مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آتش سوزی در پالایشگاه آسمان جنوب تهران را سیاه پوش کرد/فیلم +تصاویر

دو مخزن بزرگ سوخت در پالایشگاه تهران عصر امروز چهارشنبه 12 خردادماه آسمان جنوب تهران را سیاه پوش کرد هم اکنون تمامی ایستگاه های آتش نشانی شهرستان ری و شهرهای همجوار به محل حادثه اعزام شدند .

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری ،عصر امروز چهارشنبه 12 خرداد ماه آتش سوزی پالایشگاه جنوب تهران را سیاه پوش کرد،هم اکنون ایستگاه های آتش نشانی شهرهای شهرستان ری ، شهرهای همجوارو فرودگاه امام خمینی در حال جلوگیری از سرایت آتش به سایر بخش های این پالایشگاه هستند .

علت این آتش سوزی تااین لحظه نقص فنی در بخشی از خطوط انتقال گاز اعلام شده است .

نقص فنی علت آتش سوزی یکی از مخازن

روابط عمومی پلایشگاه نفت تهران اعلام کرد:حدود ساعت 19امروز یکی از مخازن پالایشگاه نفت دچار حریق شد و5 گروه آتش نشانی از تهران، ‏باقر شهر و شهرری به محل حادثه اعزام شدند

4  مخزن پالایشگاه حاوی نفت سیاه دچار آتش سوزی شده است

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران ضمن تأیید حریق در نزدیکی پالایشگاه گفت: حریق به ما اعلام شده است، مأموران آتش‌نشانی در حال اعزام به محل هستند اما اینکه حریق و آتش‌سوزی در پالایشگاه باشد یا نزدیکی آن را هنوز اطلاع نداریم
مدیر کل بحران استان تهران هم گفت: یکی از خطوط اضطرار گاز مایع در پالایشگاه تهران دچار آتش‌سوزی شده است.
از ساعت ۱۹ تعداد ۴ مخزن پالایشگاه تهران حاوی نفت سیاه دچار حریق شده و آتش سوزی مهیبی را ایجاد نموده است

 

جزئیات آتش سوزی پالایشگاه تهران از زبان مدیر کل مدیریت بحران تهران

 

حریق اطراف مخازن مهار شده است

سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران باید گازوئیل داخل مخازن بسوزد تا آتش متوقف شود
فاطمه کاهی گفت: حادثه مربوط به یک مخزن ۲۰ هزار بشکه‌ای گازوئیل بوده و از ابتدا هیچ گونه انفجاری رخ نداده بلکه صرفاً آتش‌سوزی در همین یک مخزن صورت گرفته است.
وی افزود: به محض شروع حادثه، کلیه اقدامات ایمنی و ایزوله انجام گرفت و جریان ورودی نفت نیز قطع شد.
خوشبختانه این حادثه هیچگونه مصدوم یا کشته‌ای نداشته و هم اکنون حریق در اطراف مخزن آتش گرفته مهار شده است.

۵۰ تخت توسط مراکز درمانی برای مصدومان احتمالی این حادثه در نظر گرفته شد

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس گفت: بر اثر وقوع حریق در پالایشگاهی در جنوب تهران و شعله ور شدن مخازن این پالایشگاه، تعداد ده دستگاه آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است. بیمارستان‌های هفتم تیر، فیروزآبادی و مطهری در حالت آماده باش کامل قرار گرفته اند.۵۰ تخت توسط مراکز درمانی برای مصدومان احتمالی این حادثه در نظر گرفته شده است. بر اثر بروز این حادثه هنوز مصدومی به عوامل اورژانس تحویل داده نشده است و وزارت بهداشت و مدیریت بحران در آماده باش کامل هستند.

مهار آتش‌سوزی پالایشگاه تهران تا ۱۲ ساعت آینده

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران گفت: حادثه تنها مربوط به یک مخزن ۲۰ هزار بشکه‌ای ضایعات نفتی بوده است. حداکثر تا ۱۲ ساعت آینده آتش به صورت کامل خاموش‌ می‌شود و چاره‌ای نداریم جز اینکه مابقی ماده موجود در مخزن بسوزد و تمام شود.

وی افزود: آتش‌سوزی ممکن است تا پاسی از شب ادامه یابد و تلاش بر این است که پالایشگاه سریع‌تر به مدار تولید برگردد. احتمال خرابکاری به هیچ عنوان وجود ندارد؛ اگر خرابکاری بود ممکن بود که حادثه ابعاد بزرگتری پیدا کند.

احتمال تخلیه منازل اطراف وجود دارد/ احتمالا تا صبح آتش اطفا نشود

رئیس مدیریت بحران استان تهران درباره احتمال تخلیه منازل اطراف پالایشگاه گفت: هشدار داده شده تا منازل اطراف پالایشگاه تخلیه شوند به عبارت دیگر مردم نزدیکی محل حادثه در حال آماده باش هستند.

وزیر نفت در محل حادثه پالایشگاه تهران حاضر شد

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت شامگاه چهارشنبه (۱۲ خردادماه) به‌منظور بررسی جزئیات و ابعاد حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه تهران وارد این مجموعه پالایشی شد.

وزیر نفت نیز پس از حضور در محل حادثه گفت: حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه نفت تهران تحت کنترل است و هیچ‌گونه اخلالی در تولید فرآورده‌های پالایشی این مجموعه و کشور ایجاد نشده است.

