مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

کوچ بهاره عشایر شهرستان ری آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری گفت: کوچ بهاره عشایر مال‌رو این شهرستان با مساعد شدن هوا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا به دشت لار در دامنه‌های رشته کوه البرز آغاز شد.

جبرئیل برادری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کوچ بهاره عشایر شهرستان ری امسال از ۱۵ فرودین ماه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ری دارای ۲۰۰ خانوار عشایر از چهار ایل هداوند، کلهر، طایفه عرب صحنـایی و کلکوهی است، خاطرنشان کرد: عشایر این شهرستان با نگهداری از ۳۵ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و تولید سالانه یکهزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز نقش بسزایی در تامین گوشت قرمز استان تهران دارند.

عباس ادامه داد: خوشبختانه تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی براینکه فردی از عشایر شهرستان ری به ویروس کرونا مبتلا شوند به دست نیامده ولی با این حال اداره جهاد کشاورزی با همکاری سایر دستگاه های بهداشتی شهرستان بر سلامت این افراد نظارت داشته است.

این مسئول با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی شهرستان ری در زمان کوچ عشایر طرح ‘پشتیبانی کوچندگان’ را اجرا می کند، افزود: در این طرح خدماتی از جمله تامین آب آشامیدنی بهداشتی، تامین آب شرب و واکسیناسیون دام و بازگشایی ایل راه ها انجام می شود.

عباسی یادآور شد: حمام های ضد کنه برای گوسفندان نیز در جهت سلامت دام های عشایر در طول مسیر کوچ توسط جهاد کشاورزی راه اندازی شده، ضمن اینکه ایل راه ها بازگشایی و نهاده های دامی نیز تامین شده است.

عشایر شهرستان ری با ۳۵ هزار دام سبک و یکهزار نفر شتر از چهار ایل هداوند، کلهر، طایفه عرب صحنـایی و کلکوهی تشکیل شده اند که در زمان قشلاق در روستاهای مسگرآباد، لپه زنگ، توتک، چهلقز و غنی آباد ری مستقر هستند و با تولید سالانه یکهزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۰ درصد از نیاز بازار مصرف مردم ری را تامین می کنند.

دشت لار در کوهپایهٔ قله دماوند واقع شده که در تقسیمات کشوری بخش شمالی و شمال شرقی آن در بخش لاریجان شهرستان آمل استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران استان تهران می‌باشد.

شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی در حدود یک میلیون نفردر جنوب استان تهران واقع شده است.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتن ادامه