مجله اینترنتی انعکاس
مطالب جذاب وخواندنی وب

طرح ” ساخت یادمان محمد بن زکریای رازی” در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

یزدیخواه نماینده مردم تهران در مجلس: تشکیل مرکز “رازی شناسی”در شهرری برای بنای” یادمان محمد بن زکریای رازی” و تشکیل شورای علمی در کنار شورای راهبردی و اجرایی طرح یادمان، از ضروریات این طرح است.

دومین نشست طرح” یادمان رازی”در دفتر آقای یزدیخواه نماینده مردم شهر ری و تهران در مجلس شورای اسلامی، با حضور دکتر احمد ابو حمزه نماینده دکتر ولایتی و مسئول پژوهش مرکز نجوم آستان عبدالعظیم(ع) مهدی دانشیار و آقای محسن ماجدی نیا برگزار شد.

در ابتدااین نشست ابو حمزه با تشریح میراث فرهنگی شهرری و پتانسیل های موجود در این منطقه از لحاظ گردشگری و کوتاهی مسولین در رسیدگی به جاذبه های توریستی منطقه ، بر تشکیل تشکل هایی ازجمله شرکت توسعه توریستی ری و تشکیل موزه هایی برای سازماندهی میراث فرهنگی شهرری و انتخاب مسئولین آگاه در این مساله تاکید کرد و بنای یادمان محمد بن زکریای رازی را نقطه عطفی در برپایی این گونه تشکل های ملی دانست.

ابو حمزه به ساختن بسترهای مناسب برای جذب توریسم وگردشگر تاکید کرد و ساخته شدن پژوهشکده های ری شناسی و ” بنیاد رازی” نظیر بنیاد سعدی و بنیاد حافظ در شهرری که بودجه دولتی داشته باشد را از ضروریات منطقه ری دانست .

در ادامه مهدی دانشیار با اشاره به جایگاه رازی در ایران و جهان وشناخته شدن وی به عنوان پدر علم شیمی و پدرطب بیمارستانی و بالینی و توجه ویژه جهان به کشف رازی یعنی الکل در مبارزه با کرونا بعداز هزار و صد سال و نگاه ویژه مقام معظم رهبری به شخصیت رازی ومعرفی وی به جوانان جهت فهمیدن جایگاه علمی ایران در جهان در قرون وسطی ، حمایت کمسیون فرهنگی مجلس در طرح ساخت یادمان رازی را امری ملی و فرا منطقه ای دانست و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی و اختصاص بودجه ای برای این طرح و حمایت فرماندار شهرری به عنوان متولی اجرایی مستقیم در این خصوص را ضروری دانست.

آقای یزدیخواه نماینده مردم تهران ، ری ، شمیرانات نیز ضمن تاکید بر توجه به میراث فرهنگی موجود در شهرری خاطر نشان کرد: لازم است که در منطقه فیروز آباد منطقه ای به وسعت ده هکتار به این پروژه تخصیص پیدا کند و در این راستا جلسه ای باحضور بخشدارمحترم قلعه نو و فرماندار شهرری و دکتر ولایتی از شورای انقلاب فرهنگی و کارگروه یادمان رازی برگزار شود تا کاراجرایی طرح را پیش ببرند.

وی به فراخوان مسابقه ای برای طرح یادمان نیز تاکیدکرد و گفت: باید این فراخوان هرچه زودتر برگزار شده و موزه ای در منطقه آرامگاه رازی بنا نهاده شود.

یزدیخواه خاطرنشان کرد: وجود موزه ای از” ری باستان” در بافت بومی شهرری لازم بوده و باید مکانی توسط میراث فرهنگی و شهرداری منطقه از حوالی میدان حضرت عبدالعظیم تا منطقه بلوار امام حسین علیه السلام برای این امر در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول همچنین تشکیل مرکز “رازی شناسی و مرکز ری شناسی “در شهرری را از ضروریات دانست که می بایست با بودجه مکفی زیر نظر فرمانداری محترم شهرری تشکیل شده تا برای بنای” یادمان محمد بن زکریای رازی” و “احیای میراث فرهنگی” ری به عنوان شورای علمی در کنار شورای راهبردی و اجرایی قرار گرفته و پشتوانه علمی طرح محسوب شود تا هم در نامگذاری اماکن شهرری و هم در دادن طرح های عمرانی و مرمت ها معین دستگاه های دولتی قرار گیرد و برای این کار باید تمام ارگان های میراث فرهنگی و اداره ارشاد اسلامی و شورای عمومی شهر هم سو و هم نوا و با اطلاعات باشند و مسئولیت مراکز فرهنگی در شهرری بر حسب شایسته سالاری صورت پذیرد نه اینکه کسانی که اصلا از هویت فرهنگی شهرری اطلاع ندارند در مسندکار قرار گیرند را که این کار جز تخریب، فایده ای ندارد.

لازم بذکر است بند های زیر از مصوبات این جلسه می باشد:

– ارائه پروپوزالی از سوی آقای دانشیار به آقای یزدیخواه برای طرح موضوع ” یادمان محمد بن زکریای رازی” در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

– هماهنگی اقای یزدیخواه با فرماندار شهرری و بخشدار منطقه قلعه نو جهت تخصیص منطقه ای در خور منزلت رازی در منطقه فیروزآباد برای بنای یادمان رازی.

– هماهنگی جهت تشکیل جلسه ای از سوی بخشداری قلعه نو با حضور اقای یزدیخواه و فرماندارشهرری و نماینده دکتر ولایتی و کارگروه یادمان رازی در خصوص تشکیل ” مرکز ری شناسی و رازی شناسی ” در شهرری و وطرح اجرایی ” یادمان محمد بن زکریای رازی”.

– هماهنگی با میراث فرهنگی و شهرداری شهرری جهت پی گیری اقدام به مکان یابی منطقه ای از شهرری برای برپایی موزه ری باستان از میدان حرم تا بلوار امام حسین علیه السلام.

– ارائه طرح از سوی آقای ابوحمزه برای تشکیل “شرکت توسعه گردشگری ملک ری.

عضویت در خبرنامه سایت
عضویت در خبرنامه سایت
با عضویت در خبرنامه پایگاه خبری و تحلیلی انعکاس ری هر روز صبح اخبار را در ایمیل خود دریافت کنید
شما هر زمانی بخواهید می توانید خارج شوید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای استفاده از خدمات بهتر سایت برخی از کوکی های مرورگر ذخیره شوند تا با سرعت بیشتری اطلاعات بازخوانی شود و مشکلی نداشته باشید پذیرفتنادامه