مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

دستفروشان در سامانه «سامان بازار» ثبت نام کنند

درگیری ماموران سد معبر با دستفروشان اصلا قصه تازه‌ای نیست. این قصه قدیمی قبل از اینکه شبکه‌های اجتماعی به راه بیفتد و فرصتی بشود

درگیری ماموران سد معبر با دستفروشان اصلا قصه تازه‌ای نیست. این قصه قدیمی قبل از اینکه شبکه‌های اجتماعی به راه بیفتد و فرصتی بشود برای اینکه مردم شاهد این نوع برخوردها در فضای مجازی باشند هم وجود داشته است. اصولا ماموران سد معبر کسانی هستند که اغلب از زبان خود استفاده نمی‌کنند و به محض دیدن یک دستفروش این دست و پایشان است که به کار می‌افتد و شروع می‌کنند به جمع کردن اقلام و اصلا هم گوششان بدهکار التماس‌های فرد دستفروش نیست و اگر این فرد خیلی هم موی دماغشان بشود که کار به برخورد فیزیکی هم می‌کشد، فرقی نمی‌کند، پیرمرد باشد، یا جوان یا حتی زنی سرپرست خانوار که راه دیگری برای تامین هزینه‌های زندگی‌اش ندارد. متاسفانه رفتارهای خشن از سوی ماموران سد معبر طی سال‌های گذشته بیشتر و بیشتر شده و هر بار هم این شهردار شهرهای مختلف است که بعد از اتفاق یک عذرخواهی نصفه و نیمه می‌کند و قول می‌دهد که با فرد خاطی برخورد کند و ماجرا تمام می‌شود. اما مساله اینجاست که شهرداری پیمانکارانی را برای انجام کارهای شهری استخدام می‌کند، آن پیمانکاران هم برای خود نیروهایی دارند که البته کسی نظارتی بر این افراد ندارد و البته هم گزینش آنچنانی در مورد آنها صورت نمی‌گیرد و پیمانکار هر فردی را که دلش بخواهد استخدام می‌کند و مجموعه شهرداری هم هیچ نظارتی بر این استخدام‌ها ندارد.

ماموران سد معبر شهر ری

شاید خیلی از این دستفروش‌ها با ایجا سد معبر در خیابان و گذرگاه‌ها باعث سلب آسایش رهگذران بشوند، اما ساماندهی این افراد بر عهده شهرداری‌ها است و البته نه با رفتارهایی که متاسفانه بسیاری از ماموران سد معبر آن را وظیفه خود می‌دانند. اما این‌بار سه مامور سد معبر در شهر ری دست به ابتکار تازه‌ای زده‌اند، آنها از دستفروشان به صورت هفتگی پول می‌گرفتند تا مزاحم کسب و کار آنها نشوند و ماجرا زمانی مشخص می‌شود که یک دستفروش از پول دادن به این افراد سرباز می‌زند و آنها هم به ضرب و شتم او می‌پردازند. مساله‌ای که حالا باعث شده یک بار دیگر موضوع ماموران سد معبر و دستفروشان به سر زبان‌ها بیفتد.

همدلی با دستفروشان

زهرا نژادبهرام عضو هیات رییسه شورای شهر تهران درباره دستگیری سه مامور متجاوز به حقوق شهروند دستفروش در شهرری گفت: در سه سال و نیم گذشته موارد اینچنینی نداشتیم چرا که رویکرد مدیریت شهری به ویژه پس از شیوع کرونا با دستفروشان بسیار متفاوت بوده است. همدلی با دستفروشان یک دستور کار در این دوره مدیریت شهری است و سعی کردیم برای این منظور فضایی را ایجاد کنیم تا در این فضاها هم پروتکل‌ها رعایت شود و هم دستفروش‌ها فعالیت داشته باشند. نژادبهرام افزود: در سال گذشته در حدود ۹ میلیارد تومان برای دستفروشان کمک هزینه تامین و توزیع کردیم و رویکرد مدیریت شهری برخورد اینچنینی با دستفروشان نیست و به‌شدت با آن مقابله می‌کند.

ورود مستقیم به سدمعبر ممنوع

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران افزود: شهردار منطقه دستورالعملی دادند که به هیچ‌وجه کسی حق ندارد در ارتباط با سدمعبر مستقیم ورود کند و اگر قرار است اقدامی صورت گیرد حتما با حضور نیروی انتظامی باشد. نژاد بهرام ضمن عذرخواهی از شهروندان و تمام کسانی که به نوعی در این مساله درگیر شدند ادامه داد: شهروندان یقین بدانند که مدیریت شهری پیگیر این مساله خواهد بود و اصلا رویکرد اینچنینی نخواهد داشت و با لایحه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون به‌شدت بدنبال ساماندهی این مساله هستیم.

پیشنهاد ایجاد صنف دستفروشان

به اتاق اصناف

او در ادامه درباره تعداد دستفروشان شهر تهران گفت: در حدود ۵ هزار نفر در سامانه «سامان بازار» ثبت نام کردند که هم بتوانیم فضایی را در اختیارشان قرار دهیم تا از کسب درآمد دور نمانند و هم نظم خیابان حفظ شود. به اتاق اصناف نیز پیشنهاد ایجاد صنف دستفروشان را داده‌ایم. نژادبهرام با بیان اینکه رویکرد مدیریت شهری در زمینه دستفروشان حمایتی بوده است، در پاسخ به این سوال که رویکردی بودن یک حمایت با عملی بودن آن متفاوت است، گفت: در گذشته اینگونه بوده اما الان اصلا اینگونه نیست. مدیریت شهری صراحتا این کار را کرده است و می‌دانند که شورا به‌شدت به این مساله حساس است.

درخواست از دستفروشان برای ثبت نام در سامانه «سامان بازار»

او از دستفروشان درخواست کرد که در سامانه «سامان بازار» ثبت نام کنند تا جلوی این قبیل مسائل گرفته شود و گفت: تاکنون ۵ هزار نفر در سامانه سامان بازار ثبت نام کرده‌اند و حداقل دو برابر این رقم دستفروش داریم. هرچند آمار صحیحی از این ارقام وجود ندارد. برخی دستفروشان تمایلی برای ثبت نام ندارند و برخی نمی‌خواهند اسم خود را بدهند و طبیعی است که‌عدم شفافیت در چنین شرایطی وجود دارد. این یک رابطه تعاملی است و از همه دستفروشان می‌خواهم به سایت بروند و ثبت نام کنند تا شاهد ساماندهی و به نظم رسیدن فعالیت دستفروشان باشیم.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه