مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

آلودگی میکروبی در رودخانه‌های شهرستان ری مشاهده می‌شود

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری گفت: پایش‌های صورت گرفته بر روی آب رودخانه‌های شهرستان ری بیانگر آلودگی شدید میکروبی و انسانی این رودخانه‌ها است.

زهره عبادتی  اظهار داشت: فاضلاب انسانی شهر و شهرک‌های بالادست رودخانه‌های شهرستان ری به دلیل تکمیل نشدن شبکه انتقال فاضلاب و ظرفیت محدود تصفیه‌خانه‌ها وارد رودخانه‌های ری می‌شود..

وی با اشاره به اینکه چهار مرحله پایش در سال جاری برروی رودخانه های شهرستان ری انجام شده است، افزود: میزان پارامترهای شیمیایی و فلزات سنگین آب رودخانه های کن، کرج، سرخه حصار، شور و نهر فیروزآباد در شهرستان ری در رنج استاندارد است ولی میزان آلودگی میکروبی آن بسیار بالاتر نشان می دهد.

عبادتی ادامه داد: بخشی از فاضلاب کلان شهر تهران به دلیل تکمیل نشدن شبکه های اصلی انتقال و ظرفیت کم تصفیه خانه های به ناچار وارد رودخانه های سرخه حصار و نهر فیروزآباد می شود که باید شرکت آب و فاضلاب اقدامات لازم را انجام دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه در مسیر رودخانه های کن، کرج و شور نیز شهرهای و شهرک های مختلفی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: فاضلاب برخی از این شهرک ها نیز وارد این رودخانه ها می شود که باید جلوی آن گرفته شود.

عبادتی اضافه کرد: شرکت آب و فاضلاب در برخی محلات خطوط فرعی انتقال فاضلاب را ایجاد کرده ولی به دلیل تکمیل نشدن خطوط اصلی آب آن را مستقیما وارد رودخانه های می کند باید جلوی این کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه آب رودخانه های شهرستان ری در بخش کشاورزی مصرف می شود، افزود: استفاده از آب رودخانه های آلوده به فاضلاب در بخش کشاورزی به صورت مستقیم و غیرمستقیم وارد زنجیره غذایی انسان می شود.

عبادتی یادآور شد: آب رودخانه های شهرستان ری یا برای کاشت سبزی و صیفی به کار می رود و یا برای تهیه علوفه دام برای تولید گوشت و شیر مصرف می شود که در هر 2 صورت امنیت غذایی تهدید می شود.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری با اشاره به اینکه مصرف آب آلوده در بخش کشاورزی علاوه بر آلودگی محصولات آن موجب آلودگی خاک، منابع زیرزمینی، افت حاصلخیزی خاک در بلند مدت و انتشار بوی نامطبوع در منطقه می شود، گفت: هم اکنون انتشار بوی نامطبوع آزادراه تهران ـ قم و جنوب تهران بخشی از این مشکلات است.

عبادتی اضافه کرد: هم اکنون بخشی از فاضلاب تهران از طریق رودخانه کن و نهر فیروزآباد بخش غربی شهرستان ری و بخشی دیگر نیز از طرق رودخانه سرخه حصار شرق این شهرستان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی یادآور شد: همچنین آب رودخانه‌ها کرج، کن و شور که بخشی از فاضلاب شهرک های مسکونی استان البرز و شهرهای رباط کریم و اسلامشهر در آنها جاری است نیز اراضی کشاورزی حسن آباد فشافویه در جنوب شهرستان ری را تحت تاثیر قرار داده که باید اقدامات لازم در این حوزه انجام شود.

بوی نامطبوعی که در مسیر عوارضی تهران – قم تا فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بویژه ماه های گرم سال به مشام می رسد، طی چند سال اخیر همواره خبرساز بوده و حل نشده باقی مانده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اسفندماه سال گذشته در جریان بازدید از محل تصفیه خانه دامداری ها و واحدهای صنعتی مستقر در جنوب پایتخت عنوان کرد که رئیس جمهوری به شهرداری تهران دستور داده تا بوی نامطبوع منطقه برطرف شود.

بر اساس بررسی های لازم، ۱۰۰ نقطه از منابع آلوده کننده شامل فاضلاب، کارخانجات، کشتارگاه، دامداری و مراکز جمع آوری پسماند شناسایی شده اند و تمهیدات لازم برای اصلاح و انتقال این مراکز اندیشیده شده که دامداری شهرستان ری نیز بر مبنای این ساماندهی پایش می شوند.

شهرستان ری (به مرکزیت شهرری) با جمعیتی درحدود یک میلیون نفر در جنوب استان تهران واقع شده است.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.