بیژن زنگنه با بیان اینکه آتش سوزی مربوط به نشت ۲ مخزن بوده که نقشی در فرآیند تولید نداشتند، اظهار داشت: خبرهای مربوط به کمبود بنزین تهران دروغ است و پالایشگاه تهران اساسا برای تهران بنزین تولید نمی‌کند.

وی تاکید کرد: راه‌اندازی پالایشگاه دوباره آغاز خواهد شد و هیچ اختلالی در تولید فرآورده‌های نفتی کشور ایجاد نخواهد شد، پالایشگاه آسیبی ندیده است و به اندازه کافی هم ذخایر داریم.

پالایشگاه تهران: مشکلی در تامین بنزین کلانشهر تهران ایجاد نخواهد ‌شد

روابط عمومی پالایشگاه تهران اعلام کرد:به خاطر ایمن نگه داشتن واحدهای پالایشی و تامین امنیت نیروی انسانی شاغل در پالایشگاه، شرکت پالایش نفت تهران به صورت موقت از مدار تولید خارج شد و در اسرع وقت پس از رفع مشکل به مدار تولید باز خواهد گشت.موکدا تاکید می‌شود این حادثه ارتباطی به اندوخته بنزین پالایشگاه ندارد و مشکلی در تامین بنزین کلانشهر تهران ایجاد نخواهد شد.

پالایشگاه تهران هرچه سریعتر در مدار تولید قرار می گیرد

مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران نیز در این باره گفت: تمام تیم آتش نشانی پالایشگاه، شرکت پخش، شهرداری و استانداری به کمک ما آمدند و تمام تلاش ما این بود که اجازه ندهیم آتش به مخازن مجاور سرایت کند که این کار موفق آمیز بوده است.

حامد آرمانفر اظهار داشت: بعد از خاموش کردن مخزن و جمع آوری ضایعات هر چه سریعتر پالایشگاه را در مدار تولید قرار می‌دهیم.
به گفته این مسئول، واحدهای عملیاتی پالایشگاه هیچ آسیبی ندیدند و با تلاش به موقع کارکنان اجازه ندادیم این آتش سوزی به بحران تبدیل شود.

این حادثه عمدی و امنیتی نبوده و احتمال خرابکاری نیز وجود ندارد

غلامرضا نوفرستی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری درخصوص احتمال خرابکاری بودن حادثه پالایشگاه تهران گفت: در این خصوص پیگیری‌های لازم از طریق ضابطان خاص به عمل آمده، اما تاکنون دلایلی در این خصوص وجود ندارد.

وی تصریح کرد: دستورات قضایی لازم درخصوص این حادثه صادر شده است و پرونده قضایی نیز تشکیل خواهد شد.

به گفته معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران نیز حادثه آتش سوزی در پالایشگاه تهران عمدی و یا امنیتی نبوده است.

بنابر اظهارات حمیدگودرزی، علت اصلی این حادثه در دست بررسی است و در روزهای آینده از سوی مدیرعامل پالایشگاه تهران اعلام خواهد شد اما در بررسی های اولیه نشان می دهد که این حادثه بدلیل خطای انسانی و امنیتی و یا حتی عمدی صورت نگرفته است.

شایعه کمبود بنزین و حجوم مردم به پمپ های بنزین

تصویری از هجوم مردم به پمپ بنزین ها منتشر شده است. چرا مردم به پمپ بنزین ها هجوم بردند؟ شلوغی پمپ بنزین‌ها پس از حریق پالایشگاه تهران و هجوم مردم به پمپ بنزین ها خبرساز شده است.

سخنگوی پالایشگاه تهران : آتش سوزی مهار شد 

شاکر خفایی با بیان اینکه یک‌دهم محتویات داخل مخزن باقی مانده که با پایان این میزان اطفای کامل می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر به طور کامل آتش مهار شده و علت اولیه احتمالا نشتی فراورده نفتی بوده اما علت قطعی این حادثه در دست بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر میزان خسارت را نمی‌توانیم برآورد کنیم و باید پس از بررسی‌های دقیق میزان خسارت اعلام شود، تصریح کرد: در این حادثه تلفات جانی نداشته‌ایم و خسارت اقتصادی نیز به آن صورت نیست ولی باید پس از کارشناسی در این‌باره اظهار نظر کرد.

سخنگوی پالایشگاه نفت تهران با اشاره به حضور وزیر نفت در محل حادثه، گفت: کمیته بحران تشکیل شده و ابعاد این حادثه از هر نظر در حال بررسی است.

خفایی در پاسخ به این سوال که آیا دود ناشی از این حادثه می‌تواند برای شهروندان تهرانی مضر باشد، افزود: دود، مربوط به فراورده داخل مخزن است و در اثر جریان باد منتقل می‌شود و اینکه چه میزان بر سلامت شهروندان تاثیر می‌گذارد باید بررسی کارشناسی شود.

به گفته وی فراورده داخل مخزن دچار حریق‌شده، کلدپلکس بوده که ضایعات مواد نفتی است.

طبق اعلام شرکت پالایش و پخش و فراورده نفتی از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه عصر امروز مخزن ۲۰ هزار بشکه‌ای سلاپس پالایشگاه تهران دچار حریق شد که با عملیات بموقع توسط نیروهای آتش‌نشانی پالایشگاه تهران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در ساعت ۲۱ آتش بدون خسارت جانی و مالی مهار شد.

این پالایشگاه طی ساعت‌های آینده به مدار تولید بازمی‌گردد.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتنادامه