مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

بزرگترین وقف تاریخ ایران در شهرری

کارشناسان ارزش این وقف را 15 هزار میلیارد تومان تخمین زده اند

همشهری آنلاین _ رابعه تیموری:  مساحت آن هم قابل توجه است و اگر به برج‌های سربه فلک کشیده تبدیل شود، ارزش اقتصادی نجومی پیدا می‌کند، ولی «محسن معروفی» برای ملکش طرح و نقشه‌های دیگری داردکه بهای آن را افزایش نمی‌دهد، بلکه پس‌انداز ارزشمندی برای آخرت او و  وسیله‌ای برای گره‌گشایی از مشکل صدها نیازمند می‌شود. معروفی این ملک مرغوب و گرانبهایش را برای تأمین نیازهای جوانان وقف کرده و موقوفه او به‌عنوان بزرگ‌ترین وقف کشور در دوران انقلاب اسلامی، به تازگی در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری به ثبت رسیده است. درگزارش زیر معروفی گوشه‌ای از زندگی خود را روایت و دلیل این بخشش بزرگش را بازگو کرده است.

پدر خانواده «معروفی» برخلاف نام خانوادگی‌اش فردی گمنام بوده و حتی خانواده‌اش در زمان حیاتش از کارهای بزرگ او اطلاع نداشتند. «محسن معروفی» می‌گوید: «پدر مرحومم مرد زحمتکشی بود که از۵سالگی کار می‌کرد و زحمت می‌کشید. او بارفروش میدان میوه و تره‌بار بود و آسان و بی‌زحمت درآمد به دست نمی‌آورد، ولی با دست و دلبازی بخشش می‌کرد تا گره از کار دیگران باز شود. پدرم مورد احترام اطرافیان و نزدیکانش بود و حرف و نظرش به‌عنوان بزرگ‌تر و ریش‌سپید فامیل حرمت داشت.»

در خانه مرد زحمتکش کاشانی همیشه به روی دوست و آشنا باز بوده است. معروفی تعریف می‌کند: «ما اهل کاشان هستیم، ولی من در تهران بزرگ شده‌ام. از وقتی به خاطر دارم خانه ما محل رفت و آمد فامیل و همسایه و دوست و آشنایانی بوده که برای رفع گرفتاری‌های‌شان به سراغ پدر و مادرم می‌آمدند و هیچ‌وقت دست خالی برنمی‌گشتند. پدرم عادت نداشت مشکلات مردم و کارهایی را که برای آنها انجام داده تعریف کند و حتی بسیاری از کمک‌هایش را بی‌سروصدا و مخفیانه انجام می‌داد. ما بعد از فوتش متوجه شدیم او زمینی را که در کاشان داشت وقف کرده تا عایدات آن میان خویشاوندان و فامیل تقسیم شود. »یکی از مدارس منطقه۱۵یادگار مرحوم معروفی است که۳۵سال پیش در خیابان «منصور» برای تحصیل دانش‌آموزان ساخته است.

محسن معروفی/ واقف
  • برای آرامش والدینم

مادر خانواده معروفی هم از این بلندنظری‌ها و مهربانی‌ها بی‌بهره ‌نبوده و برای همسرش همراه همدلی بوده است. معروفی تعریف می‌کند: «مادرم سواد نداشت، ولی خوب قرآن می‌خواند و معلم قرآن بود. سیده بودن مادرم باعث شده بود نزد دیگران احترام خاصی داشته باشد و کسانی که می‌خواستند از نیازمندان دستگیری کنند او را واسطه قرار می‌دادند تا کمک‌های‌شان به دست نیازمند واقعی و آبرودار برسد. کسانی هم که برای درددل و گفتن مشکلات‌شان به دنبال گوش محرمی بودند، سراغ مادرم می‌آمدند. ما همیشه مادرم را دلواپس دیگران و در حال تهیه جهیزیه، سیسمونی و ارزاق برای خانواده‌های نیازمند می‌دیدیم.» آقامحسن پس از فوت مادر تصمیم می‌گیرد مسیر پدر و مادر را ادامه دهد. مادر سال۱۳۸۹از دنیا رفته است. او می‌گوید: «بعد از فوت مادرم خیلی احساس دلتنگی می‌کردم. از سوی دیگر دلم نمی‌خواست در خانه‌ای که همیشه به روی نیازمندان باز بوده، بسته شود. برای آرامش روح پدر ومادرم تصمیم گرفتم خمس و زکات سرمایه و درآمدم را به مؤسسات و خیریه‌های مورد اعتمادم بسپارم تا برای ایجاد شغل جوانان کم‌بضاعت و تأمین هزینه‌های زندگی خانواده‌های نیازمند استفاده کنند.»

