مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آمار هولناک دفن اموات در بهشت زهرا(س)

فروردین ۱۴۰۰ روزی تلخ و ناگوار در تاریخ ۵۰ ساله بهشت زهرا (س) تهران به عنوان بزرگترین آرامستان کشور بود، به گونه‌ای که ۱۴۷ جان باخته کرونایی در این روز به خاک سپرده شدند و هم اکنون کشور در اوج پیک چهارم کرونا قرار دارد.

این درحالی است که آرامستان بهشت زهرا (س) تهران در آخرین روزهای سال ۹۹ و اولین روزهای سال جدید را به آرامی سپری می کرد و عدد دفن شدگان کرونایی در این آرامستان تک رقمی و به عدد ۹ رسیده بود متاسفانه در پایان ماه فروردین شاهد رکورد بی سابقه دفن اموات در بهشت زهرا بودیم.

به گفته سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) حدود ۴۰ درصد متوفیان کرونایی (بیشتر از ۲۷ هزار نفر) در این آرامستان دفن می شوند و در عین حال کار غسل و تکفین بیشتر از این میزان جان باختگان بیماران کووید ۱۹ در این سازمان انجام می شود.

افزایش چشمگیر شمار جان باختگان کرونایی و متعاقب آن تدفین این گروه در سال جاری نشان می‌دهد که با رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی به چنین وضعی  رسیده ایم و تنها راه حل برون رفت از این موضوع رعایت شیوه نامه های بهداشتی است.

طبق اعلام مسئولان سازمان بهشت زهرا (س) تهران،  اگرچه پروتکل های بهداشتی براساس آمار وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا در این سازمان به بالاترین میزان رعایت شده است و در ۱۴ ماه گذشته کارکنان این آرامستان ۹ بار غربالگری کرونا شده اند، اما متاسفانه ۱۸۵ نفر از کارکنان این سازمان به بیماری کرونا مبتلا شده اند که خوشبختانه تمامی آنان بهبود یافته اند.

قدردانی معاون اول رییس جمهوری از خدمات سازمان بهشت زهرا (س)

معاون اول رییس جمهوری نیز روز سه شنبه در آیین تجلیل از کارکنان سالن های تطهیر سازمان بهشت زهرا(س) تهران که در محل غسالخانه بهشت زهرا برگزار شد، گفت: برای هر بیننده و شنونده ای مایه افتخار است که در نهایت رعایت پروتکل های بهداشتی و انجام آیین های دینی و احترام به متوفی و خانواده آنان، خدمات به مردم در زمان شیوع بیماری کرونا انجام شده است.

به گفته اسحاق جهانگیری، خدمات سازمان مدیریت بهشت زهرا (س) در زمان شیوع کرونا برگ افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران بوده است.

معاون اول رییس جمهوری گفت: با وجود اینکه نزدیکترین افراد متوفی تحت تأثیر هستند اما برای تدفین جرأت نزدیک شدن به جنازه عزیز از دست رفته خود را ندارند، ادامه داد: اما در چنین شرایط سختی گروهی اعلام آمادگی کردند و با تمام وجود در صحنه حضور یافتند.

تکریم خانواده جان باختگان و رعایت مسائل شرعی و دینی در دفن اموات

در کنار همه مشکلات و مسائل کاری در بهشت زهرا (س)،  نکته حائز اهمیت تکریم خانواده های جان باختگان است و همچنین تطهیر اموات کاملا بر اساس شرع مقدس اسلام و محل دفن آنان نیز بر اساس خواسته خانواده هایشان صورت می گیرد.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تاکید دارد که احترام به خانواده متوفیان یکی از اولویت های اصلی سازمان متبوعش هست و تطهیر اموات کاملا بر اساس شرع مقدس اسلام و محل دفن آنان نیز بر اساس خواسته خانواده هایشان صورت می گیرد.

سعید خال می گوید: کارکنان سازمان بهشت زهرا (س) در حالی که کارکنان سایر ادارات دولتی به دلیل شیوع ویروس‌ کرونا دور کار شده اند به صورت سه شیفته دوبل کار شده اند.

به گفته وی، ۷۵۰ نفر در واحدهای تطهیر، خاکسپاری، مباشرین، سایت رایانه ای، حمل متوفی از سطح شهر تهران و حمل متوفی به شهرهای مختلف ایران آماده باش و در حال فعالیت هستند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) بر این باور است که  مردم در زمینه تدفین رعایت می‌کنند و شهر تهران به طور عادی روزانه ۲۰۰ متوفی دارد و حدود ۱۵۰ متوفی کرونایی به این آمار اضافه شده است در واقع اگر تعداد اندکی هم به همراه متوفی به بهشت زهرا (س) بیایند تعداد قابل توجهی می‌شود.

این مسئول ادامه می دهد که با وجود آنکه مردم رعایت می‌کنند و در سوگ خموش هستند و تنها به یک مراسم خاکسپاری بسنده می‌کنند، با این حال باز هم از مردم می‌خواهیم که برای تدفین امواتشان با حداقل نفرات و رعایت شیوه نامه های بهداشتی حضور پیدا کنند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) یادآوری می کند که به صورت دوره‌ای با نمونه‌برداری پساب، خروجی سالن‌های تطهیر توسط کارشناسان آزمایش می‌شود و پیشرفته‌ترین سیستم کلر زنی آب نیز در جهت حفظ محیط زیست در این سازمان راه اندازی شد تا کوچکترین خطری محیط پیرامونی این آرامستان را تهدید نکند.

وی با اشاره به اینکه همه بحران‌های گذشته که با آن مواجه بوده‌ایم در سه الی هفت روز جمع شده است، می گوید: اما بحران کرونا طی یک سال گذشته گریبان کشور و جهان را گرفته است و پایان آن نیز مشخص نیست؛  به همین جهت تنها راه مبارزه با این ویروس رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک و عمل به پروتکل‌های بهداشتی است.

براساس اعلام روز چهارشنبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  اعلام کرد: ۲۴ هزار و ۸۸۶ بیمار جدید کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شد و با فوت ۳۸۸ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۷ هزار و ۹۱۳ نفر رسید.

بهشت زهرا(س) بزرگترین آرامستان ایران و جهان به لحاظ تجهیزات و مراجعه کننده است که در جنوب تهران واقع شده است که فعالیت رسمی این آرامستان در سال ۱۳۴۹ خورشیدی آغاز شد.

آرامستان بهشت زهرا (س) ابتدا ۳۱۴ هکتار وسعت داشت اما در سال ۱۳۷۶ بخش شمالی (فاز ۲) به مساحت ۱۱۰ هکتار و در سال ۱۳۸۷ بخش شرقی (فاز۳) به مساحت ۱۶۰ هکتار خریداری و به آن اضافه شد.

بهشت زهرا (س) در حال حاضر یک میلیون و ۶۰۰ هزار جسد را در خود جای داده است.

منبع خبرگزاری ایرنا
عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.