید کرونا، دو ماه با وقفه روبه‌رو شده است. طرح شهید حاج قاسم سلیمانی را هم در ۲ فاز نوجوانان و نوجوانان اجرا کردیم و هدف این بود که در ایام کرونا ارتباط نوجوانان و جوانان با مسجد قطع نشود و بر همین اساس توانستیم بیش از ۲۰۰ نفر را جذب کنیم.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.