  • معامله با خدا

فرزند خلف مرحوم معروفی به بازرگانی و فعالیت‌های اقتصادی مشغول است و سال۱۳۹۵برای انجام قراردادی تجاری به سیستان و بلوچستان سفر کرده، اما آنجا با دیدن فقر و مشکلات مردم کپرنشین این منطقه تصمیم می‌گیرد برای بهترشدن شرایط آنها قدمی بردارد. او تعریف می‌کند: «وقتی همراه خیران به کپرهای مردم می‌رفتیم، بدون آنکه از نیت خیر ما باخبر باشند، با محبت و مهمان‌نوازی خود ما را شرمنده می‌کردند. فرزندان آنها دور سفره‌های خالی بزرگ می‌شدند، ولی گوسفند یا مرغی را که با فروش شیر و تخم مرغ‌شان روزگار می‌گذراندند، برای پذیرایی از مهمانان‌شان ذبح می‌کردند. بسیاری از کاسبان منطقه وقتی مطلع شدند قصد خدمت به اهالی را داریم، در توزیع ارزاق و سرکشی به خانواده‌ها از هیچ کمکی دریغ نمی‌کردند.»

 

  • میراث خانوادگی

محسن معروفی خلق و خوی پدر را بی‌کم و کاست به ارث برده و مانند او نسبت به مردم کشورش احساس دین می‌کند. همین حس باعث شده، ملک مزروعی ارزشمند و بزرگ خود را برای رسیدگی به جوانان نیازمند کشور وقف کند. ۲فرزند دختر محسن معروفی از بلندنظری و بخششی که رسم و سنت خانوادگی آنهاست، بی‌نصیب نمانده و سعی می‌کنند پا جای پای پدر بگذارند. آنها که دانشجو هستند با وجود داشتن توان مالی هزینه‌های جانبی خود را صرفه‌جویی و به دانشجویان نیازمند کمک می‌کنند. معروفی داشتن خانواده و فرزندانی سالم و صالح را ثمره کارهای خیر خود می‌داند و می‌گوید: «در طول زندگی‌ام بارها لطف خداوند را نسبت به خودم و خانواده‌ام احساس کردم. خداوند در لحظات سخت و دشواری‌ها هیچ‌وقت من را تنها نگذاشته است.»

 

سیدمحمد سیدی/ رئیس اداره اوقاف شهرستان ری
  • نیات موقوفه ری برای کل کشور است

بزرگ‌ترین موقوفه کشور در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پنج‌شنبه هفته گذشته با حضور «مجتبی عبداللهی» مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران، حجت‌الاسلام «سیدمحمد سیدی» رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان ری، «محسن معروفی» واقف ملک و جمعی از خبرنگاران به ثبت رسید. در این مراسم عبداللهی به نقش وقف در تحقق عدالت اجتماعی و گره‌گشایی از کار نیازمندان اشاره کرد و گفت: «بسیاری از هموطنان ما با مفهوم وقف آشنا نیستند، در حالی که وقف سبب حفظ اموال اشخاص می‌شود و رضایت خداوند را به دنبال دارد.» وی با اشاره به ارزش قابل توجه ملک موقوفه محسن معروفی گفت: «این زمین زراعی که بزرگ‌ترین موقوفه کشور در دوران انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، در منطقه گیلاوند شهرستان دماوند قرار دارد و کارشناسان ارزش آن را ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.»
«محسن معروفی» تسهیل ازدواج جوانان کم‌بضاعت، تأمین هزینه درمان بیماران صعب‌العلاج و فراهم کردن امکان تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند را به‌عنوان نیات وقف خود عنوان کرد. معروفی گفت: «به‌زودی در این موقوفه خانه‌هایی برای اسکان زوج‌های جوان ساخته می‌شود تا چند سال پس از ازدواج به‌صورت رایگان در این خانه‌ها سکونت داشته باشند.»

او ساخت بیمارستانی ویژه سالمندان نیازمند و شهرکی برای ایتام و افراد بی‌بضاعت را که دارای پلاک‌های مسکونی، مدرسه، منزل، مسجد و درمانگاه باشد، از اهداف آتی خود برشمرد.
معروفی سابقه آشنایی و دوستی خود با حجت‌الاسلام سیدی را دلیل ثبت موقوفه در شهر ری ذکر کرد و گفت: «تولیت این موقوفه را خودم بر عهده گرفته‌ام. نیات موقوفه محدودیت مکانی ندارند و نیازمندان نقاط مختلف کشور را شامل می‌شود.»
به گفته حجت‌الاسلام سیدی این موقوفه پنجمین وقفی است که از مهرسال گذشته در شهرستان ری ثبت شده است.   رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان ری می‌گوید: «در نیمه دوم سال گذشته با وجود شیوع کرونا ۴ وقف جدید شامل ۲ باب مغازه، یک باب آپارتمان و یک قطعه زمین در شهرستان ری به ثبت رسید. مغازه‌های وقف شده در بخش کهریزک و آپارتمان ۱۰۵ متری و زمین یک‌هزار و ۵۰۰ متری در شهرری واقع شده است.»

 

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.