مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

مبارزه با آفت سن غلات در ۱۹ هزار هکتار کشتزار شهرستان ری آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ری گفت: پایش و مبارزه با آفت سن غلات در ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار از کشتزارهای گندم و جو این شهرستان آغاز شد.

جبرئیل برادری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: ۲۷ کارشناس بخش خصوصی و دولتی در قالب ۲ کلینیک به همراه کشاورزان وظیفه پایش، سمپاشی و مبارزه با مادر سن گندم را در ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم و هفت هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع جو شهرستان ری بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه پایش و مبارزه با سن گندم تا اواخر خرداد ماه ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: مبارزه با سن گندم اگر به خوبی انجام نشود موجب کاهش کیفیت و عدم خاصیت نانوایی گندم می شود.

برادری تاکید کرد: کشاورزان باید به صورت جمعی و با همکاری یکدیگر اقدام به مبارزه با آفت سن غلات کنند چرا که این آفت در صورت مهار نشدن به وسیله همه کشاورزان می تواند به سرعت در مزارعی که حتی آفت زدایی شده اند نیز انتشار یابد.

این مسئول با بیان اینکه شهرستان ری رتبه اول تولید گندم و رتبه دوم تولید جو استان تهران را دارد، افزود: امسال خرید تضمینی گندم سالم و بدون سن زدگی در دستور کار دولت است از همین جهت کشاورزان شهرستان ری باید در جهت ارتقای کیفیت گندم و جو مزارع خود همکاری لازم را با کارشناسان جهاد کشاورزی داشته باشند.

آفت سن مادر از جوانه مرکزی گندم تغذیه می کند و می تواند مزرعه گندم به علفزار تبدیل کند، این آفت خرطوم خود را در هر قسمت از گیاه گندم که بیرون ازخاک قرار دارد وارد می کند و خسارت می زند، از محل ورود خرطوم حشره به بالا، به رنگ زرد تا زرد مایل به قهوه ای در می آید و خوشه ها سفید رنگ می شوند.

پوره های سن غلات با وارد کردن ماده ای در دانه گندم، کیفیت نانوایی محصول را پایین می آورند.

شهرستان ری با دارا بودن ۲۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران، سالانه در حدود ۸۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی و زراعی تولید می کند.

این شهرستان دارای رتبه اول در تولیدگندم، ذرت علوفه ای، صیفی جات، شیر و رتبه دوم را در تولید جو و تخم مرغ در استان است.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.