مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

پارک فناوری نفت و گاز ری به‌زودی به‌طور رسمی گشایش می‌یابد

دستیار ارشد وزیر نفت از گشایش رسمی پارک فناوری نفت و گاز ری طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: امیدواریم این پارک راهی برای رفع موانع توسعه شرکت‌های فناور و پشتیبانی از تولید فناوری‌های آنها باشد.

آیدین ختلان امروز (شنبه، یکم خردادماه) در آیین «به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری اقلام راهبردی و پرمصرف شیمیایی صنعت گاز» ضمن اشاره به پارک فناوری نفت و گاز ری اظهار کرد: امیدواریم این پارک طی دو هفته آینده به‌طور رسمی گشایش یابد و روند فعالیت پارک از این ‌پس با نظم و انضباط بیشتری دنبال شود.

وی درباره نبود اطلاع‌رسانی‌های بیشتر درباره این پارک توضیح داد: نمی‌خواستیم انتظارها و توقع‌هایی ایجاد شود که نتوانیم به آنها پاسخ دهیم و قصد داشتیم زمانی این انتظار و توقع ایجاد و پارک معرفی شود که بتوان بلافاصله به توقع‌های ایجادشده و اجرای وظیفه ذاتی خود عمل کنیم.

دستیار ارشد وزیر نفت ادامه داد: سه‌شنبه (چهارم خردادماه) این هفته نیز به‌هم‌رسانی عرضه و تقاضای فناوری فرآورش و نمکزدایی و فشارافزایی نفت خام با همکاری شرکت ملی نفت و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برگزار می‌شود.

ختلان با اشاره به فرمایش‌ها و تأکیدهای مقام معظم رهبری در زمینه توسعه فناوری به‌طور مشخص در صنعت نفت و دانش‌بنیان کردن آن گفت: این موضوع انگیزه ما را برای پیگیری بیشتر و تحقق این هدف دوچندان کرد.

وی با بیان اینکه پارک فناوری نفت و گاز ری در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار در منطقه باقرشهر در کنار پالایشگاه نفت تهران واقع شده است، تصریح کرد: تخصیص زمین‌های پارک در نیمه سال ۹۸، دریافت مشاور از اوایل سال ۹۸، صدور مجوز در ۳۰ شهریورماه ۹۹، تصویب اساسنامه در دی‌ماه ۹۹، ابلاغ اساسنامه در بهمن‌ماه ۹۹، معرفی اعضای هیئت امنا در اسفندماه ۹۹ و ثبت به‌عنوان یک موسسه دولتی – غیرانتفاعی نیز در هفته گذشته به‌طور رسمی انجام شد.

به گفته دستیار ارشد وزیر نفت، پارک فناوری نفت و گاز ری چهارمین سازمان مستقل ستادی صنعت نفت پس از دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت و مؤسسه مطالعات انرژی است.

ختلان با بیان اینکه پارک‌ها، معافیت‌های قانونی دارند که فعالیت شرکت‌های فناور مستقر در آن را تسهیل می‌کند، افزود: آیین‌نامه‌های مالی و مالیاتی همه پارک‌ها انعطاف‌پذیری ویژه خود را دارد و ما هم سعی کرده‌ایم به‌طور تقریبی همه ظرفیت انعطاف‌پذیری آیین‌نامه‌های مختلف را در آیین‌نامه این پارک متمرکز کنیم و این امکان را داشته باشیم که بتوانیم در واگذاری کار به عرضه‌کنندگان فناوری براساس ضوابط و قواعدی که تعریف می‌شود، تسهیل‌گر باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۴۴ پارک در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۴۲ پارک سمت عرضه فناوری و دو پارک ICT مربوط به وزارت ارتباطات و پارک نفت مربوط به وزارت نفت تنها سمت تقاضای فناوری است که به‌دلیل وجود نیازهای فناورانه تأسیس شده‌اند اظهار کرد: این دو پارک به‌طور طبیعی همبستگی بیشتری با صنعت تقاضای فناوری دارند و احتمال دارد در توسعه فناوری نقش‌آفرینی مؤثرتری داشته باشند.

دستیار ارشد وزیر نفت با بیان اینکه صنعت نفت، صنعتی بسیار بالغ و سنتی با استانداردهای بسیار بالاست که ورود به آن دشواری‌های خاص خود را دارد، افزود: از آنجا که پارک فناوری نفت و گاز ری از جنس نفت است و شاید موضع راحت‌تر و روان‌تری برای کار کردن با آن را داشته باشد، بنابراین محلی است که چهار شرکت اصلی زیرمجموعه وزارت نفت می‌توانند نیازهایشان را با آن مطرح و رفع کنند.

ختلان به نام‌گذاری امسال به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم موانع را از سر راه شرکت‌های فناور برداریم و از تولید فناوری‌های آنها پشتیبانی کنیم و این پارک راهی برای رفع مشکلات مالی، اخذ استاندارد، ایجاد آزمایشگاه مرجع، ایجاد شبکه کارگاهی مورد نیاز شرکت‌های فناور نوپا برای نمونه‌سازی و… باشد.

وی بر برگزاری رویدادهای تخصصی و کیفی با حضور مدیران ارشد، میانی و افراد تصمیم‌ساز در بدنه کارشناسی تأکید کرد و گفت: جمع‌بندی هر رویداد به‌عنوان یک اطلس فناوری برای ارائه به فعالان دیگر به‌منظور استفاده از همه اطلاعات عرضه و تقاضای فناورانه منتشر شود.

 

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.